Rish x Qis - #25

16.2K 259 4
                                    

Balqis memapah Zarish keluar dari hospital.Melihatkan Zarish yang terhincut² berjalan itu menyebabkan dia rasa bersalah.

“Rish..Sorry." perlahan saja suaranya.

Zarish yang baru melabuhkan punggung di seat pemandu tersenyum nipis.Kepala isterinya diusap perlahan.

“Nothing lah sayang.Kan Rish dah cakap tadi.Tak da apa² kan? See? Doktor pun kata yang bengkak ni tak teruk." balasnya.

“Kalau bukan sebab Qis beria nakkan buku atas almari tu konfem Rish tak jatuh teruk macam tu." terbit rasa sesal dalan hatinya.

“Nothing lah sayang.Dah jom balik."

#########

“Hah along.Kenapa pula kaki tu?" soal Raisha bila perasan anaknya masuk ke rumah dengan langkah yang terhincut².

“Terseliuh sikit tadi bu.Mana baba?"

“Tu hah.Ada tengah buat kerja.Qis sihat? Ada rasa nak makan apa² tak?" soalan Raisha beralih kepada menantunya.

Balqis tersenyum.

“Sihat je.Takpe.Qis tak rasa nak makan apa²." dia membalas lembut.

“Kalau macam tu tak pa lah.Erm kamu berdua naiklah dulu.Rehat ke apa ke.Ibu nak sediakan makan tengahari."

Mereka hanya mengangguk dengan senyuman dibibir.

Sampai sahaja di bilik, Zarish segera menghempaskan tubuhnya ke katil.Ah..Rindu sangat dengan biliknya.Habis satu katil dia bergolek.

“Rish.Qis nak masuk toilet."

Zarish hanya bergumam sambil mukanya ditekup ke bantal.Balqis tersenyum.Seronok sangat la tu jumpa bilik lama.

Selesai menggunakan bilik air dia segera melangkah kearah suaminya.Ternyata Zarish sudah tidur.Dengkuran halus ditangkap oleh telinganya.Kepala Zarish dikucup sayang.

“Ibu."panggil Balqis.

Raisha menoleh kearah menantunya itu.Sebuah senyuman lebar ditarik.

“Ye.Kenapa tak duduk dalam bilik je? Rehat dulu." bebel Raisha sambil tangan cekap memotong sayur.

“Entah.Qis tak biasa duduk diam lah."Balqis sengih.

Raisha menjeling manja kearah menantunya itu.Nak marah sayang oii.

“Erm tau..Eh? Mana Rish?" soalnya bila anaknya tidak turun sekali.Selalu macam belangkas je.

“Tidur bu."Jawab Balqis sambil memanaskan kuali.

“Letih lah tu." kata Raisha.

#########

“KAK QIS!!" jerit Zara teruja.

Balqis tersenyum.Pelukan Zara dibalas.Erat.

Zarish dibelakang mencebikkan bibirnya.Mata naik juling keatas.Menyampah.

“Waaa..Lama aah tak jumpa kan?" kata Zara lagi.

“Oii dik.Kau jangan menempel dengan bini along boleh tak?" soal Zarish tanpa riak.

Zara menjeling tajam abangnya itu.Laju dia merapati abangnya yang elok bersandar pada dinding itu.Kaki dijengket sedikit sebelum jari kecilnya menunjal kepala Zarish.

“Apa along merepek nih hah?! Mereng sangat ke? Jeles tak bertempat!" tempelak Zara sebelum merapati Balqis semula.

“Sakitlah gila!" marah Zarish pula.Dahinya diusap perlahan.

Zara menjelirkan lidahnya kearah Zarish sebelum laju kakinya memanjat anak tangga.Takut pula.

“Aduh..Nanti turun siap lah!" jerit Zarish.

Crazy marriageWhere stories live. Discover now