Kapitel 90

46 1 2
                                    

Jag låg ensam på stranden gråtandes. Jag hade varit så taskig mot Ogge. Han hade åkt hem utan mig, hur skulle jag komma hem nu?

Sanna.

Jag slog in Sannas nummer i mobilen och la den mot örat. Men hon svarade inte. Såjag får väl ringa Kerstin istället. Hon svarade nästan direkt.

"Hej du har kommit till Kerstin Blommgren"

"Åh hej Kerstin, kan du hämta mig med din supermoppe?" Frågade jag.

"Självklart jag kommer om tio minuter" sa hon glatt.

"Tack Kerstin"

"Varsågod, och förresten, var är du?"

Juste jag glömde att säga det. Det kanske skulle vara bra.

"På stranden" sa jag och la på.

~

Nu var jag hemma efter att Kerstin hade skjutsat hem mig, jag skulle bara låsa upp dörren. Jag letade efter mina nycklar i min fula lilla rosa väska som jag hade fått av Ogge. Kerstin och Sanna hade sagt att den var jätte fin och kom från ett känt märke, 'Victors Serier' tror jag det hette.

"Hallå" ropade jag när jag kom in i hallen. Jag slängde mina kläder på golvet med hopp om att någon skulle hänga upp dem.

Jag gick in i vardagsrummet där pappa satt och kollade på fotboll. Han höll i en stor och saftig öl.

"Pappa får jag smaka din öl?" Frågar jag.

"Självklart Alven, det finns i köket" sa han och log. Att han kallade mig Alven var inte så jätte kul tycker jag. Det var någonting som Sanna kom på. Jag tog min öl och gick upp på mitt rum och satte mig i sägen. Jag fiskade upp min mobil och laddade upp en bild på instagram.

Ogge's perspektiv

Jag satt hemma i soffan och spelade något tråkigt spel på mobilen. Jag gick in på instagram för att se om något nytt hade hänt. Alva hade laddat upp en bild. "Öl in my hart" hade hon skrivit och lagt upp en bild på öl. Så nu dricker hon öl också?

Jag måste nog åka hem till henne och kolla vad hon håller på med egentligen. Jag gick åt till min moppe och åkte iväg.

~

Nu hade jag knackat flera gånger men ingen hade öppnat? Jag kanske skulle testa ring klockan istället. Efter tre sekunder så öppnade Alva dörren. Hon höll i en stekpanna. Nej. Tänkte hon slå mig?

"Aj" mumlade jag tyst efter att ha fått stekpannan i huvet. Varför gjorde hon så?

"Nemen hej Ogge" sa hon glatt.

Hon fick verkligen humörsvängningar ibland. Jag följde efter henne upp på hennes rum, jag satte mig i soffan efter att ha stängt dörren.

"Så varför slog du mig med en stekpanna?" Frågade jag lite små surt.

"Vadå? Det är det nya sättet att säga hej" svarade hon och fnittrade.

Det blev tyst och jag väntade på att hon skulle säga något. Hon kunde väl iallafall säga förlåt? Annars får väl jag göra det.

"Alva, förlåt för att jag lämnade dig på stranden idag"

"Det var det jag ville höra" sa hon och ställde sig upp. Menade hon allvar?

~

Vi satt och kollade på Pippi Långstrump hemma hos Alva. Vi hade blivit sams igen . Men att hon gillade sånna här barnsliga filmer var inte så kul.

"Ska vi ringa de andra killarna?" Frågade jag i hopp om att inte behöva se klart filmen. Men hon nickade bara och jag ringde de andra.

"Jag öppnar" ropade hon när vi hörde knackningar på dörren.

"Vänta" sa jag och tog hennes hand. Jag kollade in i hennes fina ögon.

"Slå dem inte med stekpannan tack" sa jag och släppte hennes hand.

"Vi får se" sa hon och sprang mot dörren för att öppna.

Efter två minuter var Alvas rum fullt av killar, eller mer exakt, Felix, Omar och Oscar. Vi hade bestämt att vi skulle köra sanning eller konka. Eller Omar hade bestämt det.

Oscar började att snurra flaska och den hamnade på mig.

"Eh sanning" svarar jag nervöst.

Oscar kollade på mig och flinade.

"Är Sanna snygg?"

Vem är Sanna? Juste, Alvas kompis. Jo men hon var rättså snygg men jag vågade inte säga det inför Alva. Hon kanske skulle slå mig med stekpannan.

"Bara när hon spelar fotboll" svarade jag.

Han borde väl gå på det.

Känner Inte DigWhere stories live. Discover now