~~Slavica Deos~~
Najfajniejszą jej cechą jet to, że panuje nad Utopcami. Bo Utopce są spoko. Więc to duży plus. Ale lepiej zacznijmy tak jak zawsze. Wodyca to córka Siemi, Peruna i Wodo. Pani Źródeł, Stawów i Strumieni, Pani Wód Tryskających i Władczyni Wylewów (Wylewów wód. Chyba. A jeśli nie, to doświadczycie jej obecności podczas wylewu). Włada wodami tryskającymi (źródłami, strumieniami itp.), wodami żywymi i powodziami. Wszystkie wody którymi włada mają moc ożywiania. Dlatego kobiety składają jej ofiary gdy mają rodzić potomstwo i do niej modlą się chorzy i rolnicy gdy proszą o deszcze, aby nie były za duże, a ożywione i zasilone.
Panny prosiły Bajorę, nad strumieniami, o czystość, urodę, zdrowie (w szczególności o dobry poród) i szczęśliwe małżeństwo. Pannie Młodej przed obrzędem zaślubin wplatano we włosy liczne wstążki ofiarne zwane jeszcze w XIX wieku bajorkami, a będące równocześnie symbolem jednej z nici Świata – nici błękitnej, stanowiącej główny splot Materii Świata (Bai). Ta nić była też przypisywana Wodycy. A Baja to słowiańskie miano religijnego mitu, które zostało przeniesione na opowiastki dla dzieci w czasach chrześcijańskich. Opowiastki dla dzieci zwano pierwotnie baśniami, czyli opowieściami do snu. Z biegiem czasu określenie "baja" zostało zmienione na "bajka".
Pod opieką Wodycy znajdują się, według podań, Studnie Żywej Wody. Skropione żywą wodą nici Bai są mocne i stanowią o powodzeniu życiowym, o losie jednostki wplecionym w ogólny los plemienia, w przyszłości i teraźniejszości. Również obrzędy Prządek odbywały się z użyciem świętej wody, wody ze świętych źródeł albo świętych strumieni, ponieważ proces przędzenia wiąże się zawsze z moczeniem lnu czy konopi w wodzie. Nici skrapiano podczas plecenia świętą, czyli żywą, wodą po to, by każda wypleciona rzecz była uświęcona i niosła w sobie boski wkład. Oznakami władzy Bajory są Złota Ryba i Złota Sieć.
CZYTASZ
Siedem Dróg (mitologia słowiańska)
SaggisticaWszędzie tylko mitologia grecka i grecka. A tu niespodzianka! Mitologia Słowiańska. Tego się na pewno nie spodziewałeś. *** W tej książce znajdziesz opisy wszystkich bogów słowiańskich i wierzeń (powstanie świata, stworzenie człowieka, słowiańscy he...