Legenda oualor rosii

218 35 0
                                    

Pentru cei mai multi dintre noi, ouale rosii sunt simbolul jertfei supreme a lui Iisus Hristos pe cruce si marcheaza celebrarea celei mai mari sarbatori a lumii crestine: Invierea Mantuitorului - . Marturie a sangelui varsat de Iisus, rastignit si batjocorit pe cruce, ouale rosii exprima insa, prin semantica cromaticii lor, bucuria Invierii Domnului, prefigurand astfel acest incredibil miracol. Traditiabisericii crestine face din oule rosii simbolul definitoriu al miracolului Invierii Mantuitorului, ele avand capacitatea de a exprima prin cromatica triumful noii credinte, iar prin intermediul ei, renasterea spirituala a omenirii. Folclorul conserva mai multe legende care explica de ce se inrosesc si de ce ele au devenit simbolul sarbatorii Invierii Domnului. Legendele crestine leaga simbolul oualelor rosii de patimile lui Iisus. Rastignirea si Invierea reprezinta reinvierea naturii primavara si reluarea ciclurilor vietii. Culoarea rosie este simbol al focului purificator. Cea mai raspandita legenda povesteste ca Maica Domnului, care venise sa-si planga fiul rastignit, a pus cosul cu oua langa cruce si acestea s-au inrosit de la sangele care picura din ranile lui Iisus. Domnul, vazand ca ouale s-au inrosit, a spus celor de fata: "De acum inainte sa faceti si voi oua rosii si impestritate intru aducere aminte de rastignirea mea, dupa cum am facut si eu astazi". O alta varianta a acestei povestiri spune ca , venind sa-si vada Fiul rastignit, i-a adus oua, care s-au insangerat si inrosit sub cruce, de durere. Una dintre legende spune ca, atunci cand Iisus a fost batut cu pietre, pietrele care il atingeau s-au transformat in oua rosii. Alta legenda relateaza ca dupa ce Iisus a fost rastignit, carturarii saducei si rabinii farisei au facut un ospat de bucurie. Unul dintre ei a spus: "Cand va invia cocosul pe care-l mancam si ouale fierte vor deveni rosii, atunci va invia si Iisus", insa nici nu si-a terminat acela spusele si ouale s-au si facut rosii, iar cocosul a inceput sa bata din aripi. Mai exista insa si o alta legenda care explica rosul oualor. Se spune ca vestea a fost primita de unii cu mare neincredere. O precupeata care vindea oua in piata ar fi zis, sceptica si rautacioasa: "Voi crede ca a inviat din morti numai cand ouale astea se vor inrosi!". Din senin, ouale au capatat, spre bulversarea totala a femeii, culoarea rosie. Tot din izvoarele folclorice aflam ca ouale rosii mai au si alte puteri: acelea de a proteja casele de spiritele malefice. Se spune ca Dracul intreba mereu daca pe Pamant "se mai scriu oua si se mai canta colindele" deoarece, cand acestea nu se vor mai tine, Pamantul se va scufunda si el va pune stapanire pe lume.

Legende UrbaneUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum