Puan Kim menarik selimut sehingga ke paras dada Jibin. Dia semakin risau tentang anak perempuannya. Baru minggu lalu dia dipukul sampai pengsan, hari ini dia diancam pula.
Rambut Jibin diusap lembut.
"Omma risaukan kamu, sayang. Omma fikir nak hantar kamu pergi jauh dari sini demi keselamatan kamu." ujar Puan Kim.
"Tak perlulah omma fikir sampai macam tu sekali, Jibin boleh jaga diri." kata Jibin.
"Walaupun dia dah dibuang sekolah, aku risau dia akan ganggu noona diluar pula." sampuk Subin yang dari tadi berdiri di tepi pintu sambil berpeluk tubuh.
"Noona tak risau pun sebab noona ada adik yang protective macam kamu. Terima kasih, Subin." Jibin tersenyum ke arah adiknya.
Pipi Subin merona merah. Dia mungkin nampak seperti tidak mempedulikan kakaknya, tetapi tiada siapa yang tahu betapa dia sayangkan kakaknya.
"Kau carilah boyfriend cepat-cepat, janganlah asyik harapkan aku untuk lindungi kau. Girlfriend aku siapa nak lindungi?" Subin menjeling Jibin lalu dia terus keluar dari bilik tersebut.
Puan Kim dan Jibin ketawa kecil.
••••
Seungwoo memandang jambangan bunga di tangannya sambil tersenyum sebelum jari telunjuknya menekan butang loceng.
Ting Tong!
Bunyi loceng bergema di dalam rumah itu. Tidak lama kemudian, pintu rumah dibuka oleh seorang wanita pertengahan tahun.
"Selamat tengahari, Makcik." ucap Seungwoo sambil tersenyum.
"Ya, kamu siapa? Nak cari siapa?" soal Puan Kim.
"Saya kawan sekolah Jibin. Saya datang nak melawat dia." beritahu Seungwoo.
"Oh, kawan Jibin rupanya. Silakan masuk." Puan Kim mengajak Seungwoo masuk ke dalam rumahnya.
"Kamu tunggu di bilik tetamu ya, Makcik panggilkan Jibin." ujar Puan Kim.
"Baiklah." Seungwoo masuk ke bilik tetamu.
..
"Jibin-ah! Ada kawan kamu datang." beritahu Puan Kim.
"Siapa?" soal Jibin sambil mengeringkan rambutnya dengan tuala.
"Tak tahu, tapi dia sangat kacak." jawab Puan Kim sambil tersenyum lebar.
"Lelaki?"
Seungwoo memerhatikan gambar-gambar yang tergantung di dinding. Gambar Jibin dan Subin sewaktu kecil menarik perhatiannya.
"Kiyowo!" Seungwoo tertawa kecil. Telefon bimbitnya dikeluarkan, lalu dia mengambil gambar foto Jibin sewaktu kecil.
"Hey! Apa yang awak buat?!" Seungwoo dikejutkan dengan jeritan Jibin.
"Jibin, aku .. ini untuk kau!" Jambangan bunga tersebut segera dihulurkan kepada Jibin.
Lama jambangan itu direnung sebelum diambilnya.
"Terima kasih! Padam gambar tu!" Jibin menghampiri Seungwoo.
Seungwoo menyembunyikan telefon bimbitnya di belakang membuatkan Jibin terlompat-lompat untuk mendapatkan telefon tersebut.
"Saya suruh awak padam gambar tu!" dada Seungwoo dipukul oleh Jibin.
"Tak nak!" Seungwoo semakin suka mengusik gadis itu.
Tiba-tiba kaki Jibin tersadung di kaki meja dan membuatkan dia terjatuh menghempap tubuh Seungwoo.
Kini mata mereka saling bertentangan dalam jarak yang dekat.
"Jibin?!"
Mereka menoleh ke arah Puan Kim dan Subin yang sedang melihat perbuatan mereka.
"Omma! Subin!"
••••
Byul mendekati Seol yang sedang mengelamun di atas buaian.
"Kau mengelamun apa?" soal Byul. Seol mengeluh.
"Aku rindu kentang!" jawabnya dengan suara yang tak bermaya.
"Kenapa kau tak telefon dia?"
"Dia block nombor aku. Dasar kentang!" Seol mencebik geram.
"Aku masih tak faham kenapa Seungsik pindah sekolah tanpa bagitahu kita apa-apa pun." Byul berfikir sejenak.
"Tapi, kenapa dia marah sangat dengan aku? Apa yang aku buat pada dia?" Seol terpinga-pinga.
"Jangan-jangan dia cemburu tak?"
"cemburu? Cemburu kenapa pula? Aku tak ada hubungan dengan mana-mana lelaki pun."
"Kau dengan Chimon? Hari yang kau pengsan tu!" duga Byul.
Terus Seol terfikirkan tentang kejadian tempoh hari.
"Eh, tapi buat apa dia nak cemburu? Aku dengan Chimon bukan bercinta, kami musuh! Kau faham tak musuh? Lagi pula, sejak bila pula dia sukakan aku? Ini semua mengarutlah!" ujar Seol setelah puas berfikir.
"Manalah tahu dia sukakan kau dalam diam." Byul tersenyum.
••••••
Byul hampir terlupa tentang surat yang diberikan oleh seseorang tempoh hari. Dia mengeluarkan sampul tersebut dari laci.
Di sampul surat tersebut tertulis,
'Orang yang akan mencintai kau seterusnya adalah aku.'
Byul teringat kata-kata terakhir Hangyul pada malam itu. Tidak semena-mena air matanya mengalir buat kesekian kalinya.
Surat yang berlipat itu dibuka.
"Sayangku, Kang Byul ..
Aku minta maaf sebab terpaksa tinggalkan kau. Aku cuma nak kau tahu sewaktu aku buat keputusan bodoh untuk bahagia dengan kau tempoh hari , aku langsung tak terfikir yang aku akan buat kau menangis. Aku mengaku itu kesilapan aku paling besar sebab biarkan kau menangis tanpa aku disisi kau. Maafkan aku atas mesej yang aku tak maksudkan malam tu. Aku dah banyak sakitkan hati kau, mungkin sebab tu aku tak layak untuk kau. Tapi, aku nak kau ingat sesuatu, aku cintakan kau sampai bila-bila. Orang yang akan mencintai kau seterusnya adalah aku, nanti kau akan kenal diri aku yang sebenarnya. Selamat tinggal, Kang Byul."
Air mata yang deras mengalir dikesat.
"Kau tetap kejam, Lee Hangyul! Aku benci kau!" Byul menangis teresak-esak.
•••••
Botol mineral dicapai lalu diteguk rakus sambil tangannya mengesat peluh di dahi dan di leher jinjangnya.
Seol masih lagi bekerja keras untuk membina six packs. Setiap minggu dia akan ke gym untuk work out.
Tiba-tiba seseorang datang melabuhkan punggung di sebelahnya , memerhatikan Seol yang sedang meneguk minuman.
"Kenapa?" Seol menyoal dengan kening sebelahnya dijungkitkan.
"Aku Yeonjun." lelaki itu tersenyum lalu menghulurkan tangannya untuk berjabat.
Seol menyambut huluran tangannya. "Kim Seol."
"Aku suka tengok kau, aku suka perempuan yang kental macam kau." ujar Yeonjun.
Seol ketawa sinis.
"Mengarut betul!" Seol bangun dan menyambung aktivitinya. Dia berbaring di atas kerusi dan membuat sit up, tiba-tiba Yeonjun berdiri di hadapannya. Wajah mereka bertembung. Seol tak mampu berbaring semula apabila Yeonjun menahan kepala Seol.
"Yah! Jugullae?!" Yeonjun tergelak mendengar ugutan Seol. Segera bibir gadis itu dikucup.
"Aku suka peach." Yeonjun mengenyitkan matanya.
YOU ARE READING
When The Bell Rings (✔)
Fanfiction"Ring the bell when you walk beside me." Aku akan menunggu kau berjalan di sebelahku dan bunyikan loceng itu. Loceng yang menandakan, kau adalah gadis yang aku tunggu.