~~Slavica Deos~~ Aliam Faciem Dei Slavorum~~
Trzygłów jest bogiem, którego imienia nie trzeba chyba tłumaczyć. Pogańscy kapłani twierdzili, że ten bóg ma dlatego trzy głowy, bo nad trzema panuje światami, czyli inaczej: niebem, ziemią i podziemiami, lub Prawią, Jawią i Nawii. Symbolem jego była włócznia, wbita w słup, wskazująca na wojenny charakter Trojana.
Trzgłów był czczony przez wszystkich Słowian, który według nich miał trzy złote głowy pod jednym kapeluszem, a w dłoni trzymał srebrny księżyc. I tu jak się domyślacie, ważne jest jak był przestawiany. Złoto symbolizuje jego władze nad trzema różnymi światami, srebrny księżyc wskazuje na noc, czyli ulubioną porę naszego boga. Trzeba przyznać, że o Tryglawie wiemy w dzisiejszych czasach naprawdę dużo. Jest to zasługa kronikarzy takich jak Herbord i Ebon. Spisali oni historię świętego Ottona z Bambergu, który był chrześcijańskim misjonarzem i przyczynił się naprawdę mocno do upadku kultu Trzygłowa.Na niektórych obszarach słowiańszczyzny Trojan pełnił funkcję boga naczelnego. Taka ciekawostka: ten bóg był przedstawiany z zasłoniętymi oczami i ustami. Prawdopodobnie dlatego, żeby nie widział grzechów ludzkich. Kolejną rzeczą jest to, że jest utożsamiany z Welesem. I znowu to kolejna informacja, która nie jest potwierdzona na sto procent.
Inne zapisy wspominają o czarnym koniu, który był poświęcony temu bogowi. Wykorzystywano go w celach wróżebnych podczas religijnych rytuałów przeprowadzanych przez lokalnych mieszkańców. Wszelkie świątynie Tryglawa zostały zniszczone. Można natrafić na informacje, że z jednego miejsca kultu tego bóstwa zabrano jego posąg i przewieziono do Watykanu. Miało to symbolizować zwycięstwo chrześcijaństwa. W miejscach pogańskich świątyń postawiono kościoły.
Dobrze teraz coś o Trojanie. Nie wiadomo czy to inne imię Trzygłowa. Tak to już bywa, że nic nie jest pewne w słowiańskich wierzeniach. Spokojnie nas też to boli. Ale wróćmy do tematu. Wierzenia na temat Trojana zachowały się między innymi w folklorze Słowian południowych, gdzie Trojan jest przedstawiany jako trójgłowa istota demoniczna o koźlich uszach i woskowych skrzydłach, pożerająca swymi głowami ludzi, ryby i bydło.
W innych wierzeniach stworzenie to nazywano ''królem wszystkim ludzi i bydła''. Wyraźny związek Trojana z bydłem i rogami mógłby przemawiać za jego podobieństwem do Welesa.
Więc wnioski są takie: Trzygłowa możemy dziś nazywać naczelnym bóstwem Słowian. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza że o samym Tryglawie zwykło się dziś często zapominać podczas wymieniania najważniejszych słowiańskich bóstw.
CZYTASZ
Siedem Dróg (mitologia słowiańska)
SaggisticaWszędzie tylko mitologia grecka i grecka. A tu niespodzianka! Mitologia Słowiańska. Tego się na pewno nie spodziewałeś. *** W tej książce znajdziesz opisy wszystkich bogów słowiańskich i wierzeń (powstanie świata, stworzenie człowieka, słowiańscy he...