-Bab 19-

191 7 0
                                    

Alaisha bersiap memakai t shirt labuh berserta palazzo, dipadankan dengan tudung bawal chiffon. "Along, angah... Dah jom. Umi dengan abah mana? Dari pagi tak ada di rumah. " "Diorang keluar agaknya. Jom kita keluar sekarang. Adik, angah keluar dulu. Along kunci pintu kejap. " Mereka menaiki kereta porsche milik Azlan. "Jom... Baca doa naik kenderaan dulu wahai adik adik. Pakai seatbelt, ada orang dah nak kahwin tu...Kena jaga dia baik baik. " Alaisha menajamkan muncung bibirnya menunjukkan tanda protes. "Alaa adik... Janganlah merajuk. Betul kan along cakap? Adik dah nak kahwin kan? " Alaisha menoleh ke luar cermin kereta. Kahwin? Sudah bersedia ka dia? Berbaki lagi dua minggu sebelum hari pernikahan. Sedia? Tidak langsung! Apa yang akan dia lakukan? "Kita nak pergi mana sebenarnya ni,along? Kalau along tak bagitahu, adik tak nak turun daripada kereta ni. " "Hmm takpe, satgi adik tengok keadaan di tempat tu, confirm adik akan turun sendiri. " "Hmm yelah tu. "

Kereta Azlan memasuki kawasan perkarangan sebuah pasaraya kecil. Di hadapan pasaraya tersebut, terdapat umi, abah, mama, papa dan... Allina? Ada seorang lagi kekurangan daripada keluarga itu dan sudah pastinya orang itu tidak akan menyertai mereka. "Adik... Jom turun? Diorang dah tunggu kita lama di sini. Tak baik bagi orang tunggu lama lama untuk kita. " Alaisha memandang wajah Alongnya. "Why are you doing this along? Angah pun tahu semua ni? Why are you guys doing all this? Nak sangat adik kahwin dengan mangkuk tingkat tu? Beruang garang tak sedar diri tu? Eii geramnya. Fine, adik turun." Alaisha terus turun daripada kereta tersebut. Dia mendekati uminya. "Umi? Abah? Macam mana korang ada dekat sini? " "Kami memang dah plan untuk berkumpul dekat sini untul beli beberapa barang untuk majlis perkahwinan nanti." Alaisha terkedu. Plan tanpa pengetahuannya? Takpelah... Ini adalah takdir Allah, siapalah dia sebagai hamba untuk menolak? Tak layak pun. "Jom masuk Sha... Mama dah tak sabar nak pilih baju kenduri. " Alaisha hanya mengangguk sambil tersenyum manis... Senyuman manis yang dibuat buat. Tidak ikhlas daripada hati.

"Sha, try pakai cincin ni pula... Mama dengan umi nak tengok. " 'Alahai lagi?! Geramnya! Beli jelah yang mana mana pun wahai mak mak sekalian. Penat test tau tak? Jari ni macam nak patah ja.. ' Tiba tiba Adham mendekati Alaisha. "Kau dah pilih? Nak yang mana? Umi dengan mama suruh aku tanya kau. " Alaisha memandang Adham tanpa bersuara. "Aku tanya kau ni... Kenapa tak cakap apa apa? Dah tak nak cakap dengan aku ke? Cuba buka mulut tu dan jawab? Dah lama aku tak dengar suara kau. " "Saya tak tahu nak pilih yang mana? Banyak sangat pilihan... Umi dengan mama yang pilihkan tadi tapi... Diorang hilang tiba tiba. " "Aku pilih untuk kau jelah. Kejap... " Adham melihat kesemua cincin yang dipamerkan. "Yang ni... Kau cuba pakai? " Adham melihat Alaisha menyarungkan cincin tersebut ke jari manisnya. "Hmm... Yang ni dah cantik. Kau suka tak? " Alaisha hanya mengangguk. "Betul ni? Kau tak nak tukar? " Alaisha menggeleng. "Kadang, aku rasa macam tengah cakap dengan patung cendana sebab aku yang tanya, aku yang jawab sendiri. Kau tak rasa macam tu ke? " Alaisha memandang wajah Adham tajam. "Apa masalah kau dengan aku? Aku ada masalah dengan kau ke? " Alaisha meninggalkan Adham di situ sendirian. Adham mengejarnya. "Aku tengah cakap dengan kau tahu tak? Sedar tak aku tengah cakap dekat depan ni? Kau boleh buat pekak je? " Alaisha memandang Adham. "Awak nak saya cakap apa dengan awak, Adham? Balas semua soalan awak? Saya kena ikut diorang... Diorang dah masuk kedai tu, tak baik kita berdua macam ni. Saya gerak dulu... " Alaisha berjalan meninggalkan Adham. Adham melihat Alaisha menjauhkan diri daripadanya. 'Aku ada buat salah ke dengan dia? Macam tak ada je... Serious ke tak ada? Kenapa dia nak kena merajuk? Selalu banyak je dia cakap? Asyik membebel... Sekarang? Kenapa diam sangat? Eeiii kau rindu dia ke, Am? Come on! Kau juga yang suruh dia jangan jatuh cinta dengan kau kan? ' Adham bermonolog.

Adham hanya berdiri di tepi papanya ketika para wanita membuat pilihan pakaian untuk majlis perkahwinan namun... Alaisha masih tidak menunjukkan minatnya dalam pemilihan tersebut. "Umi, mama... Sha nak pergi tandas tau, kejap je. " "Eh takkan Sha nak pergi sorang? Adham... Temankan Sha boleh? Dia nak pergi tandas. " Adham hanya mengikut arahan ibunya. Alaisha berjalan di hadapannya. "Kau masuklah, aku tunggu luar. " Alaisha hanya mengangguk.

"Kau marahkan aku ke? Aku ada salah cakap ke? " Alaisha mengangkat keningnya. "Hmm? Tak ada pun. Awak macam biasa je. " "Then kenapa kau dah diam sangat sekarang ek? Aku perasan kau suka duduk bersendirian? Kau... Dah gila ke? I mean... Gila? " "Awak nampak saya macam gila ke? Kalau awak risau kena kahwin dengan orang gila macam saya ni, baik awak cancel sebab saya pun ada impian saya tersendiri. Lepas awak approve saya keluar daripada office awak tu, saya nak fly pergi overseas... Sambung belajar. Saya ada impian yang amat tinggi... " "Wah... Kau ingat kau seorang je ada impian? Aku pun ada impian tau? " "Impian? Awak ada impian apa? Nak marah orang sampai mampus? " "Ish kau ni... Aku nak fly satu dunia sebelum pergi meninggalkan dunia ni. " "Hmm... Ada impian rupanya. Saya ingat hidup awak ni tak ada impian atau cita cita... Apa cita cita awak eh? " "Saya nak hidup bahagia... Dunia dan akhirat. Saya tak tahu saya mampu capai atau tidak. " Adham berkata lalu berlalu pergi. Alaisha terkedu. Dia tidak pasti sana ada dia akan bahagia atau tidak? Kehilangan seseorang yang dicintai dalam kehidupan ini bukanlah satu perkara yang mudah untuk dilupakan dan Alaisha memahami keadaan Adham yang mengalami keadaan itu. 'Saya keliru dengan perasaan saya... Mampukah saya tukar awak menjadi orang yang riang seperti yang saya janjikan kepada mama awak. Saya takut saya tak mampu... Awak pasti bencikan saya, Adham... ' Alaisha bermonolog.

-Bersambung-

Jodoh ♥Where stories live. Discover now