Kapitel 6

24 0 0
                                    

Strax före åtta på kvällen var de framme i Sverige. Bortsett från fripassageraren från MDF så hände det inga flera angrepp på resan. De lämnade delfinerna och båten vid SMD:s högkvarter innan de begav sig till ett hotell i närheten. Jan checkade in hela gruppen förutom Tom.

"Välj rumskompisar", sa han och höll fram nycklarna. "Tom, försök inte".

Tom hade sträckt fram en hand efter en nyckel. Han drog hastigt tillbaka den och tog ett par steg bakåt.

"Har alla en nyckel?". "Okej, då kan ni göra vad ni vill resten av kvällen". "Men se ändå till att sova ordentligt".

Tom vände sig mot John, Oskar och Frida. "Mat".

"Det ligger en japansk restaurang i närheten", sa Frida. "Hur låter sushi?".

"Låter bra", sa John. Oskar nickade.

"Får vi också komma med er?", frågade Zacharias och pekade på sig själv och Niklas.

"Självklart", svarade John.

"Jag kommer också med er", sa Jan.


Femton minuter senare gick de in i den japanska restaurangen, betalade och satte sig vid ett bord.

"Det här var verkligen en bra idé", sa John. "Sushi äter man inte varje dag".

"Det blir säkert mera mat som man inte vanligtvis äter under resans gång", sa Oskar.

"Vilka alla länder kommer vi att stanna vid?", frågade Tom.

"De kommande stoppen blir på SMD:s sommarhögkvarter på Öland och DMD:s på Bornholm", sa Jan. "Båda är som vårt sommarhögkvarter på Åland". "Sedan blir det Jylland, som ännu är ett frågetecken om det blir på DMD:s vanliga högkvarter eller på hotell". "Sedan blir det Tyskland, Holland, två stopp i Frankrike...".

"Två i Frankrike?", frågade Frida.

"De franska Mästerdykarna har tre högkvarter", sa Jan. "En del länder har flera mindre högkvarter istället för ett större". "Sedan blir det också i både Spanien och Portugal två stopp, sedan ett i Marocko och till slut Lanzarote".

"Det blir verkligen många nya ställen", sa Tom. "I alla fall för mig".

John, Oskar och Frida nickade instämmande.

"Är något av landen bekanta för er?", frågade Niklas.

"Jag har några gånger tidigare varit i Sverige och en gång i Danmark", svarade John. "Med mina föräldrar och syskon när de levde".

"Sverige, Danmark och Spanien", svarade Oskar.

"Samma", svarade Tom.

"Jag har varit flera gånger tidigare i Sverige och faktiskt också en gång på Lanzarote", svarade Frida.

"Var det lika blåsigt som alla säger?", frågade Jan.

Frida ryckte på axlarna. "Det var inte så farligt".

"Du då, Jan?", frågade Zacharias.

"Jag har inte varit på Lanzarote tidigare, men alla andra platserna är bekanta", svarade Jan.

"Vad har du tyckt om dem?", frågade Oskar.

"Alla är riktigt trevliga", svarade Jan. "Båda gångerna som jag har varit i Tyskland har jag dock haft otur med vädret och när jag var i Spanien var stämningen bland deras mästerdykare dyster".

"Hur så?".

"Bara ett par dagar innan jag kom dit hade en spaningsgrupp kört på en kvinna som var och simmade". "Och så hade de av misstag dödat hennes man när han angrep dem på stranden".

ValjaktenWhere stories live. Discover now