1. Kita selalu mengatakan sesuatu yang negatif sampai terlupa akan satu pepatah yang berbunyi, "kata-kata itu adalah satu doa".2. Ya. Kita tahu tapi terkadang cuma terlupa.
3. Pernah tak dengar ayat-ayat ni
"Hmm along tu tak pernah nak tolong orang masak kt dapur"
"Adik tu bukannya reti nak kemas rumah"4. Anda baca dan nilai sendiri ayat tu positif ke negatif.
5. Kebanyakannya ayat tersebut bukan sekali dua, tapi berkali-kali keluar dari mulut kita.
6. Lepas tu tertanya-tanya kenapa perkara negatif tu makin berulang malah makin menjadi-jadi.
7. Sebab anda hanya nampak apa yang buruk mengenai orang itu dan highlight keburukan itu sehingga menjadi doa harian.
8. Apakata mula mencari kebaikan. Dan jadikan perkara positif itu pula sebagai doa harian. Kan lagi bagus.
9. Takde apa yg baik dengan sentiasa menyebut perkara negatif. Aku pun tak suka kalau orang asyik sebut keburukan aku.
10. Kalau orang asyik sebut kebaikan aku. Kan lain jadinya. Owh, rupanya ini kelebihan yg ada pada aku. Sebab manusia kadang-kadang tak sedar tentang kelebihan diri sendiri sehingga orang lain yang beritahu.
11. Habistu kalau perangai buruk? Takkan nak biarkan? Manusia kan ada emosi. Cuba bercakap dari hati ke hati. Nyatakan secara jujur saja tentang apa yang kita tak suka dia buat, berserta sebab. Kita boleh direct cakap, kita tak suka dia begini-begini atau bertanya, "along tak suka masak ke? habistu apa yg along suka?
12. "Adik tak suka kemas rumah? Habis tu kerja apa yg adik suka sangat. Ibu nak suruh adik buat keje tu je. Ibu tak suruh dh kemas."
13. Hahahaha. Lebih kurang mcmtu lah. Kan aku dah cakap pada previous post aku, "understanding is the key of increasing your love"
14. Kita manusia kan. Ada benda kita suka, ada benda kita tak suka. Kita yang tua ni pun selalu mengelat taknak buat benda kita tak suka.
15. Apatah lagi kanak-kanak yang suci dari sebarang dosa.
16. Lagipun, kalau ingat balik. Kita dulu baik sangat ke masa kanak-kanak. Entah-entah ikut perangai kita. Who knows. Perangai akan ikut biologi tho, baru lah disusuli oleh persekitaran.
17. Aku takde anak. Tapi aku selalu meletakkan empati yang tinggi dalam diri aku terhadap kanak-kanak. Bukan apa, aku sangat-sangat percaya, yang emosi mereka sewaktu kanak-kanak sangat mempengaruhi kehidupan mereka pada hari mendatang.
"Emosi kanak-kanak membentuk jatidiri mereka."
Jadi, jaga emosi mereka dengan baik.
Terima kasih.
(Bakal pakar psikologi kanak-kanak) heheh *ada gaya tak
YOU ARE READING
Psychology World
Ficțiune generalăIlmu-ilmu dan pandangan peribadi aku tentang isu-isu terkini berkaitan Psikologi.