Knock! Knock!.

34.2K 215 39
                                    

Rudy menghidupkan enjin keretanya dan memulakan perjalanan untuk keluar dari kampus. Dia sibuk memikirkan ke mana arah tujunya selepas ini. Rudy tidak terasa ingin pulang ke apartmentnya terus. Sesekali dia mahu bersiar-siar di kawasan pekan yang berdekatan. Kata orang, ada sebuah kedai yang menjual cendol dan rojak yang terbaik di kawasan itu. Rudy terliur memikirkan betapa sedapnya cendol dan rojak yang didengari dari rakan-rakan sekelasnya.

Rudy memberhentikan keretanya di bahu jalan di hadapan sebuah fakulti. Rudy menghantar sebuah mesej whatsapp kepada Aisyah, bertanyakan jika Aisyah mahu mengikutinya ke kedai itu. Aisyah memohon maaf kerana tidak dapat mengikuti Rudy, terlalu banyak assignment yang perlu disemak oleh Aisyah pada hari itu. Aisyah lebih awal pulang ke rumahnya membawa assignment-assignment para pelajarnya yang menimbun.

"Hmm, Aisyah tak available. Tak apalah. Sorang lagi aku..", kata Rudy sambil meletakkan Iphone nya ke penyangkut pada cermin depan. GPS di setkan, dan Rudy memulakan perjalanannya.

Perlahan-lahan Rudy menyusuri jalan dalam kampus itu. Tidak mahu dia disaman kerana memandu melebihi had laju. Selalunya Rudy di sebuah perhentian bas, Rudy terlihat beberapa orang pelajar sedang menunggu bas di situ. Antaranya ada seorang yang Rudy amat kenal sekali iaitu Aliya.

"Eh, Aliya la. Haa, baik aku tanya dia nak join aku tak?", kata Rudy seorang diri.

Rudy menekan brek dengan lembut, keretanya diberhentikan perlahan-lahan di hadapan perhentian bas itu.

"Pin.. pin..", Rudy menekan hon keretanya lalu menurunkan tingkap di sebelah penumpang.

"Hey, Aliya! You buat apa kat situ?", jerit Rudy dari dalam kereta.

Aliya bangun dari bangku perhentian bas dan melambai ke arah Rudy yang berada di dalam kereta di bahu jalan itu. Aliya melangkah ke arah pintu kereta Rudy dari sebelah penumpang, dan menunduk untuk melihat Rudy dari luar.

"Hai, hey I nak keluar ke pekan, you?", jawab Aliya.

"Oh, eh I pun nak pergi ke pekan jugak. Why not join me?", tanya Rudy.

"Okay ke? tapi I tak sorang tau..", tanya Aliya.

"You dengan siapa?", Rudy bertanya.

"I dengan roommate I, Jasmin..", jawab Aliya.

"Ah, I'm okay, come on in..", balas Rudy sambil tersenyum.

"Jasmin! Come, jom naik kereta Rudy", jerit Aliya.

Jasmin yang dari tadi memerhatikan Aliya terus bangun dan berjalan menuju ke arah kereta Rudy. Mereka berdua masuk ke dalam kereta. Aliya di sebelah penumpang, dan Jasmin di kerusi belakang. Perjalanan ke pekan yang berjarak 8 kilometer dari kampus itu dimulakan. Topik demi topik disembangkan Aliya dan Rudy dalam perjalanan itu.

"Eh, I terlupa nak kenalkan my roommate. Rudy, ni Jasmin. Jasmin, meet Rudy", jelas Aliya yang memperkenalkan mereka berdua. Rudy menyilang tangan kanannya ke belakang, dan salamnya disambut oleh Jasmin.

"Wah, seronok you berdua bersembang sampai lupa I kat belakang, kan?", sindir Jasmin.

"Haha.. no lah. Kita berdua memang dah kenal masa minggu pertama kat universiti lagi..", jelas Aliya.

"Oh, so ni la Rudy yang you cerita tu? Hmm.. what a man", Jasmin membalas kata-kata Aliya sambil merenung mata Rudy dari cermin pandang belakangnya. Mata Rudy juga terjeling-jeling ke cermin itu sesekali.

"Oh, you dah cerita pasal I kat Jasmin ke?", tanya Rudy sambil menoleh sebentar ke arah Aliya.

"Yep, just a few la. Not everything.. kan Jasmin?", tanya Aliya sambil menoleh ke belakang.

The ApartmentWhere stories live. Discover now