~~》◇◇◇《~~
(Still Flashback)
Gadis itu membuka matanya perlahan-lahan setelah dia mendengar namanya dipanggil. “Grace…wake up..can you here me..I want to talk to you…please wake up.” kata suara yang begitu asing baginya itu. Setelah berjaya melawan kesakitan badan dan membiasakan matanya dengan sinaran cahaya matahari, dia membuka matanya untuk melihat sekeliling. Dia tidak pasti juga siapa yang dicarinya kerana dia amat pasti tiada sesiapa akan melawatnya jika dia terlantar di katil hospital itu. “Grace…" suara itu kembali menerpa ke cuping telinganya. Dia memalingkan mukanya dan melihat sosok yang tidak dikenali.
Seorang lelaki berbadan kecil tetapi tegap, arab look, handsome, kulitnya pucat seperti orang yang kehabisan darah, tetapi bibirnya tampak merah pekat sepert orang yang memakai lipstick. Matanya. Matanya amat menarik minat Grace untuk menatap. Matanya berwarna coklat cerah tanpa contact lens. “Ori..” kata hati kecil Grace sebab dia memang arif untuk membezakan mata orang yang memakai lens ataupun original. “Hello Ms. Grace or should I call you Mrs Grace…can you hear me..” kata lelaki itu lantas mematikan lamunan Grace ke mata lelaki itu.
“Oh yea…I’m sorry….yea…I can hear you..” jawab Grace acuh tak acuh malu memikirkan aksinya yang agak pelik. “Oh..ok…well…let me introduce myself..My name is Darell Daishe. And for your info…I’m the man you saved last night……..” kata-kata Darell terhenti di situ dan raut wajahnya berubah. Grace tidak memahami maksud yang tersirat di raut wajah itu, tetapi dia menunggu dengan sabar apa ayat yang seterusnya yang akan keluar dari mulut lelaki itu. “Well……..actually I’m not really thankfull walaupun awak dah selamatkan nyawa saya….sebab saya sebenarnya dah xde nait nak hidup……tapi saya tetap perlu berterima kasih sebab awak sanggup membantu saya dan membahayakan diri walaupun awak pregnant…” kata-kata Darell hanya mampu didengar oleh Grace sampai disitu sahaja.
Dia tidak lagi concentrate mendengar kata-kata lain yang keluar dari mulut Darell kerana dia merasakan dirinya hampir pitam. Dia tidak pasti adakah kata-kata yang baru didengarnya itu tadi betul atau hanya mainan perasaannya sahaja. Dia menanya Darell untuk meminta kepastian. “Mr Darell…..a…….re you sure I’m preg………nant…….? Or is it a mistake nor a joke..?". Darell terdiam dan merenung tepat ke muka Grace cuba memahami apa yang tidak jelas dalam setiap bait-bait ayat yang disampaikannya kepada gadis itu tadi.
Setelah diam sejenak memikirkan cara bagi meringkaskan ayat untuk membuatkan gadis pelik itu faham, Darell bersuara, “Yes…you are pregnant….It’s positive…doktor dah datang tadi checkup awak dan saya. Lepas itu doktor cakap dengan saya congrats, your wife is pregnant…luckily she arrive here on time..if not maybe you will lose your baby". Habis sahaja ayat terakhir terkeluar dari mulut Darell, Grace menekup mukanya dan menangis dengan sekuat hati. Darell berdiri dan menjadi kelam kabut. Dia tidak tahu bagaimana untuk menenangkan seorang gadis pelik yang baru sahaja dia jumpai.Tanpa berfikir panjang Darell mendekati Grace, mengusap belakangnya dengan lembut lalu memeluknya cukup-cukup untuk memberikan ketenangan kepadanya. Darell membiarkan sahaja Grace meraung dan menghembus hingus ke bajunya. Dia tidak tahu mengapa hatinya lembut kepada gadis yang baru sahaja dia temui itu. “Mungkin aku terasa terhutang budi dengannya”, kata Darell bagi mengosongkan kotak fikirkannya pada waktu itu.
Sebulan berlalu selepas peristiwa itu. Grace mencuba menjalani hidupnya seperti biasa. Walaupun sukar dia berusaha untuk menempuhinya. Dia kini lebih kuat kerana dia tahu dia tidak lagi bersendirian. Bayi yang bakal dia lahirkan kedunia nanti akan menjadi lambang cinta abadi kepada suaminya yang tercinta. Dia harus kuat dan menyemai benih yang telah berjaya bertunas di dalam dirinya.~~》◇◇◇《~~
YOU ARE READING
Rakus((Completed))
Mystery / ThrillerWatak-watak dalam Novel Rakus: Grace Gray ( Zack's wife) Darell Daishe (Ex husband Melisha) Sanni Daishe ( Grace daughter's) Melisha Samar ( Ex wife Darell) Sammy Brown (Darell bestfriend) Zack Watt (Grace dead husband) Sann Brown (Sammy twin) ♤Just...