Part Twenty One

3.5K 161 30
                                    

Sy pusing tengok rumah peninggalan ibubapa sy.. Terlampau banyak memori yang tinggal sana.. Sy nda bole stay terlampau lama duduk di sini.. I will end up jadi org gila ni.. sy mau cari ketenangan ba.. don't get me wrong..

Tu rumah la mana tempat sy membesar.. Tawa nangis kami saja yang rasa.. Susah senang kami saja yang tau.. it's too many memory..

"Ko pasti ka ini ko mau?" Nat tanya sy..

"sy terpaksa, Nat.. Too much memory living in this house.." sy bilang lg sambil tgk rumah sy.. "sy nda bole duduk lama-lama.. Macam sy rasa diorng masi ada.."

Nat hembus nafas.. "I'm gonna miss you so much!" Nat peluk sy.. Then, she bend her body down to my tummy level..

"and you little pea.." dia tunjuk perut sy.. "be good to mommy, okay? Aunty Nat will come and visit you and mommy one day.." terus Nat usap2 lembut perut sy.. Belum pun besar ba, rasa gerakkan pun belum.. Hahaha.. Senyum2 sy tgk gelagat c Nat..

Actually, sy bukan melarikan diri.. I just need some time alone to figure out what I'm going to do.. Sy cuma pigi makan angin ja ba.. To relax my mind.. Cuma Nat saja yg tau mana sy pigi..

.

.

.
~Flash back~

2 weeks after the funeral..

"Nat, please.. I need time to cope everything.. Just let me have my own time.." sy bilang..

"okay, okay.. Sy tolong ko book but I can't promise kalo c James dapat tau ar even I sealed my mouth.." Nat bising2 suda bila sy kasi tau yg sy mau pigi 'vacation' kunun..

"Utk apa jg mau p jauh, you can stay with me ba.." Nat bilang lg..

"it just a retreat for me, Nat.. Beside bukannya ko nda tau mana sy pigi.. Ko bole ba p visit sy.." sy bilang lg..

"ya la, ya la.. Study ko mcmana la?"

"sy stop di sini.. there's nothing left for me here.. I know I have you but I need a fresh start.. kalo okay suda, sy sambung ja sana nti.. I'm sure it will only take one year to complete.."

"sepa la mau jaga ko, beb? Perut ko nda lama mau membesar.. Hissshhh! nda payah la ko pigi.. Sy risau ooo.."

"jangan risau ba.. I'll managed.. Ada juga tu aunty yg ko kasi tau tu kan? she can look after me even after this baby born.." sy usap-usap perut sy..

Angguk2 c Nat, akhirnya dia setuju juga..

~Flash back end~

.

.

.

Nat sentuh muka sy.. Terus dia tarik sy dalam pelukkan dia.. Terlampau emotional ba dia ni.. ini hari, hari keberangkatan sy..

"Beb, sy bukan pi mana2 juga ba.. Ko tau juga mana.. Ko juga yg suggest.. Just come and visit if you miss me.. Okay?" sy bilang sambil lap airmata dia guna dua2 ibu jari sy..

Dia angguk2 "betul ko nda mau sy hantar?"

I shake my head.. "No, I hate to say goodbye.. Its better like this.." sy peluk dia.. "I'll see you again.. Take care, Beb.."

Ngam2 teksi berenti di kawasan rumah sy.. Sama2 sy dan Nat jalan p depan..

"Jangan risau pasal ni rumah, I'll take care of it.." Nat bilang..

Sy angguk2 dan tgk skali lagi tu rumah.. Tidak juga besar dan tidak juga kecil.. Sy senyum, sy masi ingat lagi, Joji dan Gina berlarian di kawasan depan rumah, sy bubut diorng dari belakang.. Dadi dan mami duduk di berandah ketawa2 tgk kami.. masi segar dalam ingatan ni.. boleh imagine tu keadaan time tu...

My Other Side of the Story | CompletedWhere stories live. Discover now