Fakty i mity- picie wody

85 10 1
                                    

Niedługo wakacje, jest lato i niestety duże upały. Pamiętajcie żeby ze sobą nosić wodę! W tym rozdziale dam wam kilka faktów i mitów na temat picia wody oraz po prostu kilka cennych informacji.

1. Po pierwsze pamiętajcie, że wodę dostarczamy także w postaci herbaty, zupy, soków czy kawy.

2. MIT: Woda butelkowa zawiera więcej minerałów.

Napis na etykiecie butelki "woda mineralna" wcale nie oznacza, że dana woda jest źródłem minerałów. Tego typu etykiety często wprowadzają ludzi w błąd. Pamiętaj, że prawdziwa naturalna woda mineralna powinna zwierać 1000 mg minerałów w 1 litrze. Wody o niższej mineralizacji są wodami źródlanymi.

3. PRAWDA: Woda pomaga w procesie odchudzania.

Woda odgrywa ważną rolę w procesie odchudzania. Wypełnia żołądek, na długi czas dając uczucie sytości, w związku z tym tracisz apetyt na podjadanie niezdrowych przekąsek.

4. MIT: Picie wody w nocy przyspieszy metabolizm.

Woda nie przyśpiesza procesów metabolicznych. Co więcej, duża ilość wody wypita na noc może tylko zakłócić sen lub spowodować kłopoty z zasypianiem.

5. PRAWDA: Brak wystarczającej ilości wody wpływa na samopoczucie.

Jeśli nie wypijesz min. 1,5 litra wody w ciągu dnia, możesz się poczuć znużona/y i osłabiona/y. W niektórych przypadkach mogą wystąpić zawroty głowy i drżenie rąk. Oznacza to, że poziom elektrolitów w twoim organizmie drastycznie się obniżył. W takiej sytuacji najlepiej sięgnąć po wodę wysoko zmineralizowaną. W skrócie odwodnienie.

Czym najlepiej ugasić pragnienie?

Gdy jest gorąco, pijemy słodkie napoje gazowane. Niestety, zaspokajamy w ten sposób tylko nasze zmysły, a nie pragnienie. Aby naprawdę ugasić pragnienie, musimy zadbać o to, by organizm wchłonął wodę. Lepiej pić kompot, kefir, maślankę, wodę mineralną czy herbatę.

Powinniśmy wypijać 6-8 szklanek wody w ciągu całego dnia, systematycznie. Niech butelka wody stoi zawsze na stole.W sytuacjach nerwowych unikajmy kawy, zastępując ją świeżo wyciśniętymi i rozwodnionymi sokami owocowymi lub zieloną herbatą.

Czy wody smakowe są zdrowe?

Wody smakowe nie mają nic wspólnego z wodą, mimo że sugeruje to nazwa. Etykieta z nazwą producenta, którego konsument zna z produkcji wody, to kolejny powód, dla którego myślimy o wodzie smakowej jak o wodzie.

Co prawda wody smakowe są wyprodukowane na bazie wody mineralnej lub źródlanej, jednak zawierają aromaty, cukry czy konserwanty. W 100 ml wody smakowej znajduje się ok. 4,6 g cukru, czyli odpowiednik 1 łyżeczki. 250 ml napoju (czyli jedna szklanka) dostarcza 11,4 g cukru, czyli trochę ponad 2 łyżeczki. Oznacza to, że 1,5 l butelka dostarcza... 69 g cukru, czyli ok. 14 łyżeczek cukru! To więcej niż jeden pączek (ok. 34 g cukru) czy porcja batona (ok. 32 g cukru).

Wodom smakowym składem bliżej do napojów gazowanych niż do wody mineralnej, dlatego powinny stać raczej na półce ze słodkimi napojami niż wodami.

Można nadać wodzie smak, nie dostarczając jej jednocześnie substancji słodzących, sztucznych aromatów i konserwantów. Do wody mineralne można dodać liście mięty lub sok wyciśnięty z cytryny czy limonki.

Można do niej dodać także pokrojonego w drobną kostkę ananasa, brzoskwinię czy nektarynkę albo wrzucić kilka cząstek pomarańczy, truskawek, malin. Najlepiej wybrać owoce, które są miękkie - ich miąższ łatwiej będzie mogła przeniknąć woda.

Przepis na wodę smakową:

Wystarczy do  1,5 litra wody mineralnej wrzucić listki z ½ pęczka bazylii i docisnąć je do ścianek dzbanka, żeby uwolnić smak. Następnie należy dorzucić szklankę truskawek, które wcześniej zostały pokrojone w plasterki. tak przygotowany napój należy włożyć na 15 minut do lodówki.

Inną oryginalną propozycją jest połączenie maliny, mięty i limonki. Do 1,5 litra wody mineralnej należy dodać kilka listków mięty i docisnąć je do ścianek dzbanka, żeby uwolnić aromat. Następnie należy dorzucić plasterki z ½ limonki i szklankę malin. Całość należy schłodzić w lodówce.

Fitness DaysOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz