-Bab 1-

599 18 0
                                    

Jam menunjukkan pukul 7 pagi. Adham bersiap menyarungkan pakaiannya. Minyak wangi disemburkan kepada baju kemejanya. "Done! " Adham berjalan keluar daripada rumah banglo milik keluarganya. Kereta Ferrari merah miliknya dihidupkan. "Let's go, Adham."
♥♥♥
Alaisha menyarungkan dress bercorak bunga berwarna cream ke tubuhnya. Shawl dililit ringkas pada kepalanya. "Alhamdulillah... Allah, kau harus bantu aku mendapatkan kerja itu hari ini... Aku hanya berharap kepadamu. " Alaish mengaminkan doanya lalu terus keluar daripada biliknya. "Umi... Sha pergi dulu tau? Doakan Sha ya?" "Hati hati pandu kereta tu. Baca doa dulu ya. Umi dan abi akan sentiasa doakan Sha. " Alaisha tersenyum. "Sha jawab je soalan Zaril tu. Abi dah bincang semua dengan dia. " "Baik abi. Insyaallah. Sha pergi dulu. Assalamualaikum... " "Waalaikumsalam... Bye. "
♥♥♥

"Adham! Hahahha terkejut kan. " "Eh awal Syed Adnin pagi ni? Buang tebiat ke? " "Mana ada, macam biasa jelah. Alarm bunyi awal harini. " "Yelah tu. Weh... Jom malam ni, lepak mamak. " "On! Tapi kan... Aku dengar harini ada someone akan mula bekerja di sini bawah kau? " Adham mengangguk. "Hmm..." "Perempuan pula tu? Kau serious ke wehh? Setahu aku, tau tak nak ada kaitan dengan mana mana perempuan dalam hidup kau? Kenapa tiba tiba nak terima pekerja perempuan? Ada something ke yang kau sembunyikan daripada aku? " Adnin mula mengorek rahsia sahabatnya. Persahabatan selama 15 tahun masih dikekalkan sehingga sekarang. "Mana ada apa apa. Biasa jelah. Aku terpaksa terima perempuan tu bekerja di sini sebab papa. Kawan anak papa katanya. Menggedik nak kerja di sini. " "Ha... Macam mana kalau Milia mengamuk? Tak larat aku nak layankan dia untuk kau. " "Kau halau je dia keluar. Milia tu tak ada apa apa kaitan dengan aku. Aku benci dia kau tahu tak? Dia selalu ganggu hidup aku. Dia buat aku menyampah tengok dia dekat sini hari hari. Sudahlah dulu aku cintakan dia. Dia dah khianat cinta aku and everything ends there. Dia ada lelaki lain. And now...terhegeh hegeh dengan aku pula. Menyampah kau tau tak? " "Aku faham sebab aku merasakan perasaan yang sama, Am. Budak tu mula interview pukul berapa? Nak aku arrange bilik meeting ke untuk interview? " "Tak payah. Aku interview dia dekat ini je. Kalau boleh aku tak nak interview dia pun sebab... Aku akan dipaksa untuk terima dia juga di sini. Malas tau tak? Hari hari kena pandang muka perempuan mana entah. " "Kalau perempuan tu cantik... Amacam? Nak tarik kata kata kau or... Nak bagi dia dekat aku? " "Eiii... Geram pula aku cakap denagn kau. Blah lah kau. Pergi buat kerja kau sekarang. Aku halau kang. " Syed Adnin tergelak besar. "Fine! Aku keluar. Dah kena halau. " Adnin keluar daripada bilik itu lalu dia ternampak seorang wanita Ayu berjalan ke arah bilik Adham. "Cik cari siapa ya?" "Err... Saya ada interview di sini sebenarnya... Saya cari bilik Encik Adham. Di mana saya boleh jumpa dia? " Adnin terpaku melihat kecantikan Alaisha. "Kejap ye cik. Cik tunggu di sini dulu... Saya maklumkan kepada Am... Eh Tuan Adham. " Alaisha hanya tersenyum manis.

"Am! Kau tahu tak perempuan yang kau akan interview tu dah sampai? " "Then... Kau nak suruh aku menari? Lawaklah kau ni, Ad. " "Dia cun weh! Cair aku... Ayu. Bukan cair je tapi dah terlebih cair macam ais. " Adham menggeleng. "Kau panggil dia masuk sekarang. Aku nak habiskan interview ni secepat mungkin. " "Janji jangan tukar fikiran tau. Perempuan tu aku punya... Heheheh. " Adnin tersengih lalu keluar daripada bilik Adham. "Cik... Apa nama cik ya? " "Saya? Saya Khayra Alaisha... " " Cik eprlu naik hingga tingkat 8. Bilik bos berada di tingkat 8. Cik boleh terus masuk sekarang. Tuan Adham dah tunggu di dalam. Kalau cik nak apa apa, boleh panggil saya. " "Awak tak perlu panggil saya cik... Panggil Khayra atau Alaisha je. " "Baiklah Alaisha. " Alaisha mengangguk lalu menaiki tangga sehingga tingkat 8 akibat fobianya untuk menaiki lif. Dia pernah tersangkut lif dan hampir kehilangan nyawanya yang menyebabkan dia fobia untuk menaiki lif. Dia terus mengetuk pintu bilik Adham. Dia melihat tanda nama di hadapan bilik Adham. 'Tengku Zaril Adham B Tengku Kazim. ' "Tengku bagai... " "Masuk! " Adham memberikan arahan kepada Alaisha. Alaisha tersentak daripada lamunannya. Dia membuka pintu bilik Adham...

-Bersambung-

Jodoh ♥Where stories live. Discover now