....................
"Gaz belah kanan papa. Apa pulak makmum lelaki diri sebelah Kina".
Gaz melihat ada sehelai sejadah sudah dibentang di sebelah kanan bapanya. Gaz menahan malu. Terasa kebas di mukanya. Kina yang berada di sebelahnya juga ketawa kecil melihat kelakuan Gaz. Tidak hairan jika Gaz diketawakan kerana kali terakhir beliau sendiri bersembahyang pun tidak mampu diingatinya. Apatah lagi berjemaah di surau. Gaz lantas berjalan laju ke sebelah Kadir dan berdiri tegak tanda sedia untuk bersolat.
"Haa Gaz. Qamat"
"Aduhh.."
Sekali lagi Gaz kerisauan. Dirinya langsung tidak faham apakah Iqamat. Gaz terdiam sambil melihat muka papanya.
"Alaa.. Qamat tu macam azan. Tp version pendek. Yang selalu bilal sebut sebelum imam start solat. Ingat tak"?
Kadir faham apa yang bermain di isi hati anak angkatnya itu. Terbit rasa kasihan dalam dirinya terhadap Gaz. Gaz pula sedang menyusun sebutan-sebutan azan yang diingatinya. Mujur rumahnya yang agak berdekatan dengan surau. Jadi, Gaz selalu mendengar azan berkumandang. Sedikit sebanyak, sebutan azan dapat diingat dan disusun kembali di dalam fikirannya. Lantas Gaz memulakan iqamat sedang yang lain mendengarnya.
Selesai iqamat, Kadir yang mendengar sedikit tersenyum. Ternyata masih ada iman di dalam diri Gaz. Susunan semuanya betul. Sedikit kesalahan sebutan tapi tidak keterlaluan. Gaz menarik nafas lega. Dan masih kebingungan sama ada iqamat yang dilafaznya teoat atau tidak. Kemudian mereka berlima pun mengerjakan solat.
Usai solat, dengan kain pelikat dan tshirt lama yang dipinjamkan oleh papa, Gaz dan Kadir menuruni tangga rumah tersebut menuju ke ruang keluarga untuk menonton tv. Baju dan seluar yang pakai seharian, disidai Sal dan dianginkan memandangkan pakaian tersebut sedikit basah akibat peluh tetapi tidaklah berbau. Sal hanya mahu Gaz solat dalam keadaan selesa dan berasa santai ketika dia menonton tv di bawah bersama suaminya.
"Fuhh papa. Tu PS2 yea? Sape yang main? Papa"?
"Yelah. Ingat papa tak power ke. Nak try PES?"
"Boleh jugak"
Sementara di tingkat atas, Sal sedang bersiap untuk turun ke bawah. Ketika keluar dari bilik, Fiya yang kebetulan pada masa yang sama keluar dari bilik.
"Ehh Fiya. Nak ke mana tu"?
"Takde ke mane. Kenapa mama"?
"Tu bertudung bagai. Ingatkan nak keluar tadi"
"Eh taklah ma. Dah malam ni nak keluar ke mane je. Mama tu tak pakai tudung kenape"?
"Mama takde ke mane pun. Nak turun bawah ke dapur mama nak masak"
"Eh kan ada abang Gaz kat bawah tu"
"Bestu kenapa dengan abang Gaz? Dia tu dah macam abang Fiya dah"
"Eh kan dia orang luar. Mana boleh macam tu"
"Ish Fiya ni. Cakap yang bukan-bukanlah. Dia tu dah macam anak mama dah"
Maya yang terdengar perbualan adik dan mamanya, juga keluar dari biliknya.
"Kenapa Fiya"?
"Takde pape lah"
"Mama.. Bila awak nak start masaknyer ni? Kitorang dah lapar ni"
Kadir di bawah memanggil Sal untuk menyuruhnya memasak.
"Dah mama turun dulu. Papa dah panggil dah tu"
Sal yang mengenakan baju kelawar berwarna merah jambu lembut dan Maya, berbaju sweater hoodie dan seluar tidur berwarna kuning turun ke bawah. Fiya di tinggalkan berseorang ke atas terpingga-pingga dengan perasaan bengang. Sekali lagi dia hairan mengapa keluarganya mengambil mudah batas-batas pergaulan dengan bukan muhrim walaupun mereka di dalam rumah sendiri.
Dari sofa ruang tamu, tumpuan Gaz terganggu dikala melihat Sal dan Maya turun dari atas. Dengan ketinggian 162 cm dan berkulit cerah serta rambut sedikit ikal yang diikat ponnytail, Gaz merasakan mamanya itu wanita yang boleh dikira cantik walaupun sudah berusia 36 tahun. Bentuk badan sedikit gempal atau dikira chubby membuatkan mamanya itu ibarat mempunyai pakej sebagai seorang 'milf' yang pernah Gaz idamkan saat menonton video lucah mengenai hubungan wanita berumur. Cuma Gaz tidak dapat kepastian dengan jelas saiz buah dada dan punggung mak angkatnya itu. Sekali lagi Gaz beristighfar. Cuba menghindari fikiran kotor tentang mamanya itu. Tapi apa yang lebih menarik perhatian Gaz ialah Maya. Yang juga ikut turun di belakang mamanya. Ketinggian yang hampir sama dengan mamanya itu. Juga berkulit cerah dan berbadan langsing. Cuma Gaz tidak daoat melihat rambutnya kerana ditutupi hoodie. Mungkin Maya masih cuba menjaga aurat rambutnya walaupun ianya tidak tertutup secara sempurna.
"Gol!!!!!! Hahahaha!!! Gaz loser lah.. Dengan papa pon bolos"
Kadir menjerit gembira kerana sekali lagi beliau menjaringkan gol menjadikan keputusan 3-1. Gaz kalah. Kerana beliau memang tidak berapa mahir dengan permainan video seperti itu. Dan juga fokusnya hilang di saat akhir perlawanan.
"Gaz takde ps kt rumah mcm mana nak pro main macam papa"
"Alaaa kesian anak papa. Betul jugak tu. Bestu selalu Gaz main kat mane? Tengok macam pandai main jugak tu walaupun takde ps kt rumah"
"Owhh Gaz selalu main kt rumah kawan. Tak pon main kat kedai dekat-dekat rumah. Sejam Rm3.00"
"Haaa kalau macam tu, lepas ni Gaz jangan main kat kedai. Membazir nak kene bayar. Gaz rasa nak makn je datang sini"
"Papa kamu memang macam tu. Selalu main sorang-sorang. Suka la tu dia dah ada kawan nak main game"
Sal mencelah sebaik melihat suaminya menang dalam perlawanan bola tersebut.
"Dah anak kita semua perempuan Sal. Salu ajak si Kina tu bukan nak dia. Haa Gaz. Kalau Gaz nak makn game pape bagitau papa. Nanti papa belikan cd"
Gaz tersenyum malu. Makanan telah dihidang. Mereka sekeluarga makan malam bersama-sama. Oleh kerana makanan disiapkan agak lambat, Gaz makan sedikit pelahap.
"Haih bang. Lapar betul"
Fiya menegur Gaz yang kelihatan betul-betul menikmati makananya.
"Ayam lemak cili padi ni favorite abang Gaz lah Fiya"
Gaz hanya tersenyum melihat Fiya sambil terfikir,
"Apahal pakai tudung dalam rumah budak ni. Tengok lama-lama lawa jugak Si Fiya ni"
Dengan mata sedikit bulat, juga berwajah cerah seperti kakak dan adiknya. Ketinggian hampir sama dengan Maya kakaknya kerana umur mereka juga hanya beza setahun. Bentuk badan yang sama cuma bibir Fiya sedikit tebal atau normal jika dibandingkan dengan bibir Maya yang agak nipis.
"Gaz tidur sini je malam ni boleh? Sebab esok pagi papa memang nak ke bandar. Keluar minum dengan kawan papa. Sebelum tu papa singgah hantar Gaz. Gaz kene telefon ibu dulu lah inform kat dia. Takut dia risau pulak"
"Baiklah pa. Takkan papa nak hantar Gaz balik malam-malam ni. Nyusahkan papa nanti. Nanti Gaz call ibu bagitahu dia"
....................
Bersambung...
YOU ARE READING
Khilaf
Non-FictionFollower jejak 5k saya sambung khilaf. Ok lets go! Hahahahahahha...