BAB 56 THEN BUAT AKU FAHAM!

10.1K 590 100
                                    

7 Tahun lalu..

Di dalam bilik pembedahan itu pula, Farhan yang sibuk menghentikan pendarahan yang keluar melalui bahagian kiri dada si adik mengerutkan dahi apabila bahagian yang telah di bedah itu tidak henti mengalirkan darah pekat berwarna merah.

"Doktor pendarahan Cik Ashikin semakin menjadi jadi. Bahaya buat dirinya kalau perkara ini berlarutan"

Nurse yang bertugas bersamanya menyuarakan pandangan dia.

Farhan mengangguk setuju.

"Bawak kan beg darah simpanan jenis AB sekarang! " Arah seorang doktor perempuan yang menemani Farhan dalam sesi pembedahan itu.

Nurse yang duduk berhampiran doktor perempuan itu mengangguk patuh.

" Peluru yang memasuki jantung Cik Ashikin tak dapat dikeluarkan. Kalau nak keluarkan juga, jantung Cik Ashikin akan rosak dan nyawa Cik Ashikin juga akan melayang "Lapor doktor perempuan yang menemani Farhanah sambil menatap skrin komputer yang memaparkan bahagian jantung Ashikin yang kian melemah untuk mengepam darah keseluruhan badan.

" Kita perlukan penderma dengan segera" Ujar Farhan cemas.

"Tak ada siapa yang melakukan pembedahan jantung sekarang Doktor Farhan" Doktor perempuan itu kalut.

"Atihrah, pergi periksa rekod pembedahan yang sedang dijalani sekarang " Arah Farhan tegas. Degupan jantungnya tidak menentu apabila menatap mesin pengira nadi yang berada berdekatan dengannya yang menunjukkan garis garis yang hampir melintang penuh itu.

Doktor perempuan tadi iaitu Doktor Atihrah mengangguk patuh. Tanpa berlengah dia lantas berlari menuju ke arah pintu yang bersambung dengan bilik bedah di sebelah bilik bedah yang menempatkan Ashikin itu.

Titttttttt

PAK!

"Aduh, kenapa awak pukul saya Doktor Atihrah?" Adu Doktor Farhan sambil menggosok lengannya yang di pukul.

"Doktor ni kan! Suka sangat buat rington fon macam tu, ni lagi satu siapa beri keizinan untuk doktor bawa fon dalam bilik bedah?" Doktor Atihrah yang baru sahaja memasuki ruangan bilik bedah menyergah Farhan.

Farhan tersengih saja.

"Jadi?"

Atihrah mengangkat kening. Tidak faham dengan soalan yang di lontarkan.

"Jadi apa?" Tanya Atihrah.

"Jadi jumpa tak, penderma yang sesuai dengan adik aku?" Tanya Farhan menahan debaran jantung.

Doktor perempuan yang bertugas  bersama Farhan itu mengangguk teruja, bersama dengan senyuman yang tidak lekang di bibir.

"Ada, ada. Nama penderma tu-"

"Arh! Aku tak nak tahu nama dia, yang Aku nak adik aku selamat. Tu je!" Tegas suara Farhan. Raut wajahnya yang memerah kerana hampir mengalirkan air mata membuat Atihrah terpegun seketika.

"Baik lah doktor."

Pembedahan pemindahan jantung dijalankan. Asyikrin iaitu penderma diusung masuk ke dalam bilik pembedahan. Tanpa berlengah, wanita itu dibedah. Begitu juga Ashikin yang kini hanya tinggal nyawa nyawa ikan sahaja.

*

"Macam tu lah ceritanya." Ujar Farhan sambil menyilakan tangan ke dada.

Kembar Ku Dari NERAKA [ C ] [S1] Where stories live. Discover now