CHAPTER 18

46 9 0
                                    

Aku mengatur langkah memasuki kamar tidurku untuk mengambil telefon. Memandangkan aku memang sudah lapar tambah duit pun sudah berada di genggaman, baik aku terus pergi mengisi perut.

Laci meja solek ditarik, lalu telefonku dicapai. Mataku menangkap sesuatu yang turut berada di dalam laci tersebut.

Perlahan-lahan aku ambil benda itu lalu meniliknya.

Cincin pemberian Aliff.

Memang sejak hari Aliff melamarku, aku tak pernah langsung sarungkan cincin ini ke jari manisku. Kenapa? Entahlah.. Walaupun dia Encik Crush yang aku dambakan selama ini, tetapi aku tetap belum bersedia sepenuhnya untuk menjadikan hubungan ini lebih serius.

Kemudian, aku menyimpan semula cincin emas tadi ke dalam laci. Dengan segera, aku mencapai baju sejukku lalu menapak keluar dari rumah. Food, kau tunggu aku datang!

****

Seluar jeans berwarna hitam, baju sejuk berwarna merah jambu muda serta tudung hasil lilitan Aunty Dyane menjadi fesyenku pada malam itu.

Aku juga sarungkan topi beanie berwarna coklat pada kepalaku kerana cuaca di sana agak sejuk. Jadi, tak ramai yang perasan aku seorang gadis yang berhijab. So, tak perlulah hadap muka pelik dia orang bila tengok aku bertudung. Haha!

Sebenarnya, aku malas mahu membuka tudung ini kerana aku suka akan gayanya. Kiranya, aku sayang nak buka.

Aku ternampak ada satu lorong yang penuh dengan khemah gerai makanan. Macam pasar malam saja rupanya. Ramai juga manusia sedang berlalu-lalang mencuci mata di sana.

Hm, mungkin ini gerai yang Aunty Dyane maksudkan! Tanpa melengahkan masa lagi, aku menghayunkan langkahku menuju ke sana dengan perasaan yang teruja.

Wah!

Terbeliak habis mataku jadinya!

Memang bermacam-macam jenis makanan ada dekat sini. Nampak sedap betul semua street foods dia orang ni!

"Ingat, pastikan Halal!"

Pesanan Aunty Dyane sebelum meminta diri tadi terngiang-ngiang di dalam benak fikiranku.

Betullah, kena pastikan halal dulu!

Aku mula berjalan melepasi gerai-gerai yang aku rasa musykil akan rasa dan status halalnya.

Kebanyakkan gerai yang aku lalu pasti ada botol alkohol di atas meja masak mereka. Tujuannya adalah sebagai salah satu bahan masakan mereka.

Dan hampir kesemua gerai itu nampaknya tidak Halal!

Aku mengeluh. Kriuk.. perutku semakin rancak berkeroncong. Kaki pun sudah sampai di penghujung pasar tetapi malangnya satu makanan pun aku belum beli.

Kenapalah Aunty Dyane sibuk malamni? Sudahlah hari pertama aku dekat sini, tapi kena berjalan sorang-sorang pula. Aliff yang beria ajak aku datang sini, batang hidung dia pun aku langsung tak nampak!

Tiba-tiba, langkahku terhenti sejurus mata menangkap sebuah gerai yang menjual oden! Alah, oden yang macam dekat Family Mart tu!

Aku mengintai meja masaknya dan aku pasti, tiada walau sebotol minuman alkohol pun di situ!

Memandangkan aku memang dah lama tak singgah makan oden di Family Mart, laju aku beratur di belakang manusia-manusia yang turut sedang beratur di hadapan gerai tersebut.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 07, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Kim Seung-hyu Where stories live. Discover now