Part 21✔

576 23 0
                                    

"Hello pengantin baru." Sapa Bella seraya menarik kerusi dihadapan Ain. Ain pula sudah tersipu malu.

"Malu pulak dia. Macam mana first night kau dengan Harith. Agak agak tahun ni aku dapat anak buah tak?" Makin galak Bella mengusik. Ain segera dengan sepantas kilat mengetuk lengan Bella dengan pen di tangannya.

"Apa benda kau ni. Malu aku. Kang nanti ada orang dengar, tak pasal pasal aku kena kutuk." Cebik Ain. Mulut pekerja kat sini bukan boleh main. Bocor sana sini. Pantang dapat masa rehat panjang, mulalah nak bergosip.

"Ni ha. Kau datang jumpa aku ni ada apa?" Ain mengutarakan soalan. Aneh Bella datang jumpa dia. Tak masuk tengah hari lagi ni. Bella membetulkan kedudukannya. Dia menghadap Ain.

"Aku rasa aku nak sambung belajar la weh." Ujar Bella dengan buat muka comelnya. Saja.

Dia tahu Ain takkan bagi dia sambung belajar. Lebih lebih lagi tak ajak dia sekali.

"Serius la weh. Kau nak sambung belajar? Tak ajak pun." Ain menyilang tangannya di dada. Kan dah kata.

"Tak lah. Memang lah aku nak ajak kau. Tapi mesti Harith tak bagi. Kau dah jadi isteri orang. Macam mana kau nak spend time dengan dia kalau kau dah start belajar nanti?" Ada betul juga kata Bella. Bila dah sibuk dengan kerja pensyarah bagi dah tak ada masa nak layan orang kita sayang.

"Alah... tapi aku nak sambung belajar dengan kau." Ain buat buat suara sedih.

"Ala.. sokey laa weh. Nanti aku dah habis belajar aku sambung sini balik. Don't worry okay baby?" Pujuk Bella manja sambil menarik pipi Ain yang macam pau itu.. Ain perlahan lahan mengukir senyuman.

"Lagipun aku ambil part time je. Tak ambil full time. Tak sempat nak kejar kerja, nak ulang alik datang hospital." Jelas Bella lagi.

Kalau difikirkan balik, rugi kalau ambil sepenuh masa untuk belajar. Baik dia ambil yang sambilan saja. Dalam masa dia study dan rawat orang, bolehlah dia jumpa dengan buah hatinya sebelum pergi jauh.

"Okay lah. Aku keluar dulu. Nak sambung kerja. Tu je aku nak bagitahu. Doakan aku berjaya okay?" Bella membuat simbol ok dengan jarinya. Ain sekadar mengangguk. Doa dia sentiasa seiring dengan Bella. Kawan akhiratnya.

Bella melabuhkan duduknya diatas kerusi. Tindakannya untuk sambung belajar diterima balik oleh Ain. Syukur alhamdulillah. Bella membetulkan kedudukannya sebelum dia membuka fail berwarna coklat yang ditinggalnya tadi. Helaian demi helaian dibelek mengemaskini dokumen pesakitnya.

"If you really really love me malhaejo"

Bella segera mencari telefonnya. Habis tempat dia selongkar. Dalam begnya tiada. Fail yang disusun kemas tadi di hujung meja pun diselongkar balik. Tiada juga. Dokumen yang terpampar diatas mejanya diangkat. Jumpa. Segera dia menekapkan telefon itu ke telinganya.

Senyap.

"Alah dah off." Keluh Bella perlahan. Dia meletakkan kembali telefonnya di sebelah laptopnya.

"If you...."

Bella segera menyeret butang hijau ke kanan tanpa melihat siapa pemanggil.

"Assalamualaikum Kepten. How are you?" Sapa Bella awal.

"Waalaikumussalam. Sihat je. Kau sihat tak?" Syafiq berbasa basi.

"Sihat. Bertambah sihat kalau dengar suara Kepten ni." Usik Bella sambil tersenyum.

Hasih dia ni. Nak menyakat aku je kerja. Bebel Syafiq. "Ni ha. Aku nk ajak kau lunch. Kau free tak? Since aku ada lagi kat sini sebelum aku balik Lumut. So??"

Dia teringin sangat nak jumpa gadis ini. Rindu. Sejak Bella keluar dari rumahnya, mereka jarang bertemu. Berbual pun dalam telefon je.

Bella tersenyum lebar. "Free je. Janji Kepten belanja lunch." Usik Bella lagi. Tangannya mencapai beg sandangnya di bawah meja. Siap siap nak keluar dengan buah hati. Hahahaha.

Dia ImamkuWhere stories live. Discover now