part 7

119K 966 60
                                    

Raisha terus menghempas punggung diatas sofa single seat yang berada diruang tamu itu.Mata dipejamkan.

Zairil pula mengangkat beg-beg plastik groceries ke dapur.Selepas menyimpan apa yang dibelinya,kakinya laju melangkah kearah isteri terchenta.

“Sayang ok?"

Raisha mengerut dahi.Dah pahal laki aku ni?Kejap-kejap aku kau.Ni sekarang,sayang pulak?

Zairil tersenyum kecil melihat dahi isterinya yang berkerut.Dah agak,konpem tekejut bini aku ni..

“Sa..yang?"soal Raisha bersama kening double jerk.

“Aha..Mulai saat ini, detik ini dan hari ini..Panggilan kita..Sayang abang.Amacam?"kening dinaikkan berkali-kali.

Raisha diam.Memang sah la laki aku ni psycho.Kejap baik.Kejap tak.Seram pulak aku!

“Ouwh..Btw.Abang nak berubah and.."

Zairil diam seketika sebelum melutut dihadapan Raisha.Tangan isterinya digapai dan dikucup lembut.

“Abang nak kita hidup bahagia macam pasangan lain..Sorry sebab dua minggu lepas abang bawak kawan.Dengan perempuan lagi.Abang..Abang rasa macam habit benda tu and yes.Memang dulu abang kaki perempuan and suka minum.Tapi abang tak pernah tidur dengan mana-mana girls.But now..I will change for you.Please.Gimme another chance..?"

Raisha diam.Tipu la kalau hati tak tersentuh.Tak sangka pula suaminya ini liar rupanya.Patutlah kalau satu malam sampai banyak kali.Hesh..

Pipi kanan Zairil diusap lembut.Dia tersenyum kecil.Namun hanya seketika sebelum Raisha menolak badan Zairil dan berlari laju ke bilik air di dapur.

“Sayang?!"

Zairil bingkas bangun menuju ke tempat yang sama.Rupa-rupanya si Raisha tengah muntah.

“Aduh..Sakit betul kepala ni.."katanya sambil jari memicit pelipisnya.

“Sayang..Are you okay?How about you?My baby?"

Perut Raisha diusap perlahan.Riak wajahnya jelas menunjukkan kegelisahan.

“Baby?"soal Raisha pelik.

Zairil menepuk dahinya.Lupa hendak memberitahu isterinya berita gembira ini.

“Umm..Yes?Surprise..?"kepala yang tidak gatal digaru.

“I'm going to be mommy and you going to be daddy?So suddenly."ujar Raisha.

Kini giliran Zairil pula berkerut dahi.
+++++

Syafikah memerhati tajam wajah dihadapannya.Sehinggakan ada saja yang tidak kena.Posisi duduk dibetulkan.

“Betul?"soal Syafikah yang inginkan kepastian.

Kepala diangguk laju.Cuak habis pun ada.

“Berapa bulan?"soal Syafikah lagi.

“Em..3 weeks?"

“Bapak gila!Baru lagi beb!"

Bahu Raisha ditumbuk kasar.Raisha mengusap perlahan bahu kirinya.

“Memang aahh..Aku dengan Zairil kahwin baru 4 minggu.Kau ingat aku ni mengandung 3 bulan terus?"soal Raisha geram.

Syafikah menayang giginya yang memakai braces berwarna putih itu.

“Tak lawa pun."

Nah ambik kau sedas!Terus Syafikah menutup mulutnya.Terasa pula dia dengan sahabat sendiri.

Sedang mereka diam sambil menjamu selera.Mata Syafika terarah kepada seorang lelaki berbaju t baby blue dan berseluar jeans hitam.Tangan automatik mengetuk meja.

“Kau dah pehal?"soal Raisha pelik.

“Tu..Kau tengok tu.."Syafikah masih setia memandang lelaki itu yang sedang berbual dengan sahabatnya.

“Apa?Tak nampak apa pun.."

Raisha memanjangkan lehernya.Mata pula liar memandang sekeliling.Entah apa la yang dibuatnya.

“Ala..Ada!Yang pakai t baby blue tu..."desak Syafikah.

Raisha mencari lagi sebelum matanya tetancap pada seseorang.Dia terus tergamam.
+++++

Zairil duduk diatas kerusi kerjanya.Disandar lesu.Kepalanya memutarkan memori semalam.
++++++

“Bad newsnya..Puan Raisha mengalami Pre-eelampsia."

Zairil tersentak.Matanya terus berkaca.

“Jad..ja..di..Kan..kandu..ngan ist..eri sa..saya.."

“Ya.Saya harap encik dan isteri encik tabah."kata Doktor Liza.

“Saya syorkan encik bawa isteri encik ke hospital bagi pemeriksaan lanjut.Sekarang pihak kami hanya boleh memberikan ubat."sambungnya lagi.

Zairil diam.Air mata mula mengalir keluar.Kejam sangat ke aku?Ya Allah..

“Encik jangan risau.Kami akan cuba mencari cara lain bagi menangani penyakit ini."

Doktor Liza hampir menangis.Ya.Mana mungkin seorang suami mampu menahan air mata.Lagi-lagi masalah berkaitan anak isteri.

Zairil diam.Hanya anggukan yang diberi.Air mata dikesat dengan jari.Tidak mahu Raisha melihat dia menangis.
+++++

Airil?"

“Zairil Azri!"

Tersentak Zairil dari berkhayal.Tubuh dihadapannya dipandang atas bawah.

“Kau dah pehal Bad?Sengal aa.."marah Zairil.Duduk dibetulkan.

Badrol ketawa kuat.Tu la mengelamun lagi..kan dah kena.

“Eh..Cakap orang."balas Badrol sambil mulutnya di muncungkan.

“Erm..Dah kenapa datang sini?"Zairil malas hendak bertikam lidah dengan Badrol.Asyik-asyik dia yang down.

“Weh..!Kau ni nyanyuk ke apa ni?Kau yang panggil aku ke sini nak bincang pasal projek dekat Johor tu..Lupa?"marah Badrol.

Zairil mengerut dahi.Johor?Yang mana...Ouwhh!Ha!

“Ya la..Eh duduk la.Aku nak ambil file jap."

Badrol menarik kerusi lalu didudukinya.Aah..Selesa.










idea kering kontang...huhuhu..
assignment bnyk..😭😭..sorry late..

Crazy marriageWhere stories live. Discover now