《Chapter Tujuhbelas》

1.2K 11 0
                                    


》◇◇◇《

(Flashback)

  Hari yang ditunggu-tunggu pun tiba. Suara wanita menjerit dan mengerang kesakitan terdengar dari labour room. Darell berjalan mundar-mandir di luar. Sam tiba dan berjalan terus ke arah Darell. Dia menepuk lembut bahu Darell lalu dia menoleh. “Oh.. kau Sam…” kata Darell lalu berhenti bergerak. “Chill man..kau nie….acting macam betol bini kau je yang dalam bilik bersalin tu….” Kata-kata Sam itu membuatkan Darell sentap.

  Dia tiba-tiba terfikir, "what on earth that I’m doing…?? Why am I like this…?....why am I afraid if anything bad do happen to herrr….” Kata-kata Darell itu tidak dapat dijawab oleh dirinya sendiri apabila susuk doktor keluar dari labour room membuatkan dia mengatur langkah cepat ke arah doktor itu. Doktor itu sedikit kaget melihat Darell berdiri terlampau dekat dengannya lalu dia berundur ke belakang sedikit sebelum dia mula berbicara.

  “Husband…..?” tanya doktor itu kepada Darell dan dia tidak mampu menjawab kerana dia juga keliru hendak membahasakan dirinya sebagai siapa. “Kawan dan…majikan…” kata Sam menyampuk dari belakang membuatkan doktor itu mengalih pandang dari Darell dan memandang Sam. “Hmmmm..kids now a day’s…xde husband..tapi dah pregnant…..” getus doktor itu dengan nada kesal. “Well…she’s ok…she got baby girl…anyone to contact…? Family dia ke….or husband..if ade……” kata doktor itu dengan nada sedikit menyindir.

  “Husband….husband dia dah passaway…..she got no relatives….she lives alone…nobody to hold…she’s alone and lonely….” Kata Darell dengan penuh emosi membuatkan Sam dan doktor itu  mengerutkan kening dan malas hendak melayan dia. “Bro….keep yourself straight bro…chill……” kata Sam sambil menepuk bahu Darell dengan agak kasar membuatkan dia mengaduh sakit.

  “Oh…well..nothing to discuss anymore…So you two can visit her after this..” kata doktor itu mengakhiri perbualan dan cepat-cepat berlalu dari situ. Banyak lagi perkara lain yang lebih penting untuk diselesaikan dari membuang masa dengan orang pelik seperti itu.


  Grace membuka matanya yang terasa berat secara perlahan. Matanya ditutup kembali apabila cahaya matahari menerjah matanya yang terasa perit. Dia cuba mengimbas kembali memorinya. “Oh...I labour la semalam...thenn....where is my babyyyy....??...” lantas dia bangun dengan pantas dan snappp!......terasa sakit di bahagian sulitnya dan dia terus mengerang kesakitan.

  Darell yang tidur di tepi katilnya terbangun disebabkan Grace bergerak dan mengerang kesakitan. Cepat-cepat dia bangun dan menahan Grace dari bergerak. “Hei....don’t move....awak belum ok lagi tu...” gusar Darell melihat Grace masih meronta ingin melepaskan diri. “Anak saye......mane anak sayeee...?”, kata Grace dengan nada yang sedikit marah berbaur sebak. “Oh....your daughter.....she’s here...” kata Darell sambil beralih ke sisi dan menampakkan babynya yang tengah tidur dengan begitu lena.

  Matanya berkaca-kaca dan berair apabila melihat susuk tubuh yang kecil itu lena dibuai mimpi. Penantiannya yang selama ini tidak sia-sia cuma malang sekali, Zack pergi dahulu tanpa sempat melihat cahaya matanya sendiri. Sebak dada Grace apabila teringatkan suami yang tercinta telah pergi dulu menghadap ilahi.

  Darell kaku disitu tidak tahu hendak berbuat apa. Dia tahu apa yang ada di dalam fikiran Grace pada waktu itu. Lama dia berfikir dan tangisan Grace semakin kuat. Dia takut bayinya bangun, lalu Darell menarik Grace ke pelukannya dan membenamkan muka Grace ke dadanya supaya suaranya tidak terlampau kuat.

Rakus((Completed))Where stories live. Discover now