" Pagi semua .. " aku menjerit riang .
Selesai saja mandi aku terus turun ke bawah . Masa untuk makan ! Lepas subuh tadi aku dah terbongkang , bangun-bangun je terus perut berdendang laju remix . Lapar dia tak boleh bawa bincang dah .
Kesian cacing dalam perut aku .
Aku lihat semua dah berada di meja makan . Menjamu selera . Aku rasalah kan , aku sorang je paling lewah . Hmph-ada kakak pun tak guna . Duduk je sebelah bilik aku . Bukan nak kejut !
Aku tarik kerusi . Sebaik saja aku duduk , kaki aku terus naik atas sekali . Bersila ! Aku tak suka kaki duk bawah . Tak selesa . Entah laa , dah memang tabiat aku macam ni .
" Waaaah mama masak nasi lemak " mata aku nampak love dah . Gila ! Kegemaran aku kot !
Mama Aisyah sengih saja . Dia duduk disebelah papa setelah menghulurkan aku pinggan kosong . Aku apalagi , terus kuat nasi dalam pinggan . Tiga senduk kau ! Heh !
Kak Qis kat sebelah nampak ayu je makan . Alahai , suap nasi pun lembut bukan main . Ciri-ciri isteri solehah ni . Aku cebik bibir .
" Haa Isha awak tenung Kak Qis tu dah nape ? " mama menegur aku . Pelik kot .
Aku tarik sengih . Kak Qis terus pandang aku dengan wajah merahnya . Hailah anak Korea ni . Muka putih melepak . Kalah aku yang perempuan ni . Kulit melayu . Ketara sangat bezanya tu .
" Hehehe tak ada apa-apa pun mama " jawab aku . Terus suap nasi lemak sambal sotong . Nanti makin banyak pula mama soal siasat .
" Dia jeles laa tu mama . Macam tak tau Kak Isha selalu cemburu dengan Kak Qis " sindir adikku , Faez Fiyyad .
Budak ni lah !
" Mana ada ! Kau diam budak sebelum aku lempang kau sampai berterabur gigi kau tu ! " ujar aku berang . Tangan aku tampar kuat di atas meja .
Bergegar semua benda yang ada atas meja kaca itu . Muka mama dah cuak dah . Cepat-cepat dia menghulurkan aku segelas air masak .
" What ? Betul kan ? Kau jelesss " ejeknya sambil menjelir lidah .
Aku geram ! Terus air masak yang tinggal separuh itu aku simbah tepat ke wajah Faez Fiyyad . Terdiam semua . Aku sengih sinis . Apa ? Kau cabar aku kan budak !
" Ya Allah budak-budak ni . Pening mama . Tak elok bergaduh depan rezeki . Aishh ! " mama Aisyah sudah memegang dahi .
Papa ? Muka dia biasa saja . Tapi aku tahu papa sedang menahan marah . Kerana antara kami bertiga , akulah paling degil dan keras kepala . Paling suka melawan . Paling suka menjawab !
" Bukan salah Isha . Salah Iyad tu kacau Isha " kata aku . Menegakkan keadilan buat aku .
Muka Faez tika itu jangan cakaplah . Bengang habis ! Baju kemeja putih miliknya lecun dengan air siraman dari aku . Aku senyum puas . Padan muka kau budak !
" Sial ! Kau tahu kan aku nak ke sekolah . See ! Kau memang cari nahaslah laa Isha ! " katanya berang . Nada dia sudah meninggi .
Aku buat muka tak bersalah .
Kak Qis dah kalut . " Aaa-haa Iyad naik atas . Semalam mujur Kak Qis gosok lebih baju awak . Naik atas tukar . Kang lambat awak nak ke sekolah " ujar Kak Qis lembut . Memujuk .
Faez pandang aku tajam . Aku buat-buat tak nampak . Kisah apa aku . Kau jangan cari pasal dulu .
" Isha lepas ni Isha buat perangai lagi papa kurung Isha dalam bilik " suara tegas papa kedengaran .
Aku angguk saja . Kurung dalam bilik . Aku dah biasa . Habis saja SPM aku terus tanam anggur . Goyang kaki sambil menolong mama kemas-kemas rumah yang besar gedabak ini .
Selesai saja makan , aku menolong mama membasuh semua pinggan mangkuk yang kotor . Mama pula membersihkan meja makan dan mengemop lantai . Kami tak pakai pembantu . Sebab mama tak suka . Dia lebih suka buat sendiri .
Aku rasalah itulah sebab kenapa papa sayang sangat kat mama Aisyah . Dah lah baik . Penyayang pula tu . Cakap pun lembut sopan je . Aku cemburu .
Aku sejak dari lahir lagi tak pernah dapat kasih sayang . Aku ditinggalkan bersama papa yang ketika itu hanya bekerja sebagai kuli di sebuah syarikat pembinaan . Terkontang-kanting papa membesarkan aku . Mujur ada nenek dan atuk belah papa yang jagakan aku .
Aku tak tahu erti kasih sayang dari ibu . Aku cemburu dengan Kak Qis dan Faez . Biarpun aku nampak macam tenang , tapi hati aku sakit sangat . Sakit . Aku nak sangat rasa pelukan seorang ibu .
Tapi ibu aku ? Huh . Aku benci dia . Aku kalau boleh tak nak tengok langsung muka dia . Aku benci yang teramat benci . Sebab dialah aku jadi macam ni . Kasar . Macam lelaki .
" Isha .. " suara lembut mama Aisyah kedengaran .
Terus mati segala lamunan aku . Airmata yang menitis di pipi aku lap laju-laju . Biar aku seorang saja tahu . Aku tak nak sesiapa tahu bertapa rapuhnya seorang Fasha Delisha .
" Erm ya .. mama . Kenapa ? " .
" Dah siap ? Kalau dah siap jomlah kita ke depan . Ada benda sikit papa nak bincang dengan kita semua " ujar mama dengan senyuman .
Aku angguk . Hilang saja kelibat mama aku terus menarik nafas dalam-dalam . Aku tak nak sesiapa perasan yang aku menangis . Kalau papa tahu , mesti banyak dia soal .
Aku pergi ke ruang tamu . Faez sudah lengkap berpakaian sekolah . Masih berumur 15 tahun . Budak tak matang lagi tu . Ada hati nak ejek aku .
" Semua dah ada ? " papa bertanya . Sebagai mukadimah membuka bicara .
Aku hanya berdiri . Bersandar di kabinet tv dengan muka tak berperasaan . Otak aku ke arah lain .
" Papa hanya nak cakap yang malam ni ada tetamu akan bertandang . Jadi papa nak kamu semua ada di rumah . Faham ? " .
" Faham papa " Kak Qis membalas laju .
Dia bertugas sebagai doktor pakar bedah di sebuah hospital swasta . Papa pula , seorang CEO di Ranz's Copr.
Aku masih ingat lagi . Bersusah payah papa bekerja sendiri demi menyara aku yang ketika itu masih bayi . Banyak pergorbanan papa pada aku dulu . Aku akan ingat jasa papa sampai bila-bila .
Dan papa kini berjaya . Memiliki sebuah syarikat pembangunan dan pembinaan . Syarikat perkapalan dan penerbangan . Atuk banyak membantu papa dalam mengeluarkan modal . Akhirnya , papa berjaya .
Tan Sri Ranz Mikael berjaya .
Papa aku berjaya .
" Isha ! " mama menegur aku lagi .
Aku sengih . Nampak sangat aku berangan . Papa sudah mengeleng kepala kesal .
" Sorry papa , mama . Terberangan pulak " aku sengih sendiri .
Faez sudah menjeling aku . Budak tu lah . Suka sangat nak cari pasal dengan aku .
" Ingat pesan papa . Sharp 8 o'clock semua dah ada " tegas papa lagi .
Aku angguk saja . Makan malam je kan ? Hmm terpaksalah aku berlakon malam ni . Jadi perempuan melayu terakhir .
YOU ARE READING
DARYAN DELISHA | COMPLETED | S S •3•
Short Story[ S H O R T S T O R Y ] - 3rd | KNOWN AS MY WIFE | ________________________ Cinderella ? Ada lagi ke perkataan tu ? Didera ? Dihalau ? Mak tiri ? Kakak tiri ? Taklah . This time , I'll make a different . By Fasya Delisha . Tu nama aku ! Yes, its me...