~~Slavica Deos~~
Jest synem Czarnogłowa i Białobogi. Otwiera brzuch Ziemi i ściga Ciemne Moce. Bezwzględnie tępi Bogów Czarnej Magi i ich sług Sprawuje rządy na Żywiołami i je godzi. Rozpoczyna wiosnę uderzeniem błyskawicy. Ależ to suche fakty.
Jego imię powinno wam się oczywiście z czymś kojarzyć, a mianowicie z piorunem. I tu was zaskoczymy: Perun jest władcą piorunów. Swoją drogą ten bóg znany jest też pod imieniem Jasse. Mówi się, że właśnie od jego drugiego imienia pochodzi imię Jan.
Jak już wiemy Perun jest bogiem piorunów, a szerzej ujmując niebios. Łączy w sobie funkcje bóstwa sprawującego władzę nad prawem, a także bóstwa wojennego. Często jest ukazywany jak walczy z smokami.
Jest to metafora walki dobra ze złem. Jego podobieństwo z nordyckim Thorem również może nie być przypadkowe. Istnieją przypuszczenia jakoby nastąpiła w pewnym stopniu „wymiana" wierzeniami pomiędzy ludami słowiańskimi i nordyckimi. Wcieleniem Peruna w naturze jest dąb oraz byk, wół, baran i gołąb. Za to jego świętym ptakiem tak samo jak i innych ''gromowładnych'' był orzeł. Miejsca, w które uderzył piorun (szczególnie drzewa czy kamienie) były uznawane za uświęcone. Takim świętymi i powszechnymi rzeczami były Kamienie Piorunowe. Wierzono, że są to odłamki piorunów rzucanych przez Peruna. Były bardzo cennym znaleziskiem i mogły pomagać w różnych sytuacjach. Na przykład: gdy krowa nie chce dawać mleka, należy pocierać jej wymiona takim odłamkiem. W ten sposób wiąże się również Peruna z bronią, jaką są łuk i strzały.
Jednym z atrybutów tego bóstwa jest topór, który posiada tym samym pewne właściwości magiczne i może być wykorzystywany w celach ochronnych przed chorobą i siłami nieczystymi. Topór kładzie się pod łoże kobiety rodzącej lub na pole w czasie siewu, by chronił przed gradem. Istnieje również zwyczaj uderzania się po głowie kamieniem po tym, jak rozlegnie się pierwszy wiosenny grzmot.
CZYTASZ
Siedem Dróg (mitologia słowiańska)
Non-FictionWszędzie tylko mitologia grecka i grecka. A tu niespodzianka! Mitologia Słowiańska. Tego się na pewno nie spodziewałeś. *** W tej książce znajdziesz opisy wszystkich bogów słowiańskich i wierzeń (powstanie świata, stworzenie człowieka, słowiańscy he...