MISI: DENDAM

2.4K 59 3
                                    

Di satu rumah lama, Alicia sedar dengan pandangan yang samar2 di atas satu kerusi yang lusuh dan koyak rabak. Alicia cuba untuk bangun tapi tangan dan kakinya telah digari.

Alicia: "erg". Kat mana ni? Apa semua ni? Kenapa tangan aku kena gari ni?
???: oh, ejen kita dah bangun lah. Apa khabar?

Satu kelibat seorang lelaki yang umurnya tak kurang dari Alicia. Dia memakai topeng bercorak gigi, jaket hoody warna hijau dan hitam, rambut perang dan ada hijau sedikit pada rambutnya.

Alicia: siapa kau? Apa kau nak?
???: MANA IRIS AKU?!

Lelaki itu menengking Alicia dan suaranya bergema di dalam ruangan gelap itu.

Alicia: IRIS? Apa kau nak buat dengan IRIS?
???: "hahaha", soalan yang bijak. Tapi... Perlu ke aku bagi tau kau?
Alicia: aku takkan bagi tau kau mana IRIS tu! Biarlah aku mati sekalipun!

Lelaki tu terus tampar Alicia.

???: kau... Lemah!
Alicia: kalau kau kuat sangat! Lepaskan aku! Kita berlawan.
???: "ceh", kau ni memang nak kena lah!

Lelaki tu nak lepaskan tumbukan kearah Alicia tapi di tahan oleh seseorang.

Alicia: vik... Viktor! Kau nak apa ha?!
Viktor: sabar weh! Mati karang perempuan ni...
???: "ah"! Aku kesah apa?
Viktor: dia kan satu satunya cara kita nak dapatkan IRIS!
Alicia: kau pun... Nak kan IRIS! Dasar penikam dari belakang!
Viktor: selama ni, aku perhatikan jer korang berdua ni. Cyberwira yang aku agung2 kan dulu, sekarang adalah musuh aku sendiri.
???: "hump", cyberwira? Dasar ejen2 naif belaka! Kau patutnya dari dulu lagi dah mati! (sambil mengacukan lasergun kearah Alicia)
Viktor: eh! Jangan cari pasal... Dia ni sumber IRIS kita ma... Kalau dia mati macam mana?
???: kau dengar sini, aku nakkan IRIS... Supaya aku boleh balas dendam aku pada cyberaya! Dan kalau bukan sebab peneraju yang kau sanjung tinggi tu... Mak dan ayah aku masih ada kau tau tak!
Viktor: btw, seronok kita berborak kan? Aku lupa nak kenalkan rakan sepasukan aku ni.
???: oh, maaf lah... Nama aku, Daren.
Alicia: Daren? Kau...
Daren: "hmmmp"
Alicia: jadi kau lah disebalik nombor yang ugut Ali?
Daren: "haih", kau tahu tak? Kenapa aku nak sangat IRIS tu...
Alicia: override... Mode?
Daren: pandai...
Alicia: kau nak kawal bandar ni dan ambil alih tugas peneraju?
Daren: tak, aku nak hancurkan cyberaya!
Alicia: "hah"? Tapi kenapa?
Viktor: cukup! Daren, kita mulakan sekarang?
Daren: baik, mulakan. Kau akan rakam. Aku akan siksa dia cukup2...
Alicia: apa kamu nak buat?

Daren menyalakan satu alatan eletrik dan Viktor sedang sedia untuk merakam guna phone Daren.

Alicia: apa kamu nak... (mulut Alicia di tape mengunakan face tape). "hmmm"!
Daren: jap! Kita test power dulu
Alicia: "hmmmmp"! (Alicia direnjat dengan jana kuasa yang rendah. Dia menghela nafas penat kerana direnjat elektrik)
Daren: "hahahaha", kesian kau Alicia. Belum rakam lagi tu...
Viktor: dah lah, cepat!
Daren: okay2... (sekali lagi dia standby dangan penjana elektrik di tangannya). Tapi... Apa kata, kita dengar suara dia cikit (menarik tape pada mulut Alicia dangan pantas)
Alicia: "erg" sakitnya. "hah"? Aaaah!
Viktor: padan muka!
Daren: dah habis? Ke... Nak lagi?

Alicia pengsan pada kerusi. Viktor membaringkan dia pada katil.

Viktor: Alicia? Kau ok ke ni? (dengan nada yang risau) Aku tak nak buat macam ni... Daren... Daren yang paksa aku, sebab dia tahu aku rapat ngan kau dan Ali. Aku tak ada niat Alicia...

Viktor keluar dari bilik tersebut...

Daren: tak lama lagi... Dendam aku akan terbalas. "hahahaha"...
Viktor: kenapa sampai macam ni? Bukan kau cakap kita takkan apa2 kan dia ke?
Daren: kau ni... Kenapa lah naif sangat?...
Viktor: kau dah melampau! Kalau dia mati? Apa kita nak buat?!
Daren: buat apa?
Viktor: kau ni memang kejam! Kau...
Daren: dengar sini! Aku akan buat apa saja asal dendam aku tebalas! Walau aku terpaksa bunuh perempuan tu! Aku sanggup!
Viktor: ini bukan perjanjian kita! Kau dah gila ker?!
Daren: kalau aku nak bunuh perempuan tu pun... Apa masalah kau?
Viktor: dia kawan aku!
Daren: lantak kau lah. Malas aku nak layan kau...

Alicia terbangun diatas katil dan kaki tangannya bebas dari apa2 garian. Alicia terfikir kalau dia boleh melepaskan dirinya. Dia bingkas bangun dan berjalan kearah pintu bilik tu. Tepat di depan pintu, Viktor bukak pintu tu...

Alicia: kau... Kau nak apa lagi?
Viktor: aku nak jalan kan tugas aku...
Alicia: t... Tugas? Apa kau nak buat?
Viktor: maaf Alicia... Aku terpaksa...
Alicia: "hah"? "ah"! (kena suntik dengan jarum)
Viktor: maaf Alicia... (sambil menekan picagari suntikan yang berisi ubat tidur tersebut)

Pandangan Alicia mula berpinar-pinar dan mula nak pengsan. Ubat tu disuntik dalam dos yang agak tinggi, jadi kemungkinan Alicia akan pengsan pada waktu yang lama.

Viktor: aku taknak Daren siksa kau lagi...

Bersambung...

(hai, amacam? Korang rasa Viktor jahat ke? Ke, dia memang terpaksa?
Siapa Daren? Apa dendam dia pada cyberaya dan Alicia yang kuat sangat tu? Korang akan tahu di part seterusnya. Oh, ya... Kita masih lagi tak tahu Ali pergi mana tiga tahun lepas. Ok lah, enjoy reading and see you in the next mission)

Setia ke hujung nyawa (Ali x Alicia)Where stories live. Discover now