CHAPTER 9

33 17 0
                                    

Aku kini sedang duduk di hadapan Aliff, cuma meja makan berbentuk segi empat itu memisahkan kami berdua.

Aku memandang muka lelaki itu. Tidak banyak yang berbeza cuma pada pendapatku, wajahnya nampak lebih matang berbanding dahulu. Dia juga sudah memakai kaca mata berbentuk bulat. Padaku, penampilannya nampak lebih cool apabila dia mengenakan cermin mata.

Rambutnya yang berwarna hitam itu digayakan dengan kemas. Baju kemeja dan seluar slack yang dipakainya itu pula kelihatan sangat elegen.

Aku memandang ke sebelahnya pula. Seorang perempuan. Bertudung dan manis saja orangnya. Secara jujurnya aku agak rasa janggal kerana aku masih tidak menutup aurat dengan sempurna meskipun umur semakin melonjak naik.

"Ehem,"

Aliff berdehem lalu memandangku.

Aku agak terkejut sedikit apabila mendengar dehemannya memandang suaranya agak serak-serak basah. Senang cerita, imanku bergelora!

Kacak, weh!

Aku membalas pandangan Aliff. Seperti biasa, lelaki itu tidak senyum ataupun masam.

Tetapi pandangannya amat menghanyutkan aku bagaikan aku sedang didodoi dalam buaian bayi.

"How's life, Yaya Suhaila?" tanya Aliff, ingin memulakan bicara. Aku juga berdehem perlahan sebelum menjawab pertanyaannya itu.

"Tengah tunggu keputusan SPM keluar. Sambil-sambil itu buat part-time dekat sini," jawabku tenang. Sini yang dimaksudkanku itu adalah kafe milik jiranku ini. Sempat aku cuba memandang sekilas wanita yang setia duduk di sebelah Aliff.

Siapa perempuan itu? Dari tadi aku tertanya-tanya.

Teman wanita?

Perasaan cemburu mula menjalar hatiku.

"Part-time? Maksud awak, busking dekat sini?" tanya Aliff, sambil jarinya menghala ke arah pentas mini yang berada bertentangan dengannya.

Aku menoleh ke belakang untuk melihat pentas tersebut, lalu aku memandangnya semula. "Ha'ah," jawabku ringkas.

Lalu, kami berdua.. Maksudku, kami bertiga kembali menyepi.

Aku memandang Aliff dengan wajah yang tenang iaitu dengan tidak memaparkan sebarang perasaan tetapi sebenarnya dalam hati, macam-macam yang aku fikirkan.

Aku menilik seluruh inci wajah lelaki itu. Kacak. Memang kacak. Tapi apakan daya, hubungan persahabatan kami putus di tengah jalan.

Aliff yang menyedari akan pandanganku itu, terus membuka mulut untuk mengusir suasana janggal. Mungkin padanya, aku sedang menunggu dia yang mulakan perbualan.

"Suara awak sedaplah masa nyanyi tadi. Lagi sedap dari dulu," pujian Aliff itu membuatkan aku tidak dapat tahan untuk tersenyum. Lalu, aku terus tertawa kecil. Nasib baiklah aku sempat menutup mulutku ketika ketawa tadi. Barulah sopan!

Yalah, siapa saja yang tidak akan blushing apabila dipuji oleh Encik Crush.

Sekejap?

Crush?

Yaya, sudahlah! Itu kisah tiga tahun dulu. Sedarlah bahawa cinta pertama memang tak akan dibalas.

Kemudian, pandanganku dialihkan kepada gadis yang menjadi pendengar perbualan kami dari tadi itu.

"Ini siapa, Abang Aliff?" tanyaku sambil memberikan senyuman kepada perempuan tersebut.

Gadis itu laju membalas senyumanku lalu menghulurkan tangan untuk bersalaman. "Oh, nama saya Shafiqah. Abang Aliff punya-,"

Kim Seung-hyu Where stories live. Discover now