الفصل الثامن و العشرين

2.3K 65 0
                                    


_في ڤيلا سيف الدين ..
_آلقت بجسدها على الفراش و هي تزفر بقوة : آفففف ..
_مريم و هي ترتب الغرفه و تُعيد ترتيب الملابس : آسيا مافيش نوم .. قومي عمتگ عاوزاگي ..
_آسيا بنبرة مرهقه : لاا بئا حرام .. ٱنا بقالي 3 آيام مش عارفه ٱنام و النهارده گمان مش هنام ؟! .. گده گتير ..
_سمعت طرقات خفيفة على الباب .. تبعها دخول " السيدة ضحي " ..
_ضحي بآبتسامه : هتگلم معاگي شوية و بعدين ٱسيبگ تنامي براحتگ و مش هخلي حد يصحيگي .. ٱتفقنا ؟! ..
_ٱبتسمت لها آسيا و قالت بتهذب : ٱتفضلي يا عمتو ..
_دخلت و جلست بجوارها على الفراش و ضمتها إلي صدرها و تابعت قائلة : هقولگ گلمتين تحطيهم حلقة في ودنگ .. ٱنتِ طبعاً عارفه إن زي ما آدم ٱبني ، ٱنتِ گمان بنتي اللي ما شالتهاش بطني .. ٱبوگي الله يرحمه گان غالي عليا آوي ، ٱنا و هو گنا دايماً في ضهر بعض .. حتي والدتگ بالرغم من إنها گانت لا من ٱصولنا و لا تقاليدها تقاليدنا و لا تعرف عاداتنا إلا إن الگام السنه اللي قعدتهم معانا لما نزلوا مصر بعد جوازهم گان سرها معايا و سري معاها .. بالرغم من إنها إنجليزية و لا نعرفها و لا تعرفنا بس لما حست إنها آخر ٱيامها ٱمنتني ٱنا عليگي ٱنتِ و آمير مع إن خالتگ الله يرحمها گانت لسه عايشه ٱيامها بس ما قبلتش إنگ تقعدي معاها و وصتني ٱخدگ معايا و ٱربيگي مع نور و آدم .. لما عرفت بخبر وفاة ٱبوگي حسيت إن ضهري آتگسر ، من گتر الزعل على ٱبوگي ٱيامها جالي السگر و الضغط ، گان هو سندي ، گنت بتحامى فيه و بتسند بيها قدام عمگ عبد الرحمن .. الشهاده لله عمگ عمره ما داسلي على طرف و لا نيمني في يوم زعلانه منه و لا حتى رفع صوته عليا لغاية ما ربنا ٱفتگره بس برضو الواحده مهما گان جوزها حنين معاها إلا ٱنها بتفضل متعلقه في آخر قشاية ليها في آهلها و مسنوده بيها قصاده .. قُصره ٱنا عاوزاگي يا بنتي تاخدي بالگ من آدم و تعلميه ٱزاي ياخد باله منگ ، ٱحترميه و قّدريه قدام الناس و حتى لو بينگ و بينه الهزار و الدلع بحدود هتلاقيه شالگ في رٱسه بشوية گمان .. لازم تگوني عارفه إن مينفعش تبقي عبارة عن نص لمونه مرگونه في الرف ، ٱنا جدتگ ٱم ٱبوگي الله يرحمها زمان قالتلي إن الست ٱتسمت ست عشان بتحاوط الراجل من الست جهات ، فوق لجل ما تگون اللمبه في عتمته .. تحت لجل ما تگون الرحمة وقت ما الدنيا تيجي عليه ، يمين لجل ما تسنده في وحدته ، شمال لجل ما تصحح له غلطاته .. قدام لجل ما تخليه يشوفش غير عينيها ، و وراه لجل ما ترميه من ٱعلى جبل لو بعد ده گله طلع حمار و ما حسش بيها .. لازم تعرفي يا ست البنات إن اللي عاوزانا نعوزه و اللي رامينا نرميه و على بوزه گمان ، و إنگ گل ما تنسي الحاجه تصيبگ .. و إن اللي يفگر يهواگي يا بنتي ٱول حاجه يحبها فيگي عيبگ .. بس مش معني گده إنگ تخنقيه و لا تسأليه رايح فين و لا جاي منين ،، لازم تبقي عارفه إن جوزگ ده هو آهلگ و بيتگ ، حافظي عليه على قد ما تقدري و هو هيحافظ عليگي و هيقدرگ و معزتگ هتزيد ٱگتر في قلبه مع الآيام و لو زعلگ ٱوعي تزعليه و لا حتى تردي عليه لاا .. سيبيه خااالص لما يهدئ و يجي هو يصالحگ ساعتها تعاتبيه بحب و ود ..
_آسيا : الله !! .. گلامگ حلو آوي يا عمتو ..
_ضحي : ده مش گلامي يا حبيبتي .. ده گلام ربنا سبحانه و تعالي ، مش ربنا بيقول في گتابه العزيز " و جعلنا بينگم مودةً و رحمه " .. مش گده و لا ٱيه ؟! ..
_ٱعتدلت آسيا و قالت بٱبتسامه : گده يا ست الگل و نصايحگ دي هحطها على رٱسي من فوق ..
_طّبعت السيدة ضحي قُبلة حانيه على جبينها و تابعت قائلة : تسلم رٱسگ يا نور عيني .. ربنا يسعدگم و يهنيگم و يرزقگم الذرية الصالحه .. _مريم و نور بفرحه : آمييين ..
-----------------------------------------------------------------------------------------------
_في آحدي الفنادق الگبري بمدينة السادس من ٱگتوبر ..
_گانت تجلس على ٱحدي الگراسي و هي ترتدي فستان العرس .. فستان ٱبيض اللون مطرز من الٱسفل بنقوشات وروود فضية اللون ذو ٱگمام دانتيل .. ذو فيونگه تُزين الخصر ، صففت خصلات شعرها و ربطته على شگل " سُنبلة " و جمعته على گتفها الآيمن و ترگت لخصلاته الآمامية العنان تتناثر على وجنتاها و جبينها و وضعت القليل من المساحيق التي زادتها جمالاً على جمالها ...
_سمعت طرقات خفيفة على باب الغرفة تبعها دخول " مريم " گانت ترتدي فستان زهري اللون طويل ذو حمالة و صففت خصلات شعرها و جمعته لآعلي على شگل " گعگه " ..
_مريم بنظرة إعجاب : وااااو .. بسم الله ما شاء الله ، ٱيه القمر ده يا عروسة !! .. الفستان هياگل منگ حته ..
_ٱلتفتت لها " آسيا " و قالت بعفوية : بجد حلو !! .. يعني هيعجب آدم ؟! ..
_ٱبتسمت لها مريم و تابعت و آقتربت منها تُعدل من طرحتها البيضاء الطويلة : طبعاً هيعجبه .. ده گفاية إن ٱنتِ لابساه .. قولتيله و لا ؟! ..
_آسيا بنبرة مرتجفه : گنت خلاص هقوله و رجعت في گلامي .. مش عارفه ٱعمل ٱيه ؟! .. ٱنا خايفه آوي يا نور ..
_مريم بٱبتسامه : خايفه من ٱيه ؟! .. الله يخربيتگ .. ده النهارده الفرح .. هتقوليله ٱمتي تاني لما الفأس تقع في الرٱس و يعرف لوحده !! .. هيبقي شگلگ وحش آوي على فگرة ..
_آسيا و هي تزفر بقوة : مش عارفه بئاا ..
_دخلت " نور " و گانت ترتدي فستان طوبي اللون طويل ذو ٱگمام .. صففت خصلاتها و ترگت له العنان و هي تقول بفتور : ربنا يعينگ يا آدم يا ٱبن ضحي على ما بلاگ .. ده فاضل ساعه و المٱذون يوصل هنقوله ٱيه ؟! .. نقوله معلش العروسة لسه ما قالتش للعريس .. هتقوله و بعدها نگتب الگتاب ..حرام عليگي اللي ٱنتِ بتعمليه فينا ده .. ما قولتلگ ٱقول لماما و هي تتصرف ، ٱنتِ اللي قولتي لاا ..
_آسيا بلهفه : لا عمتو بالذات لاا .. ٱنا هتصرف ..
_مريم : خلاص ٱبقي قوليله بعد ما تروحوا البيت ..
_نور : صح گده .. و في الحالتين هو مافيش في آيده حاجه يعملها ..
_آسيا غاضبه : لاا ٱنا ماليش فيه و الله لو ما عرف مانا متجوزة هاا ..
_مريم : الصبر من عندگ ياارب ..
_دق الباب و تّبعه دخول " منسقة الحفلات " : مدام مريم لو سمحتي تتفضلي حضرتگ و الآنسه نور تنزلوا مع الضيوف تحت علشان المأذون وصل و الزفه هتبدأ ..
_زفرت آسيا بقوة : آففف و بعدين ؟! ..
_مريم محاولة تهدئتها : خلاص ٱنا هتصرف .. تمام ؟! .. يلا ..
_بعد عدة دقائق فتح " آمير " باب الغرفه و ٱبتسم للعروس بٱعجاب و آقترب منها و طّبع قُبله حانيه على جبينها قائلاً بحنان : ٱلف مبروگ يا حبيبتي .. ربنا يسعدلگ ٱيامگ ..
_خرجا سوياً و هي تتأبط ذراع ٱخيها متجهان إلي حيث غرفة العريس .. فتحت " مريم " الباب بهدوء و دخلت بٱبتسامه و تبعتها " نور " التي دخلت بفرحه عارمه و آستقبلها " حمزه " بٱبتسامته العذبه و غمز لها بعيناه ف ٱخفضت بصرها خجلاً و گان ذاگ " الآدم " يقف و عيناه مصوبتان على الباب ينتظر دخول تلگ " المدلله " بلهفه و الآبتسامه تزين ثغريه بحب .. لمحها عن بعيد تقترب و هي تضع عيناها ٱرضاً بخجل و آرتباگ ف آختلج قلبه بفرحه و لمعت عيناه بحب ..
_دخلت و وقفت على مقربه منه و رفعت بصرها و تلاقت عيناهم بفرحه و آشتياق .. تفحصها بعيناه من ٱخمص قدميها إلى شعر رٱسها بٱعجاب و ٱنبهار ..
_آقترب منها الآقارب و الآهالي مهنئون و هو لازال واقفاً يتٱملها و هو لا يصدق عيناه .. بعد التهاني نزلوا الجميع إلي الساحه و ترگوهم قبل بدء الزفه .. ٱخذت نفساً عميقاً و آقترب هو منها ببطء ، رفع رٱسها لآعلي و ٱمسگ بگفيها و قبلهما بحنان بالغ ..
_آدم بحب : هتگون حياتنا بالشگل ده ٱنا و ٱنتِ و بس من هنا و رايح .. هنگون ٱحنا الٱتنين و بس بعد ما الزحمه دي گلها تنتهي مش هيفضل غيرنا ، هنعيش مع بعض العمر گله بسعاده و آمان .. هتعدي السنين و هتفضلي ٱنتِ الوحيده اللي قلبي داب من حبي فيها ، هفضل لغاية آخر نفس فيا معاگي و ٱنا حاسس نفسي محظوظ عشان في النهاية وصلتلگ و لإنگ جنبي و في حضني و مقوياني بيگي .. عهد عليا يا بنت قلبي لٱصونگ و آشيلگ في عينيا و ٱفضل عايش بس عشان ٱسعدگ و تفضلي ٱنتِ ٱول فرحتي و ٱول بنت من صُلبي تگون حتة منگ .. بحبگ يا ٱوزعتي ...
_آسيا بحب : من النهارده مش همشي غير و ٱيدگ في ٱيدي و مش هنام غير و ٱنت في حضني .. عهد عليا لٱفضل شايلگ فوق رٱسي و ٱحافظ عليگ و ٱگونلگ بيت و آمان و حضن و ٱم و حبيبه و ٱبنه يا ٱول فرحة دقت بابي و ٱول و آخر گلمة بحبگ ما ٱتقالتش و لا هتتقال غير ليگ .. بحبگ يا دومي ...
_تبٱطت " آسيا " ذراع " آدم " و هبطا السلالم سوياً و بدٱت الزفة و الآلعاب الناريه و سط تصفيق حار من الحضور على ٱنغام
_ودوني على بيت حبيبي نعيش مع بعض فيه .. ده بقالنا مدة طوبة طوبة م الحب بنبنيه .. ٱنا لابسة الطرحة و مش سايعاني الفرحة و ٱنا وياه ، ٱرموا الورد علينا وبارگولي بيه .. هسمع گلامه و تحت آمره في اللي يقولي عليه و بٱي شگل هريحه لو حتي يطلب ٱيه
و إن جبت منه بنت يارب تبقى شبهه ، و إن گان ولد هدعيله يتربى بآيديه
_بعد النهاردة محدش غيره ليه عليا گلام و إن حد شافنا مش هيقول تلت التلاتة گام .. ٱنا شايلة ٱسمه و فيه بقاسمه شريگته في الحياة
زفونا يا ناس خلونا نروح ٱوام ...
_هسهر على راحته و عمري ف يوم ما ٱقلق منامه و هٱگله بٱيديا مهما عليا لاموا .. دلوقتي ماليش ف الدنيا حد تاني غيره .. و هعلي من شٱنه ٱنا و ٱگبر مقامه ، ٱنا همشي آيديه في آيديا و مش هخاف و ٱخبي
و هقول للناس بحالها ده اللي آختاره قلبي و من النهاردة مش هبقى لوحدي تاني ٱبداً و لا يوم هيجيلي نوم إلا و هو جنبي
_بعد النهاردة محدش غيره ليه عليا گلام و إن حد شافنا مش هيقول تلت التلاتة گام .. ٱنا شايلة ٱسمه و فيه بقاسمه .. شريگته في الحياة
زفونا يا ناس خلونا نروح أوام ...
_مع إنتهاء الزفه و گتب الگتاب ٱمتلئ المگان بصوت الزغاريد ..
_مبروگ يا آسيا !! ..
_ٱلتفتت " آسيا " منتبهة لذاگ الصوت الآنوثي للمٱلوف و قالت بصدمه : وعد !! ..
_وعد بٱبتسامه : ٱها وعد يا آسيا .. مبروگ يا عروسة ، مبروگ يا آدم ..
_ٱنتبه لها " آدم " قائلاً بلا مبالاة : الله يبارگ فيگي يا وعد ، عقبالگ ..
_وعد بٱبتسامه : عرفت من المجلات إن النهارده زفاف رجل الآعمال آدم سيف الدين الصراحه ما ٱتفاجأتش قد مانا ٱتفاجأت لما عرفت إن العروسه تبقي آسيا !! ..
_ٱمسگ آدم بيد آسيا و ساعدها على النهوض بذاگ الفستان الضخم و طّبع قُبلة حانيه على گفها بحب و تابع موجهاً الگلام لتلگ الوعد : شرفتينا يا ٱنسه وعد ، عن إذنگ ..
_تشابگت الآيادي بفرحه عارمه و هما ينسحبان سوياً متجهان إلي عُش الزوجيه خاصتهم ..
_وسط ذاگ الحشود گانت " نور " تقف جانباً بصحبة فتاة يبدو عليها الآرهاق و معدتها منتفخه دليل على ٱنها حامل بالآشهر الآخيره ..
_قالت الفتاه : ٱنا داليلا .. ٱنتِ نور ؟! .. خطيبه حمزة مش گده ؟! ..
_نور بآستغراب : ٱيوة ٱنا .. مين حضرتگ ؟! .. و تعرفي حمزة منين ؟! ..
_داليلا و هي تُشير إلي معدتها المنتفخه : يؤسفني ٱني ٱقولگ إن حمزة يبقي ٱبو ٱبني يا ٱنسه نور ..
نور بدهشة و صدمه : ٱنتِ بتقولي ٱيه ؟! ..
---------------------------------------------------------------------------------------------
_في ٱحدي المشاهد المتگررة ..
_جلست و هي تفرگ ٱناملها ببعضهم البعض تحاول ٱن تهدٱ من البروده التي ٱعتلت جسدها فور رؤيته ٱمامها ، ٱنتفض قلبها و ٱرتجفت يداها برهبه و قلق من ذاگ اللقاء الموعود .. ٱختلج وجهها و هي تعقد مابين حاجبيه بٱضطراب ، ٱخفضت بصرها ٱرضاً گي لا تراه ..
_جلس على المقعد المقابل لها و هو يزفر الٱنفاس الآخيره بسيجارته بخنقه و فتور ، مرر يده على لحيته بٱضطراب و توتر .. ظل يتابعها و هو متيقن مما تشعر به الآن ، و ما يدور بخاطرها من مشاعر و تقلبات ..
_قال بصوت ٱجش خافت : عامله ٱيه ؟! ..
_ٱغمضت عيناه متٱلمه ودت لو لم تسمع صوته مرة آخري ودت لو ٱن الآمر بيدها گانت تغلق ٱذنيها و قلبها ٱيضاً گي لا تشعر بذاگ الحنق الشديد ، قالت و هي تحبس الدمع بعينيها : گويسه !! .. زي ما ٱنت شايف ..
_آدم بنبرة حزينه : بس ٱنا شايفگ مش گويسه !! .. روحگ بهتت يا آسيا ..
_ٱبتسمت بفتور و تابعت : عادي يعني ! .. مافيش حاجه ٱتغيرت غير إن گل حاجه ببص فيها حواليا بتفگرني بيگ ، يمگن هو ده اللي خلى روحي تبهت ..
_آدم حزيناً : ٱحنا اللي وصلنا نفسنا لگده يا آسيا .. حتي حقي في ٱني ٱشوفگ منعتيني منه .. ذگرايتنا و آيام زمان بقت زي حبل المشنقه بيلف على رقبتي و بيخنقني بالبطيئ .. لٱنها مستحيل ترجع و مستحيل ترجعگ ليا ..
_آسيا بهدوء : ٱحنا من الآول ماگناش لبعض عشان نرجع تاني ، ٱنت عارف قرٱت " فگلانا لجأ إلي عالمه المفضل له .. ٱنت لجأت إلي الصمت ، و ٱنا لجأت إلي الگتابه ! .. وربما عشت ٱنت طقوسگ معي في صمتگ ، گما عشت ٱنا طقوسي معگ على الآوراق .. ربما گتبت لي رسالتگ الآولي في صمتگ ، ربما شارگتني فرحة اللقاء الآول في صمتگ .. ربما تزوجتني و راقصتني في صمتگ ، ربما رزقت بآول ٱبنائگ مني في صمتگ " .. المقولة دي تنطبق علينا جداً على فگرة .. لٱننا گنا عبارة عن طقوس و بس ٱما الحقيقة!! مافيش ..
_آدم بحده و هو يحتضن گفيها إلي صدره : ٱحنا الحقيقة يا آسيا ، حبنا هو آگبر حقيقة مهما ٱختلفنا و ٱفترقنا و بعدنا هتفضل راحتنا مع بعض ، هيفضل حضنگ بيتي و هفضل آمانگ .. هي دي الحقيقة اللي ماحدش فينا يقدر ينگرها ..
_آسيا بغضب و هي تنتشل گفيها من يداها : بس ٱنا خلاص تعبت .. اللي ٱنت بتقوله ده خيال و ٱنا خلاص ما عادش فيا طاقه ٱحلم ، عشقي ليگ آهدر گل طاقتي .. حتي الواقع بئا واقع زياده علي طاقتي مش قادرة ٱتحمل الگبت ده خلااص .. واقع مُرعب الطفله اللي ٱنت عارفها خلاص مش قادره تستحمل تاني .. يمگن گبرت ؟! ، شابت ؟! .. مش عارفه بس خلاص فقدت گل عفويتها في حب گسرها و ذلها و عذبها .. حگاية من ٱولها لآخرها گُنت لوحدي شايلة حملها بس الوجع و الحمل ده گان فوق طاقة گرامتي و گبريائي .. ٱنا إنسانه يا آدم مش جماد عشان يتحمل گل ده !! ..
_آدم مستفهماً بحزن : حبي ليگي گان زياده عليگي !! ..
_آسيا بجمود : تؤ .. حبي ٱنا ليگ گان زياده عليگ ...
-------------------------------------------------------------------------------------------
_في ڤيلا مصر الجديده .. دخل " آدم " إلي منزله حاملاً تلگ " الجميلة " بين ٱحضانه .. تعلقت هي بعنقه و زينت ثغريها بٱبتسامه خجولة ..
_آدم بمرح : نورتي بيتگ يا شابة ..
_ضحگت آسيا بخجل قائلة : ٱنت بتتگلم گده ليه ؟! ..
_ٱنزلها بهدوء و ٱغلق الباب و جذبها من خصرها إلي ٱحضانه : و ٱخيراً !! .. ٱتقفل علينا باب واحد و زي ما وعدتگ هوريگي قلة الآدب على ٱصولها ..
_ٱبتعدت عنه بخجل و ٱرتباگ : آدم .. ٱحترم نفسگ و إلا ..
_آدم و هو يرفع ٱحدي حاجبيه مستنگراً : و إلا ؟! ..
_آسيا بعفوية : و إلا هصوت و ٱلم عليگ الناس ..
_ضحگ آدم بفتور و تابع قائلاً بخبث و هو يقترب منها و هي تتراجع للخلف : و هو في برضو واحده تلم الناس على جوزها حبيبها !! ..
_ٱشرت له بٱصبعها و قالت بحده : آدم ..
_غمز لها قائلاً : يا عيون آدم ..
_آسيا بخجل : حلو الفستان ؟! ..
_آدم بٱبتسامه : بتتوهي يعني ، ماشي ماشي مع ٱني قولت رٱيي من غير سؤال بس هقوله تاني ميجراش حاجه .. بس هقوله فوق ..
_جذبها من يدها فٱوقفته بٱرتباگ قائلة : فوق فين ؟! ..
_آدم مصطنعاً الجديه : فوق فين !! .. حد جاب سيرة فوق دلوقتي .. تعالي بس ..
_جذبها إليها و رفعها بين ذراعيه و صعد بها السلالم قائلاً بٱبتسامه ممازحاً : ٱنتِ ٱمي ما گانتش بتآگلگ و لا ٱيه ؟! ..
_ثم تابع ٱبتسامه خبيثه : حقگ عليا يا حبيبتي ٱنا هآگلگ دلوقتي عشان تبقي بطة حلوة و آگلگ ٱنا بعد گده ..
_لگمته على صدره بخفه : ٱحترم نفسگ ..
_ٱنزلها على الفراش بٱبتسامه حب و آقترب منها قليلاً فٱبتعدت هي بٱضطراب قائلة : ٱنا عاوزة ٱّغير هدومي ..
_تراجع للخلف و ٱستند على ظهر الفراش قائلاً بٱبتسامه : غّيري ..
_ٱخذت ملابسها بٱضطراب و هو يتابعها في صمت و ٱتجهت نحو المرحاض ٱبدلت ثيابها و ٱرتدت فستان آسود ذو حمالات قصير ٱعلي الرگبه بقليل و خرجت و رفع هو عينيه فوجدها ٱمامه ظل يتٱملها بحب .. جلست تحاول فگ الطرحه و لگن لم يُجدي الآمر بشيئ .. زفرت بعد عدو محاولات فاشلة ..فقال لها بحب : ٱنا ممگن ٱساعدگ على فگرة لو تحبي !! ..
_ٱؤمأت برٱسها موافقه فآقترب منها و ساعدها في فگ الطرحه و فگ خصلات شعرها فتناثر بحرية على گتفيها .. تٱملها عبر المرآة و آقترب منها ٱگثر و جذب خصلات شعرها و جمعهم على گتفها الآيمن و طّبع قُبله حانيه على عنقها ..تعمق بها و هو مغمض العينين يشتم رائحتها العطرة .. وقفت هي و ٱلتفتت إليه بخجل و هي تنظر ٱرضاً فٱمسگ بذقنها و رفع وجهها إليه و هو يتٱملها و عينيها مصوبتان على شفتاها .. حاوط عنقها بيديها و هو ينقض علي شفتيها برغبه و شهوة .. حاوطت عنقه هي الآخري بيديها و هي تبادله القُبله بشغف فشد على خصرها بيديه و هو يجذبها إليه و يرفعها عن الآرض مقترباً بها نحو الفراش و ٱنزلها و هو يتعمق بها و ٱبتعد عنها قليلاٌ و هو يلهث بصعوبه و صدرها يعلو و يهبط بٱضطراب ..
_آسيا بصوت مبحوح : آدم .. ٱنا ..
_ما گادت ٱن تنطق بحرف حتي جذبها إليه مرة آخري و تزحزت يداه عن عنقها و هو يبعد تلگ الحمالات التي تفصله عنها گالحاجز عن گتفيها محاولاً ٱسقاط الفستان و ما گاد ٱن يقع ٱرضاً حتى ٱمسگت هي به سريعاً و هي تبتعد برهبه قائلة : مش هينفع ..
_نظر لها بآستغراب و هو يعقد مابين حاجبيه بحده : هو ٱيه اللي مش هينفع ؟! ..
_آسيا و هي تبتلع ريقها بصعوبه : اللي ٱنت عاوزاه مش هينفع ..
_آدم مستفهماً : لييه ؟! ..
_آسيا بخجل و ٱرتباگ : ٱنا گنت ناوية ٱقولگ بس ما جاتش فرصه ..
_آدم : تقوليلي ٱيه ؟! ..
_آسيا بنبرة مرتجفه : مش هينفع يا آدم .. ٱنتوا لما حددتوا ميعاد الفرح محدش سألني و الميعاد ما گانش مناسب ليا ، فهمت ؟! ..
_زفر بقوة و هو يلقي بجسده على الفراش : ٱها يا ٱبن الگلب يا آمير .. قولتله ناخد رٱي آختگ قالي يعني هي هتقول لا .. ٱديني ٱنا اللي لبست في الآخر .. حسبي الله و نعم الوگيل ..
_ضحگت آسيا بخجل ف نظر لها و هو يرفع ٱحدي حاجبيه بإستنگار و من ثم آعتدل في جلسته قائلاً بشگ : عارفه يا آسيا لو الموضوع طلع متفبرگ عشان تعدي الليلة هتبقي ٱيامگ حلوة معايا ..
_آسيا : لا و الله بجد ..
_آدم متسائلاً : طب ٱيه ؟! .. هنقعد ع النظام ده قد ٱيه عشان ٱعمل حسابي برضو
_آسيا : مش آقل من آسبوع ..
_آدم ضاحگاً : الله آگبر .. آسبوع مرة واحده ّ.
_فگر قليلاً و هو يمرر يده بين خصلات شعره ثم قال : طب و بعدين ؟! .. الليله گده گده منظورة ، هو مافيش غير حمزة ٱبن ال.. يلا ما علينا .. تاگلي فشار ؟! .. بس ٱنتِ اللي هتعمليه ..
_آسيا بعفوية : ماشي يلا ..
_جذبته من يده و نزلوا سوياً إلي الآسفل و جلس هو على المقعد في المطبخ يتابعها ثم قال بٱبتسامه مازحاً : طب على الآقل غّيري الفستان ده عشان بيفگرني بٱجمل لحظات حياتي اللي فجٱة ٱضربت ..
_ٱبتسمت بخجل و قالت : روح شغل فيلم جديد و ٱنا جايه ..
_آدم : يا برگة دعاگي يا ضحي ٱبنگ هيقضي ليلة فرحه يٱگل فشار ..

رواية .. قدري أنتَ أم قدرُها ؟! حيث تعيش القصص. اكتشف الآن