Alva's perspektiv
Jag satt i framför spegeln och granskade mina nya fina glasögon. Dem var så otroligt fina tycker jag.
Sanna måste få se dem, jag slog in hennes nummer i mobilen och tryckte på den gröna knappen.
"Vafan Alva" hörde jag hennes röst, vad hade jag nu gjort?
"Vad?" Sa jag glatt.
"Du väckte mig, vet du ens vad klockan är?" Sa hon och gäspade.
"Eh nej, vad är klockan?"
"Halv fem på morgonen så gå och lägg dig" sa hon och la på. Hon lät faktiskt lite arg, jag kanske borde fråga henne vad som hade hänt? Hon brukade inte vara arg på morgonen.
Jag bestämde mig för att åka hem till henne, jag hade fortfarande kvar Kerstins supermoppe så det skulle nog gå ganska snabbt.
Jag gick ut och startade den, i endast nattlinne. Jag körde iväg och försökte hitta rätt.
Plötsligt ser jag en blå vit bil som står och blinkar mitt på vägen, det stod något på bilen som jag inte såg eftersom jag hade glömt mina glasögon hemma. 'Polen' tror jag det stod, en bil från Polen? Vad coolt.
Jag körde snabbare och snabbare mot bilen, i ca 789 kilometer i timmen.
Då kom det fram en gubbe klädd i blåa kläder ut på vägen. Han höll upp handen som om han ville att jag skulle stanna. Men jag bara gasade på ännu mer och körde över honom. Jag hörde att det kom massor av ambulanser till platsen jag körde över gubben. Han kanske skadade sig? Obs, det var inte jag.
Inte för ens nu kom jag på vad det var för gubbe som stod på vägen bredvid en blå vit bil som det stod Polen på. Det kanske var en polis? Alltså körde jag över en polis nyss.
Jag parkerade supermoppen utanför Sannas hur och klev in. När jag kom in i huset låg hon på golvet och grät.
"Sluta gråta och ha kul" sa jag glatt och smiskade henne. Hårt.
Men hon fortsatte bara gråta och jag började undra vad som hade hänt.
Jag kanske skulle fråga?
"Vad har hänt?" Frågade jag och satte mig bredvid henne på det fula hårda sten golvet.
"Min morbror blev nyss överkörd av en supermoppe" sa hon och torkade bort några tårar.
Oj.
"Äh oj det var inte jag iallafall" sa jag nervöst och reste mig upp.
"Dem sa att det var en rosa moppe, det kanske var Kerstin?" Sa hon och ställde sig bredvid mig. Shit. Jag hade ju lånat hennes moppe.
"Ja absolut var det Kerstin" sa jag och log.
"Kom, vi åker hem till henne" sa hon surt och tog tag i min arm. Vi gick ut genom dörren och hon låste.
Eftersom Kerstin bodde ganska nära så kunde vi gå dit, som tur var.
När vi kom fram knackade vi på dörren och hon öppnade direkt. Lika glad som vanligt. Men när hon såg mig blev hon genast sur igen. Just det, jag hade typ förstört hennes rum.
"Hej" sa Sanna och vi klev in. Vi satte oss i hennes fina rum som jag hade målat väggarna på.
"Är det sant att du körde över min morbror som är polis?" Frågade Sanna.
"Va?" Sa Kerstin chockat.
Nu hade jag verkligen hamnat i trubbel.
"Ja, det måste varit du om ingen skulle ha tagit din moppe" sa hon och skrattade åt sitt egna skämt.
"Fast min supermoppe är stulen" sa Kerstin.
"Oj, förlåt" sa Sanna.
"Jag har absolut inte stulit den" sa jag och båda vände blicken mot mig.
"Alva, har du stulit den?" Sa Sanna allvarligt och kollade på mig.
Jag svarade inte utan bara nickade lite försiktigt. Vad kommer hända nu?
"RING 112" skrek Kerstin och kollade på mig som om jag var värsta mördaren. Fast jag hade ju faktiskt mördat hennes gosedjur.
~
Efter ett långt bråk med Sanna och Kerstin så kom vi överens om att dem skulle hålla tyst om att det var jag som nästan dödat Sannas morbror. Fast han mådde bra nu, som tur är.
Jag satt hemma hos Ogge och drack varm choklad. Fast den var kall. Men jag bryr mig inte.
Klockan var redan åtta så jag skulle gå och lägga mig. Mamma hade bestämt det, men nu var jag hemma hos Ogge och därför fick jag sova hos honom.
Vi gick upp för trappen och jag behövde inte byta om eftersom jag hade haft nattlinne på mig hela dagen. Därför gick jag in i badrummet och borstade mina tände med min fula bäbis tandborste.
Jag la mig i sängen bredvid Ogge och somnade direkt, bredvid världens bästa Ogge.
~
Jag vaknade av väckarklockan, som vanligt. Jag tryckte på den dumma knappen men den stängdes inte av. Så istället slängde jag den på Ogge.
Klockan var bara fyra på morgonen och jag satt och åt frukost med Ogge. Bättre kan det inte bli. Jag tror jag älskar Ogge.
Oscar Molander.
______________
Försökte skriva extra långt bara för att Alva fyller år idag, men jag vet inte om den blev så lång iallafall, haha
Aja, grattis världens bästa Alva, älskar dig! ❤️