Bahagian 8

43.2K 125 0
                                    

.....................

<Flashback>

"Eh awal abang balik. Abang dah nak makan ke"?

Jam di dinding menunjukkan pukul 5.30 petang. Kadir sampai ke rumah agak awal dari kebiasaannya. Selalunya Kadir sampai ke rumah jam 6 lebih kerana usai kerja, Kadir terus ke sekolah Kina untuk menjemput anak bongsunya itu.

"Haah. Keje abang tadi semua settle dah tadi. Awak dah siap masak ke? Kalau belum abang mandi dulu. Abang asar dulu pon boleh lepas tu kita makan sama-sama. Jadi awak tak rushing sangat. Kina balik sekolah awak nak amek dia atau nak abang amek"?

Sal masih lagi diam sambil menaip sesuatu di telefon bimbitnya itu.

"Haii.. Khusyuknyer mengadap henfon. Sapa je yang awak mesej tu"?

"Haa bang. Saya nak citer kat abang ni. Sal mesej sorang budak ni. Awalnya dia salah nombor tapi lama-lama Sal berborak dengan dia Sal jadi kesian kat dia bang"

"Kenapa dengan dia"?

"Dia anak yatim. Bapak dia da lama meninggal. Mak dia sebuk kerja. Tengok macam budak nakal. Tapi sehari ke sehari Sal mesej dia, Sal tau dia budak baik sebenarnya"

"Sapa nama dia? Umur budak tu berapa tahun? Sejak bila awak dah mesej dengan dia"?

Kadir sedikit curiga. Setahu dirinya, Sal seorang yang tidak mudah melayan orang yang tidak dikenalinya. Pernah dahulu isterinya bapa kepada teman sekolah Maya, tetapi cepat-cepat Sal melaporkannya kepada Kadir dan terus mangabaikan mesej dari lelaki tersebut. Bukan itu sahaja, ada beberapa kes yang lebih kurang sama terjadi selepas itu, Sal tetap berpendirian yang sama. Tidak melayani sebarang nombor yang tidak dikenali. Sebab itu Kadir percaya dan tidak mengambil pusing mengenai hal itu. Ya. Sal masih cantik. Tetapi di pengetahuannya, Sal juga seorang yang baik. Tetapi kali ini, Kadir musykil.

"Owhh. Baru seminggu. Nama dia Gaz. Alahh bang. Baru 16 tahun. Baya-baya Maya je. Sal bukan apa. Dia cakap dia bosan. Mak dia sebok kerja. Takde mase nak layan dia. Kurang perhatian budak ni".

"Awak tu jaga-jaga. Pemikiran budak lelaki 16 tahun zaman sekarang ni tak macam pemikiran kita dulu-dulu"

"Ishh abang kesitu pulak. Takkanlah saya tak tahu hukum bang. Saya ni sedar saya ni isteri abang. Kalau abang risau, jom kite jumpa dia. Saya tahu dia budak baik bang. Kalau dah jumpa dan dia betul-betul ok, kita buat anak angkat nak bang"?

"Yer saya tahu awak ni baik. Saya percaya kat awak. Tahulah awak teringin nak anak lelaki. Nanti budak 2 tu balik dari asrama, kita bawak si sapa nama dia tadi tu"?

"Gaz bang"

"Haa si Gas tu"

"Gaz la bang. Apa pulak Gas. Gas buat masak tu".

"Hahaha.. Haa si Gaz tu jalan-jalan beli barang-barang ke bawak gi makan ke"

"Haa boleh-boleh. Saya baru nak cadangkan kat abang macam tu".

"Dapat pahala Sal kalau kita layan anak yatim. Dah saya mandi dulu. Lepas tu saya keluar amek Kina kat sekolah. Saya terus pergi pasar malam. Awak ada nak kirim apa-apa tak kat pasar malam tu"?

Sal masih diam menaip tidak mengendahkan pertanyaan suaminya itu.

"Ishhh tengok tu. 2 kali dah saya cakap awak tak dengar. Dahlah. Saya naik atas dulu".

KhilafWhere stories live. Discover now