Selepas bersarapan pagi keluarga Encik mahmud bertolak ke PD seperti yang dijanji.Kereta jenis MPV jenama Mitsubishi memasuki tol utara selatan.
"Ayah awat depa buat kat PD?"soal Syafiq dengan pelat kedah..
"Ni kan prjumpaan pelajar kolej batch ayah dari pelbagai negeri PD ni macam ditengah malaysia lagipun lokasi ni sesuai jugak buat event tu sekali kita holiday"panjang lebar jawapan dari Encik Mahmud.Bella hanya dengar saja perbualan adik lelakinya dan ayahnya..
"Abang..nanti jumpa family encik rahim kat rtc ipoh ke?"soal puan rafidah..
"Yup singah solat sekali kalau sempat"ujar Encik rahim yang masih tumpu kearah pemanduannya..
"Ayah nanti masa balik singgah Cameron highlands boleh tak?"soal bella tetiba..
"Tengok keadaan macam mana"jawab encik rahim..
"Halah leh ke singgah tengok nanti dia yang taknak sebab nak balik awal nak jumpa buah hati kat kampung"perli syafiq
"Hang dah kenapa syafiq cari pasal dengan orang"marah Bella..
"Alaa syafiq tak mention pun nama..akak yang perasan kenapa?"syafiq mula bertikam lidah dengan akaknya.memang hobinya membuat bella marah..
"Hang memang nak kena laa"bella menolak bahu adiknya..
"Akak dah kenapa tolak bahu orang"ujar syafiq
"Bahu orang bukan hang"tungkas Bella..
"Sudah!!hangpa dua tidur lebih baik tak ada kerja lain kaa tau nak gaduh jaa"tegas encik mahmud bersuara keluar aura guru disiplin..
Bella dan Syafiq diam selepas ditegur ayahnya..mereka memang gurau kasar tambah pula mereka orang kedah yang jenis melawak kasar kalau orang luar tengok boleh dikatanya mereka gaduh..
"Pendek..."perlahan suara syafiq cari pasal lagi dengan bella
"Syaf...."leret suara puan rafidah
"Okk"syafiq pun memakai headphone lalu mendengar lagu pilihannya..
"Bella pula memandang pemandangan luar.dia tak dapat bermain telefon didalam kereta kalau tak nanti pening dan sewaktu dengannya..
Hakim tekun memandu kereta milik bapaknya menuju ke rtc ipoh.kerana seperti dirancang bapaknya akan bertemu dengan kawan bapaknya dulu selepas itu mereka bersama bertolak ke PD..
"Keluarga mahmud dan sampai ke?"soal puan fatma
"Dia kata nak keluar susur menuju ke rtc ipoh dah"ujar encik rahim
"Ouh tak apa laa kita pun dah nak sampai ni lagi 10 minit"ujar hakim
"Yelahh"encik rahim tersenyum harap rancangannya dengan mahmud berjaya..
"Tak sabar nak jumpa fidah lama tak jumpa"ujar puan fatma..encik mahmud hanya tersenyum..
Kereta milik encik rahim yang dipandu oleh hakim membelok masuk kawasan parking di rtc ipoh..
Katanya keluarga mahmud sudah sampai namun mereka sedang solat.mereka pun menuju ke medan selera..
"Nak makan apa?"soal puan fatma kepada suaminya..
"Nasi ayam je laa..eh jap"telefon miliknya berdering
"Haa mahmud kami sampai dah..haa ok"encik mahmud menamatkan panggilan..
"Kenapa abang?"soal puan fatma
"Mahmud kata anak daranya dengan rafidah baru selesai solat ada di medan selera dia dengan syafiq baru nak solat"ujar encik rahim..Hakim hanya mendengar..
"Haa tu diorang bang tapi mana rafidah?"setelah melihat sekeliling puan fatma ternampak Bella sememangnya dia kenal bella kerana pernah jumpa masa bella spm semasa anak lelaki mahmud yang berkerja sebagai tentera berkawen..
"Tak nampak pula rafidah..jom kita"ujar mahmud..
Hakim melihat dari jauh susuk tubuh gadis yang ditunjuk ibunya..
Semakin dekat dan dekat...
"Assalamualaikum..bella?"tegur puan fatma sambil menyentuh bahu bella yang asyik bermain telefon..
"Waalaikumusalam...aunty fatma!!!!"pantas bella bangun bersalaman dengan puan fatma lalu berpeluk..
"Uncle..."bella menunduk tanda hormat..encik rahim hanya senyum
"Haa bella mana mak kamu?"soal puan fatma
"Dia pergi toilet"ujar bella
"Haa duduk laa buat apa berdiri.."tegur encik rahim..
Mereka berempat pun duduk.hakim memandang bella tak lepas dari anak matanya..
"Haa..Hakim ni Bella"ujar encik rahim..bella hanya tersenyum begitu juga hakim..
"It's her??"soal hakim dalam hati...gadis yang pernah masuk ke dalam hatinya walaupun hanya berjumpa tanpa sengaja..
Hari ini hakim menolong kawannya dia car wash mulanya tak mahu tolong kerana sibuk dengan kertas kerja namun dia kesian melihat kawan berkerja keras di car wash itu..
"Haa hakim tu kereta viva tu kau buat dengan paklah"ujar faris
"Hmm yela nasib kau kawan aku kalau tak mana ada aku nak tolong kau sebab kerja aku pun banyak"bebel hakim menuju ke kereta viva itu faris hanya tersenyum..
Kereta viva itu dibasahi sabun menguna mesin.selepas itu hakim dan paklah mengambil untuk mengelap kotoran..
Tetiba mata hakim tertatap kepada seorang gadis yang tidur kerusi penumpang sebelah pemandu..wajah gadis itu sangat polos..tangannya masih mencuci ditempat yang sama lama.
"Weyh kim..."tegur paklah
"Ehh"Hakim pun tersedar lalu bergerak untuk mencuci tempat..
Selepas habis kereta viva itu dicuci dan dibilas pemandunya membuka tingkap untuk membuat bayaran yang diminta..
"Alamak takda 70 sen seringgit pun tkda"ujar gadis itu..hakim hanya melihat gadis itu mencari duit di keretanya..
"Bella..."dipanggilnya gadis yang tidur disebelah.hakim melihat gadis itu..
"Hmm awat syifa"gadis dipanggil bella itu bangun..
"Ada 70 sen tak or seringgit"soal syifa
"Haa ada jap"Bella pun membuka beg lalu memgeluarkan duit not seringgit..
"Ni"bella memberi kepada syifa sempat dia melihat lelaki yang memandang lalu dia terus melihat kehadapan..
"Simpan baki yerr terima kasih"ucap syifa kepada Hakim..
"Ehh terima kasih"balas hakim lalu kereta itu pun bergerak pergi..
"Siapa dia tu kenapa aku rasa something?"bisik hatinya..
"Hakim....kenapa termenung jauh tu"tegur encik rahim kepada anak bujangnya itu..
"Hah!!!haa tak ada apa"Hakim tersedar kembali kenangan 2 tahun lalu hilang dibenak fikirannya seketika..
*******
YOU ARE READING
TAKDIR KITA(C)
RomanceBella inara..Dipaksa berkahwin dengan Hakim iskandar seorang peguam pilihan Ayahnya..namun dia mencintai lelaki bernama Amir imran kekasih hatinya..perasaan benci muncul dibenak hati Bella setelah berkahwin dengan Hakim iskandar. Beberapa bulan dala...