Bab 18

1.4K 32 1
                                    

vote♥️

Bella termenung ke luar jendela biliknya.mata merenung pokok rambutan di tepi rumah itu.Di bangku pokok rambutan yang rendang itulah tempat di mana dia dan arwah maksu hanis selalu berbual.

Maksu hanis amat rapat dengannya.selalu layan telatahnya jarak umur mereka hanya 5 tahun.sebab itu mereka mudah bergaul menceritakan masalah mereka.

"Sayang"hakim mengampiri bella dengan dulang makanan dibawa.

"Keluar laa bella taknak makan"ujar bella.

"Sayang jangan macam ni"pujuk hakim meletakkan dulang berisi makanan diatas meja.

"Taknak laa"marah bella.

"Sayang sini"hakim menarik bella duduk di atas katil.pinggan berisi nasi di ambil.sudu dicapai lalu mencedok sedikit nasi lalu memyua ke mulut bella.

"Taknak"bella berpaling.

"Jangan macam ni please"pujuk hakim lagi.

"Ishh"akhirnya bella membuka mulut menerima suapan dari hakim.

............

Bella bersantai di bangku di bawah pokok rambutan yang rendang itu.mengelamun sendirian tanpa gangguan.

"Bella.."tegur seseorang.

"Ehh abang syah"bella melihat syahrul duduk disebelahnya.

"Yang hang ni awat layan laki hang lagutu(macam tu)"tegur syahrul.

"Awat?(kenapa?)bella tak buat apapun"ujar bella yakin.

"Hang ingat elok layan laki hang lagutu?dia ambil berat kat hang..hang pulak duk buat perangai laguni(macam ini)"ujar syahrul lagi.

"Ehhh bella tak paham apa yang abang syah cakap ni"bella pantas bangun.

"Jangan sampai dia pergi dari hidup hang baru hang nak sedar diri"laung syahrul.

"Biar laa dia pergi dari hidup bella pun lagipun dia dengan bella kena khawin paksa bukan sebab cinta"laung bella.

"Jangan sampai hang termakan kata hang sendiri"ujar syahrul.

"Takkan"bella yakin.

Tanpa sedar hakim mendengar perbualan dua beradik itu.ya hatinya sakit mendengar ayat dari bella.adakah bella takda langsung perasaan untuk dirinya?butakah hati bella disebabkan amir sampaikan dirinya sebagai suami yang sah takdapat dilihat?bella...

Adakah aku perlu pergi dari hidupnya sementara untuk memberi ruang kepada bella?arghh aku penat memikirkannya.bella hati kau masih keras.

........

Masa makan malam pun tiba.semua dimeja makan begitu selera menjamah hidangan.manakala bella diluar rumah duduk di kerusi batu masih termenung.

Hakim mengisikan makanan didalam pinggan lalu meminta diri untuk pergi ke bella.

Dilihat bella masih termenung.mukanya agak pucat kerana tidak ada selera makan.

"Sayang"tegur hakim lalu duduk disebelah bella.

"Apa??kacau je la"marah bella.

"Sayang jangan macam ni sini abang suapkan"ujar hakim.

"Taknak"tegas bella.

"Sayang"pujuk hakim.

"Ishh aku kata taknak tu taknak laa"marah bella lalu menolak pinggan yang dipegang hakim hilang jatuh pecah berderai.

"Ya Allah sayang kenapa ni?"hakim terkejut dengan tindakkan bella.

"Dah aku kata taknak tu taknak laa jangan paksa haishh"tengking bella.

"Ya Allah bella awat ni?"marah encik mahmud.mereka di dapur datang ke hadapan rumah disebabkan jeritan bella dan bunyi pinggan yang pecah.

"Ni menantu pilihan ayah ni laa degil.bella kata taknak tu taknak laa.haishh menyusahkan je pergi sana..aku tak suka kau taktau..pergi!!!!"bella menolak badan tegap hakim.

"Bella!!!"marah syahrul pula..

"Sayang"panggil hakim.

"Ishh stop laa aku benci tau tak"marah bella.

"Okay baiklah kalau itu sayang nak untuk abang pergi dari hidup sayang baik abang akan pergi.abang akan pergi untuk memberi ruang kepada sayang.abang akan pergi dari hidup sayang tapi ingat abang takkan ceraikan sayang abang takkan lepaskan sayang walauapapun terjadi itu balasan yang sayang perlu terima kerana meminta abang pergi dari hidup sayang"ujar hakim lalu masuk kedalam rumah menuju ke biliknya di ambil bagasinya.

"Bella..tak sangka bella layan suami bella macam tu sekali"ujar puan rafidah.

"Suami baik macam tu patutnya dihormati bukan dilayan macam tu..banyak perempuan yang nak suami macam hakim tu..tak sangka macam ni sekali sikap adik abang"ujar syahrul lalu masuk kedalam bilik.

"Adik pun kecewa dapat kakak yang tak hargai suami macam tu"ujar syafiq beredar dari situ.

"Jom rafidah masuk rumah..abang tak ada anak yang diajar agar bersikap macam tu kat suami sendiri.abang gagal ajar anak abang sendiri"ujar encik mahmud lalu mengikut langkah syafiq..

"Abang..."panggil puan rafidah.

"Bella..mak betul kecewa dengan bella"ucap puan rafidah mengikut suaminya.

Tbc

TAKDIR KITA(C)Where stories live. Discover now