Aku perhati saja mama dan papa yang berbual bersama tetamu itu . Yang aku pelik , dua ketul manusia je depan aku ni . Mana anak-anak dia ? Tak datang ke ape ? Tertanya-tanya aku .
" Haa elok sangat borak , mana anak teruna kau tu . Tak nampak pun batang hidung dia " suara papa kedengaran .
Aku sengih sendiri . Papa you're the best ! Seolah-olah papa tau apa yang bermain dalam fikiran aku masa ini .
" Ada kat luar . Sekejap lagi kot dia masuk . Ada urgent call katanya " balas wanita berusia disebelah kawan papa itu .
Aku lupa dah nama dua ketul manusia depan aku . Jadi penyelamat aku adalah adik kesayangan aku kat sebelah ni . Lengan Faez aku siku sedikit kuat . Berkerut muka dia memandang aku .
" Kau nak apa hah " soalnya kasar . Tapi nada dia masih perlahan .
" Apa nama dua ketul manusia tu ? Aku lupa " aku berbisik rapat ditelinga Faez .
" Tengku Dahlan dan Tengku Maria " balas Faez sambil lewa . Selebihnya menumpu perhatian pada telefonnya .
Apa entah yang menarik kat situ . Aku pandang Kak Qis pula . Diam je Kak Qis . Satu suara pun tak keluar . Menunduk pandang lantai je . Sebab Kak Qis jenis pemalu . Payah untuk dia bertentang mata dengan orang asing lagi-lagi lelaki .
" Kak ooo kak " aku kacau Kak Qis pula . Bosan ! Mama dan papa tak habis-habis borak .
Kak Qis pandang aku . Namun mata dia seakan-akan terpaku . Melihat sesuatu di belakang aku . Aku pula pelik . Muka Kak Qis jangan cakaplah , muka macam dalam ketakutan . Gelabah pun ada .
Aku pelik . " Kau nape kak ? Gelabah semacam je . Kau nampak hantu ke ? " .
" Ta-tak ma-mana ada " suara dia bergetar . Makin rapat dia duduk sebelah aku .
Aik ? Pekena dengan perempuan ni ?
" Haa tu pun budak bertuah . Lama betul kamu kat luar " tegur Tengku Dahlan ceria .
Aku memandang kelibat seorang lelaki . Kacak . Walaupun muka tanpa senyuman . Bergaya pula tu . Waaaahhh - bolehlah aku cuci mata untuk malam ni . Ehek !
Faez disebelah sudah menjeling menyampah . Tapi ada aku kesah ?
" Maaf lambat " tuturnya sopan . Lalu tangan papa disalamnya .
Mama pula dia hanya lemparkan senyuman nipis . Nampak sangat jenis jarang senyum . Muka pun beku semacam tapi tetap kacak ! Ahaks ! Gatal pula aku malam ni .
" Kacak anak awak Maria . Mesti ramai berkenan kan ? " ujar mama .
" Nama apa ? " .
" Tengku Zahin Harith . Just call me Harith " .
Mata dia . Ya ! Mata dia seakan-akan memandang seseorang . Aku terus pandang tepi . Zup ! Dia pandang Kak Qis ! Aku nampak dia senyum sinis .
" Harith . Sedapnya namanya " puji mama . Aku pula yang rasa cemburu .
Mama kalau puji anak orang bukan main . Anak sendiri pun jarang-jarang dipuji .
Kak Qis genggam tangan aku erat . Sejuk ! Mak aii perempuan ni . Fobia dia melampau sangat . Aku pula yang takut . Sejuk macam rumah papa ni duk kat kutub utara dah .
" Haa moh laa kita makan " papa mula bangun diikuti yang lain .
Hanya tinggal kami bertiga di ruang tamu . Aku cuit Faez disebelah . Dia jungkit kening . Sebaik kau hensem budak walaupun muka macam anak Korea sesat .
" Kau tengok kakak kau tu ? Maaakk aiii tangan dia sejuk bukan main lagi " aku bisik pada Faez .
" Kau nape kak ? Takut sangat ke sampai gigil macam tu kali ? Kau nampak hantu ke ? " fikiran Faez lebih kurang dengan aku .
Kak Qis geleng .
" Dahtu apa wahai Qistina Aufia " seru kami berdua . Serentak pula tu .
Muka Ka Qis yang cakaplah . Dah nak nangis dah . Faez pandang aku cuak . Aku apalagi , lagi cuak dari si budak sebelah ni .
" Oit kak ! Kau jangan nangis erk ! Kau-kau rileks lu " aku tenangkan Kak Qis .
Parah ! Anak dara Korea ni dah laa hati tisu . Entah macam mana dia lepas jadi doktor .
" Bodoh ! Tu bukan cara tenangkan orang ! " Faez memarahi aku .
Aku bengang . " Habis tu apa ?! " suara aku melantun tinggi .
Alamak ! Semua mata memandang aku . Aku sengih lebar . Terus aku tarik tangan Kak Qis ke dapur . Faez pula terkedek-kedek ikut aku dari belakang .
" Haa kamu bertiga buat apa ? Berbincang apa pula ? Masa makan kan ? " suara papa kedengaran tegas sekali .
Aku senggol lengan Faez . Jawablah hanat !
" Haa err - itu haa Kak Qis ajak kita orang bercuti haa bercuti esok " .
Aku membulat mata . Kak Qis disebelah sudah terkedu habis . Fuhlamak ! Dia pun kencing tak logik akal langsung . Aku dah nampak riak tak percaya papa .
" Aufia cuti ke besok ? " suara papa lembut . Hanya papa je panggil Kak Qis , Aufia .
" Err .. ermm " aku nampak Kak Qis angguk je .
Kejadah apa kau buat ni wahai Faez Fiyyad !
《》《》《》
KUK !
" Kau lain kali nak kencing biar logik sikit . Haa sekarang kau nak jawab apa kalau papa tanya lagi ? Kau tau kan Kak Qis memang tak ada cuti " marah aku .
Sekarang kami berada di luar rumah . Kak Qis pandang saja gelagat kami berdua . Suara aku , memang tinggi giler ! Geram ngan malaun depan aku ni haa .
" Dah tu je aku fikir . Kau jangan nak salahkan aku laa kak ! Orang dah tolong bukan nak terima kasih ! " suara Faez sama tinggi .
Ohh-kau melawan budak !
" Dah memang kau salah . Dasar budak tak tahu menipu ! " kutuk aku .
Faez nampak bengang .
" Kau kakak tak tau berterima kasih . Apa-apa kau fikir kau tu hebat sangat ke haa " suara Faez nampak bengang .
Dahi aku ditunjal-tunjal dia . Aku tepis kasar . Dasar budak ! Kau memang cari pasal !
" Apa-apa ? Kau fikir kau tu besar sangat ke hah ! Ada hati nak lawan kau " tengking aku .
Faez mengetap gigi . Haa - nampak sangat dia kalah . Aku senyum sinis .
" Aishh ! Korang ni dah-dah laa gaduhnya " suara Kak Qis kedengaran .
Pening kot tengok kami berdua beradu mulut . Sama-sama tinggi pula tu nada .
" Dia mula dulu ! " .
Kami menunding sesama sendiri . Kau jeling Faez , dia jeling aku . Kalau ada laser memang aku potong-potong badan dia tu .
" Dah-dah . Ada betul jugak kata-kata Faez tu . Memang akak rancang nak bawa korang bercuti pon " .
Aku melopong . Faez pula mengukir senyuman kemenangan .
" Akak dah lama tak rehat . Jadi akak rancang nak pergi bercuti di Terengganu . Setuju tak ? " soalnya .
Aku sudah tercengang . Maaakk aiii tempat tulah yang aku nak pergi selama ni . Faez pula sudah menunjukkan riak teruja dia .
" Bila kak ? "
" Esok . Akak cuti lima hari " .
Aku dan Faez melompat suka . Finally ! Siblings holiday ! Ini yang aku nanti-nantikan selama ini . Bukan senang kami nak bercuti bertiga . Selalunya mesti ada papa dan mama .
' Oh bercuti erk ? Hmm - jangan fikir aku akan lepaskan kau perempuan . Kau tunggu lah nasib kau ! ' .
YOU ARE READING
DARYAN DELISHA | COMPLETED | S S •3•
Historia Corta[ S H O R T S T O R Y ] - 3rd | KNOWN AS MY WIFE | ________________________ Cinderella ? Ada lagi ke perkataan tu ? Didera ? Dihalau ? Mak tiri ? Kakak tiri ? Taklah . This time , I'll make a different . By Fasya Delisha . Tu nama aku ! Yes, its me...