《Chapter Sepuluh》

976 12 0
                                    


~~》◇◇◇《~~

(Flashback)

  Telefon bimbit Darell berdering tanpa henti membuatkannya naik angin. “Hello..!..siapa ni..?apesal tak habis-habis kacau aku ni…???” ganas sahaja Darell menjawab. “Oiii bro….ni aku la Sam….Kau jangan nak naik angin ngan aku….aku nak talk something ngan kau nie, or kalau kau x kesah masuk lokap aku x yah cite,” giliran Sam pulak membongkak. “Oh kau bro….sorry I thought that bitch tadi…sebab nombor kau unknown la sini..mana aku tau…” jawab Darell bangun lalu duduk di kerusi yang terdekat.

  “Apesal..apa yang urgent sangat nie..”? Darell menanya lagi. “Kalau kau nak tau…jumpa aku petang nie..kat Poppies Café, jam 6 petang….kau lambat aku blah…” dan talian diputuskan. Darell terdiam sebelum dia menyumpah seranah Sam. “Shitt manngg.....Dia bagi ayat gantung la pulakkk…tak gune punya kawan…dia tahu aku paling benci kene ngan ayat gantung gini…..” Darell mengeluh lalu berlalu ke bilik mandi. Sudah lama dia tidak menjejakan kakinya ke sudut lain selain dari kamarnya. Selepas peristiwa hitam itu yang membuat jiwanya kosong, dia lebih rela menyendiri dan menyepi dari orang.


  Jam menunjukkan pukul 5.45 petang dan Darell sudah terpacak di hadapan Poppies Café. Lama dia tidak menginjakan kakinya ke situ. Jika boleh ingin sahaja dia meroboh Café itu, tapi apakan daya. Lamunannya terhenti di situ apabila bahunya dipegang oleh seseorang dan dia berpaling untuk melihat, “Sam”….kecil sahaja suaranya menyebut. Sam meletakkan tangannya ke bahu Darell lantas menariknya masuk. “Kau tau tak…sengsaranya hidup aku bila kau takde…kau hilang gitu jer….gile ke ape…??? nasib aku ni orang baik-baik…kalau x..dah lama Café ni aku p tuka nama tau…” kata Sam membebel setelah lama tidak bertemu bestbuddynya itu, sambil mendepa dada berasa bangga akan dirinya sendiri.

  Darell hanya tersenyum senget melihat telatah bestfriendnya itu. Memang betul apa yang dikatakan oleh Sam......tanpa Sam..pastinya Café ini telah hancur ditelan bumi…Mana mungkin Café ini boleh bertahana jika tiada yang mengurus. Hampir lapan bulan dia tidak mengambil peduli dengan keadaan Café ini. Jauh di sudut hatinya Darell bersyukur masih dikurniakan seorang kawan yang amat memahami dan menyayangi.


  “Oiii pakcik…kau dengar tak aku cakap nie..?ke aku cakap sensorang dari tadi…” pukulan yang tidak berapa kuat hinggap di lengan Darell tapi cukup untuk menghentikan fikirannya dari menerawang jauh. “Sorry….” ringkas sahaja Darell menjawab membuatkan Sam mencebik bibir kerana tahu memang dia bercakap sendiri dari tadi. Sam memulakan perbualan dan menceritakan apa yang terjadi pagi tadi. Darell agak terkejut dan tidak menyangka ada juga manusia yang masih mampu berjuang walapun hidupnya sudah di hujung titian. Dia agak terkesan dengan cerita yang Sam baru sampaikan tadi.

“Nah…now you think…if that girl came out from the hospital she can sue you. So, aku suggest kau approach dia baik-baik…Bawa bincang…boleh settle tu aku rasa” kata Sam menamatkan perbualan. “Kau ni..bodoh ke ape..?she’s got nothing thou…I don’t think she will sue me…dia x de duit..and dia pregnant….tula pasal dia kerja keras…Cuba kau fikir kalau dia memang ade duit, apesal dia x quit je time Café ni dah nak lingkup..?", soal Darell dan itu membuatkan Sam merasa dirinya menerima tamparan direct ke muka. “Betul juga ape  kau cakap eh…hahhaah…” lame word yang akan keluar dari mulut Sam kalau otaknya beku.


  “Aku cuma perlu bagi dia buat kerja yang x berat…example like being a cashier. Kalau x,  jadi pembantu pengurus kau ke…..sebab dia kan dah biasa jugak kerja situ kan….And dari ape yang aku dengar dari kau, dia macam orang pandai la wei….so aku rasa dia x kan tolak punya offer baik aku ni....” kata Darell dengan begitu yakin. Esoknya Grace terbangun dari tidur apabila hanphonenya berdering dalam 2-3 kali berturut-turut. Dia mengapai malas lalu meletakannya ke cuping telinga. Suara yang tidak dikenali menerpa masuk.

  “Hello..Is this Ms. Grace..? “ kata suara yang dihujung talian. Kaget dengan sapaan formal itu, Grace terus duduk menegak dan menjawab, “Yea…this is me…Ms. Grace….but….may I ask who is this….? did I do something wrong.....?". Bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulutnya setelah mendengar suara itu. Darell menarik nafas dalam-dalam dan mengawal perasaan kerana dia amat anti apabila dirinya ditanya dengan terlampau banyak soalan dalam satu masa yang sama.

  “No…nope Ms.Grace…you didn’t even do something wrong..Everthing is good......It just I have something to solve with you..can I meet you..? Tomorrow..?..at Poppies Café, 10 am..” laju sahaja Darell berkata sebelum ditanya lagi pelbagai soalan. “Oh…ok..sure…why not..but….” mendengar sahaja Grace menjawab ok, cepat sahaja tangan Darell menekan butang merah untuk menghentikan perbualan. Handphone diletakkan di tepi dan Darell memicit-micit kepalanya yang agak sakit. Dia berfikir sejenak. Sepertinya dia terpanggil untuk mengulas memori di dalam kotak fikirannya.


~~》◇◇◇《~~






♡Well sorry if it a bit bored right..but please...keep on reading....i promise story nie akn jadi lebih interesting..hehehee....well if suke..please comment and vote ☆☆☆♡

Rakus((Completed))Where stories live. Discover now