טיפ 19 | בואו נדבר על היגיון בעלילה

684 43 28
                                    

בתיאוריה, בניית ההתפתחות של העלילה לא אמורה להיות קשה מדי. בפועל, זה אחד הדברים שכמעט כולם נופלים בהם. אז בואו נדבר על זה רגע, על הפרטים הקטנים האלה שיכולים להרוס כל פוטנציאל לסיפור טוב.

אז מה אפשר לומר על זה, ואיך בעצם להסביר את זה? נתחיל בדוגמא קטנה: יצא לכם פעם לקרוא משהו או לראות משהו, ופשוט לא להבין את דרך החשיבה של הדמויות כי היא פשוט לא הגיונית בכלל? למשל, לפעול בדיוק ההיפך מכפי שהייתם מצפים שאנשים "שפויים" ינהגו? או אולי לתכנן תוכנית שהמטרה שלה לא ברורה בעליל? או לעשות את הדבר הכי פחות חשוב תוך כדי שהם במירוץ נגד הזמן? אתם יודעים, דברים שפשוט נראים לא ברורים בכלל, דברים שהופיעו משום מקום, כאילו רק בשביל שיהיו שם, ואין להם שום סיבה טובה להימצא בסיפור חוץ מאתנחתא קומית או רצון עיקש של הכותב (או אפילו הקוראים) שמשהו מסוים יקרה.

ברגע שהדמויות מתחילות לפעול בצורה לא הגיונית, יש לומר אפילו לא אנושית או משוחקת מדי או אדישה מדי, וזה בלי קשר לאופי שלהם (שעל זה גם כן נדבר בהמשך), משהו פה מתפרק. בואו נחשוב רגע: אם בחור חוטף בחורה ומתעלל בה, 99% מהמקרים היא לא תתאהב בו. אם בחור עושה כל דבר שהוא יכול לעשות כדי להוכיח שהוא אדם דוחה, 99% מהמקרים שהקורבן שלו לא תתאהב בו. אם זוג נמצא במירוץ נגד הזמן כדי להציל את העולם, למה שיעזבו הכל ברגע הכי חשוב וילכו לשכב אחד עם השני? (ופה אני לא צוחקת, נתקלתי בזה כבר פעמיים, גם בספר שיצא לאור וגם בסדרת טלויזיה, ורציתי לדפוק את הראש מרמת הטמטום של היצרים שלהם ושל הכותבים).

והיגיון בעלילה זה לא דבר כזה פשוט. בהמון מקרים נתקלתי בתפניות ופרטים בעלילה שנראו לי משונים מדי, אפילו מעטים מאוד בתוך עלילה מתוקתקת ומרשימה, ולהימנע מטעויות כמו אלה לגמרי זה דבר כמעט בלתי אפשרי. בכל זאת, זו עלילה מומצאת, ודי קשה לגרום למשהו מומצא להיות כמה שיותר ריאלי. גם אחרי שכתוב ניכר, יכולים להימצא שגיאות לא מובנות כמו אלה, שלפעמים יכולות להיות מובנות ולפעמים פחות, והדרך הטובה ביותר להימנע מהן היא לדבוק לנקודות עיקריות שיוכלו לעזור לכם לדעת מה יכול לעבור חלק ומה פחות.

ולהלן, הנקודות שכדאי לנו להתמקד בהן בשביל להימנע מחוסר היגיון בעלילה:

תתמקדו במניעים: כל פעולה נעשית בגלל שיש לה מניע, לכן, הדמויות שלכם לא יוכלו לעשות דברים ככה סתם משום מקום. תמיד תהיה להן סיבה. היא כועסת? צריכה להיות לכך סיבה. אולי מישהו עשה לה משהו. אולי היא חשבה יותר מדי על דברים שמרגיזים אותה. אולי היא גילתה משהו שהיא לא אהבה. היא שמחה? גם לזה יש סיבה. אולי היא הצליחה במשהו שנכשלה בו פעמים רבות? אולי משהו טוב קרה לה? אולי משהו שייחלה לו הרבה מאוד זמן סוף כל סוף התגשם?

שימו לב שלכל תוצאה יש סיבה, ולכל סיבה יש תוצאה. אם קורה משהו חשוב בסיפור, כולם מושפעים מזה. אם קורית טרגדיה, כולם יושפעו ממנה, בדרכים דומות או שונות. אם משהו משתנה, הדמויות כנראה ישימו לב ויגיבו בהתאם. אם לאחת הדמויות קורה משהו, אנשים יעשו משהו בקשר לזה, הם לא יעמדו מהצד וימשיכו בחיים שלהם כאילו כלום לא קרה. סוף העולם הגיע? אנשים ייכנסו לפאניקה. חלקם עלולים להשתגע, חלקם עלולים להתפרע, חלקם ינסו להספיק כמה שיותר, חלקם ינסו להגשים דבר אחד שהם רוצים שיקרה, חלקם יכולים פשוט לחכות. בין אם התוצאות שונות, ובין אם הסיבות שונות, הן תמיד יהיו מקושרות אחת לשנייה. אין עשן בלי אש – לא קורה משהו בלי שתהיה לכך סיבה שהוא יקרה.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now