....................
Seminggu sudah kejadian 'sekodeng' itu berlalu. Tetapi jiwa Gaz masih lagi bergetar. Serasa seperti baru semalam berlaku. Gaz melalui kehidupannya seperti biasa. Begitu juga Sal. Setiap kali waktu petang, Sal akan mesej Gaz bertanyakan rutin seharian Gaz di sekolah. Dan setiap kali mesej Sal menjelma di handphonenya, setiap kali itu jugalah batang Gaz akan mengeras. Setiap detik dari kejadian itu menjelma di kepala Gaz.Seperti minggu lepas, Sal menyuruh Gaz untuk datang ke rumah. Pada mulanya Gaz merasakan tidak selesa kerana takut perasaannya bertukar menjadi buas jika melihat mamanya secara berhadapan. Dia risau dan serba salah kerana keluarga itu melayaninya dengan baik. Rasa berdosa jika bernafsu terhadap mamanya sendiri. Itu yang dirisaukan Gaz.
Usai waktu sekolah, Gaz terus ke stesen bas yang kebetulan berdekatan dengan sekolahnya. Arep yang setiap hari ke sekolah menunggang motosikal bapanya, mebonceng Gaz.
"Weyh kau nak turun kat bus stand? Nak gi mane"?
"Aku nak gi bandar. Mak aku suruh amek barang kat bandar"
"Aikk. Barang apa mak kau suruh amek? Rajin pulak kau ikut cakap mak kau"
Arep kehairanan. Gaz jarang mengambil tahu hal keluarganya apatah lagi mendengar Gaz ke bandar atas arahan ibunya.
"Mak aku suruh suruh gi hospital amek ubat darah tinggi dia. Motor dia rosaklah"
Gaz cuba menipu. Sehingga hari ini, Arep masih tidak tahu hal mengenai hubungan Gaz dan mama angkatnya.
"Ke kau nak jumpa awek nombor yang aku bagi tu? Haaa baik kau cakap dengan aku. Tu pun nak rahsia yea.. Aku tak kacau la awek tu lau kau dapat"
"Kan kau ada kat sebelah aku. Kau pun tau kan nombor kau bagi tu nombor makcik"
"Memang la nombor makcik. Ntah-ntah makcik tu ada anak perempuan cantik. Kau mana tau kan"
Gaz teringatkan Maya. Ya. Mungkin nombor mama yang selalu dimesejnya itu popular dikalangan rakan sekolahnya kerana Maya juga menggunakan nombor mamanya sebagai nombor untuk menghubungi dirinya. Relevan.
"Taklah. Aku mesej sekali tu je. Aku tau makcik malaslah aku kacau lagi"
"Dah jom kite ke hospital terus. Senang. Kau tak payah susah-susah naik bas. Dah alang-alang atas motor ni"
"Weyh jangan. Aku naik bas sendiri je. Aku takut ada polis. Nanti tak masal ke lokao kita nanti"
"Haa yelah"
Gaz sampai di stesen bas dan terus menaiki bas tambang menuju ke arah kawasan rumah keluarga angkatnya. Perjalanan mengambil masa sekitar 1 jam lebih. Akhirnya Gaz sampai di perhentian bas di hadapan taman rumah Sal. Kereta estima Sal kelihatan parking di tepi hentian bas. Mujur Gaz mesej memberitahu dia hampir sampai.
"Sihat anak mama"?
"Ishh ma. Baru seminggu kot tak jumpa"
Gaz memasuki kereta dan terus menyalami mamanya itu. Saat tangan mereka bersentuhan dan ketika dia mencium tangan itu, batangnya kembali mengeras.
~aduhhh... Jangan lah naik konek woii~
"Sehari tak jumpa pon mama da rindu tau anak-anak mama. Maya dengan Fiya kat asrama tu pon mama dah rindu ni seminggu tak jumpa"
"Ehh haah. Maya dengan Fira mana ma? Dorang tak balik ke minggu ni"?
Selepas Gaz sedar yang hanya mereka berdua di dalam kereta.
"Dorang tak balik ke ma minggu ni"?
"Owhh tak. Sebab minggu lepaskan baru cuti sekolah. Selalunya sebulan balik 2 kali je. Minggu depan dorang balik la kot"
"Laa. Tak tau pulak Gaz. Kalau tau Gaz takde lah balik rumah mama minggu ni. Dah susahkan mama. Kalau tak mama boleh rehat-rehat kat rumah. Ni nak kene layam Gaz pulak"
"Ishh apalah Gaz cakap macam tu. Baguslah Gaz balik. So mama taklah bosan sangat. Kalau tak mama berdua je dengan Kina"
"Ehh kan papa ada. Kenape berdua pulak"
"Papa tu kalau Gaz nak tau kadang-kadang hari minggu pun dia takde kat rumah. Kadang ada operasi. Kadang ke KL ada meeting. Sebab tu mama lega sekarang mama dah ada anak bujang sorang. Papa pun cakap Gaz boleh tengok-tengokkan mama dengan adik kat rumah kalau papa takde. Dah jom kita gi mall. Mama bwak Gaz makan"
Gaz hanya mengangguk tanda setuju. Mereka menghabiskan masa di mall berdekatan rumah Sal sementara menunggu Kina habis waktu sekolah.
"Kenyang tak Gaz. Mama tengok Gaz berselera betul"
"Blurppp. Alhmdulillah. Haah kenyang ma. Tadi balik sekolah Gaz terus ke bustand. Ni baru makan"
"Kesian anak mama"
Sal terpandang Gaz yang sedang melihat seutas jam di sebuah kedai jam. Sayu di wajah Gaz jelas kelihatan. Lantas Sal memanggil seorang remaja cina yang berada dalam kedai tersebut.
"Dik. I mau tanya. Itu jam kaler hijau gelap berapa ratus"?
"Owh ini puan kalau u mau, kita ada offer. RM420.00. Bos cakap less kasi RM380.00"
Jelas remaja cina tersebut yang sedikit pelat. Dia mengeluarkan jam tersebut dari laci kaca dan memberikan kepada Gaz.
"Ehh ma. Kenapa ma"?
"Gaz minat yang ni ke? Ke Gaz minat yang lain"?
Mata Gaz membulat melihat jam G-shock yang sudah pon berada di tangannya. Sudah lama Gaz mengimpikan seutas jam tangan jenama tersebut memandangkan jam itu menjadi trend dikalangan rakan sekolahnya yang lain. Tapi Gaz tahu harga tersebut di luar kemampuannya.
"Mama. Jangan macam tu ma. Ibu dah pesan jangan susahkan mama. Jam ni mahal sangat ma"
"Haihhh.. Mama tengok Gaz macam berkenan. Takpe. Mama belikan. Bila birthday Gaz"?
"Lama lagi ma. Ibu marah nanti kalau dia nampak Gaz bawak balik jam ni"
"Takpe. Kalau ibu marah, nanti mama cakap kat dia mama yang nak belikan. Ok dik. I confirm mau yang ini"
"Ok puan saya setting dulu time dengan date. Mau pack atau terus pakai"?
"Terus pakai"
Di rumah, Gaz masih membelek jam di tangannya. Gaz betul tidak menyangka dia akan memiliki jam itu. Perasaan gembira bercampur malu masih dirasainya. Mereka bertiga Sal, Kina dan Gaz sedang menonton tv di ruang tamu rumah Sal. Kadir yang baru pulang kerja masih di tingkat atas membersihkan diri dan mengerjakan solat maghrib.
"Mama... Janganlah. Adik gelilah mama. Hehehe.. Ishh mama.."
Gaz melihat geligat mereka 2 beranak. Sal kelihatan sedang bermain dan mengentel-gentel telinga anak bongsunya itu.
"Bang Gaz. Tengok mama ni. Haha.. Gelilah ma"
Gaz seakan tidak tahu apa yang perlu dilakukan apabila Kina mengadu mengenai perbuatan mamanya itu.
"Kalau abang Gaz nak tau, ni la tabiat mama. Habis semua telinga orang dia gentel. Lagi-lagi kalau tengah tengok tv macam ni"
Gaz hairan dengan tabiat pelik mamanya itu. Tapi tidaklah dia menanyakan mengapa mamanya berperangai macam tu. Seketika kemudian, Kadir juga turun menyertai mereka bertiga menonton tv. Telinga Kadir juga tidak terlepas dari dimainkan oleh Sal. Kadang-kadang, Sal juga mengemam telinga mereka. Siapa sahaja yang duduk di sebelah Sal, pasti menjadi mangsa.
"Gaz jangan pelik. Mama memang perangai macam ni daei dulu lagi. Esok lusa kalau Gaz duduk kat sebelah mama, Gaz pun kena nanti"
"Tak geli ke pa? Kina siap meloncat-loncat"
"Papa dah biasa. Tahan je lah"
Minggu itu, Gaz bermalam seperti biasa di tingkat bawah selepas mereka selesai menonton tv. Apabila malam semakin lewat, Gaz menyelusuri tangga ke tingkat atas. Dia menjengah dibawah pintu. Kelihatan tiada sebarang cahaya di dalam bilik Kadir dan Sal. Apa yang didengari hanyalah dengkuran Kadir. Gaz hampa. Apa yang diharapkan tidak berlaku. Tiada sebarang tanda yang papa dan mamanya 'bersama' malam itu. Gaz turun ke bawah dan baring sambil merenung gambar bogel mamanya yang diambil minggu lepas sebelum tidur.
....................
Bersambung...
YOU ARE READING
Khilaf
Non-FictionFollower jejak 5k saya sambung khilaf. Ok lets go! Hahahahahahha...