PUD 18 : Why?

591 65 16
                                    

AKU tak tahu kenapa, sejak kebelakangan ni Qalish selalu ignore aku. Atau itu cuma perasaan aku? Dia mula ignore aku dua hari lepas. Aku tak tahu aku ada buat salah apa. Nak menangis aku rasa.

Aku melihat Qalish santai di sofa. Matanya membelek buku. Aku membawa cawan berisi air kopi kepadanya.

“Nah.” Kataku. Qalish mengambil cawan itu dan dihirup perlahan. Matanya langsung tidak memandang aku. Aku diam. Tak tahu. Nak tanya, aku takut.

“Kau baca buku apa tu?” soal aku cuba untuk berbual. Qalish menutup bukunya dan diletakkan di atas meja.

“Aku penatlah.” Kata Qalish dingin sebelum dia berlalu naik ke tingkat atas. Aku menongkat dagu. Entah kenapa mata aku berair. Pantas aku mengelap air mata. Aku tak suka macamni! Aku nak Qalish aku. Air kopi yang terusik sedikit aku pandang.

Tak sampai sesaat, air mata aku jatuh lebih banyak. Kalau ya pun nak marah, bagitahu aku apa salah aku. Tak adalah aku rasa bersalah macamnni. Aku tak tahu apa yang aku buat sampai dia nak marah aku.

Terhinjut hinjut bahu aku menangis. Dah macam apa dah muka aku ni. Setelah hampir reda, aku mengelap air mata dan membawa cawan itu ke dapur kembali. Itulah kehidupan aku dua tiga hari ni.

Menangis menangis dan menangis.

Aku masuk ke bilik dan melihat Qalish berbaring sambil bermain telefon bimbitnya.

“Kau penat kan. Nak aku urut?” soal aku. Qalish menggeleng. Matanya masih di skrin telefon. Aku duduk di tepinya. Tangan aku dibawa untuk mengurut bahunya. Tiba tiba tangan aku ditepis.

“Aku cakap tak nak kan?” soal Qalish. Mukanya memandang aku. Muka dia.. Tegang. Aku tak suka. Kemudian Qalish bangun dan melangkah keluar dari bilik aku mengikutnya.

“Kau nak ke mana?” soal aku. Qalish hanya diam sebelum dia keluar. Dia memandu kereta pergi. Aku memerhati dengan pandangan kabur. Setitis air mata aku jatuh lagi.

DI sekolah pun muka aku dah macam kena lenyek trelar.

“Lorh… kenapa muka kau macamni ni? Gaduh dengan Qalish ke?” Syaza seperti dapat meneka apa yang ada di dalam kepala aku. Aku mengangguk sedikit sebelum menunduk.

“Aku tak tahu apa salah aku yang jadi punca dia marah aku.” Kataku perlahan. Benci aku. Ni rasa nak menangis lagi ni!

“Dia marah kau? Like seriously? Kenapa?”
Aku menjongket bahu.

“Dia marah ke merajuk?” soal Syaza lagi. Aku memandang Syaza.

“Aku pun tak tahu. Dia macam nak mengelak dari aku je dekat rumah.” Kata aku. Syaza mengetuk dagu sendiri.

“Aku rasa dia merajuk. Kau tak tanya dia ke?” soal Syaza.

“Aku takut. Macamana nanti kalau dia makin marahkan aku?” soal aku. Syaza menunjal kepala aku sedikit. Sikit tak sikit, ting tong jugalah kepala aku.

“Kau ni. Overthinking betul. Tak tanya, tak tahu. Tanyalah. Mana tahu dia sejuk sikit bila kau tanya dia kenapa.” Bebel Syaza.

Aku menggigit bibir. Takut. Sumpah aku takut. Seteruk mana pun aku gaduh dengan dia sebelum ni, tak adalah sampai macam ni. Langsung tak bercakap. Dia taknak pandang aku pun.

Kemudian aku memandang kelibatnya yang melangkah ke kantin bersama Firas.

Langsung dia tak pandang aku macam selalu. Aku rasa dia mesti tahu aku ada di kantin. Setiap hari dia akan tengok aku di kantin untuk memastikan sama ada aku makan ke tak. Tapi harini dia langsung tak pandang aku. Menonong je jalan dengan Firas. Aku pun jadi tak selera nak makan.

“Tu pun dia. Pergilah tegur.” Kata Syaza.  Aku menggigit bibir. Mata masih tertancap pada Qalish yang sedang memilih makanan. Bismillahhirrahmanirrahim…

Aku berjalan ke arah Qalish. Pura pura memilih makanan sepertinya. Qalish menoleh apabila aku sengaja menggeselkan lengan aku dengan lengannya. Ni mesti orang sekeliling cop aku gatal ni.

Qalish menjauhkan lengannya dan kembali memilih makanan. Aku mendekatkan diri aku dengan dia lagi.

“Kita dekat sekolah kan sekarang ni?” soal Qalish. Suaranya perlahan namun kedengaran kasar. Dia menjauhi aku dan berlalu ke tempat lain. Aku menghela nafas. Aku berjalan ke Syaza kembali.

“Jomlah masuk kelas.” Kata aku sambil berjalan pergi. Air mata yang ingin menitis pantas dikesat sebelum ada orang lain nampak. Syaza terkocoh kocoh mengikut langkah aku. Aku masuk ke dalam tandas lalu menangis di situ. Beberapa pelajar perempuan turut memandang aku. Peduli apa aku. Syaza menggosok belakang aku.

“Apa salah aku?” soal aku dalam tangis.

AKU tersenyum kepada Qalish apabila melihat dia masuk ke bilik. Dia tetap dengan muka dingin dia. Aku menggigit bibir. Mengumpul kekuatan untuk bertanya.

“Qa…”

“Aku nak keluar. Maybe balik lewat. Kau tak payah tunggu aku.” Kata Qalish memotong percakapan aku. Aku terkedu. Qalish melangkah ke luar. Aku memerhati di sebalik langsir. Mata aku kembali berair apabila melihat seorang gadis melangkah keluar dari sebuah kereta. Bulat mata aku apabila Qalish mencium dahi gadis itu dan gadis itu melentokkan kepala di bahunya.

Qalish membuka pintu kereta untuk gadis itu sebelum dia masuk ke tempat pemandu.

Aku teduduk dan memeluk lutut. Kenapa? Kenapa dia buat aku macamni?  Kenapa dia berubah tiba tiba? Apa salah aku sampai dia sanggup buat aku macamni?

Tanpa sedar, aku terlena.

Aku kembali membuka mata. Makhluk pertama yang aku cari ialah Qalish. Habis aku geledah satu rumah. Tiada. Kemudian aku melihat jam. Pukul 12.53 tengah malam. Mana Qalish pergi. Benci sangat ke dia dekat aku sampai dia tak nak balik langsung? Aku mengeluh.

Penat. Aku rasa penat nak menangis. Sudahnya aku hanya termenung di atas katil. Bunyi pintu dibuka dari luar terus membuatkan aku bangun. Kaki melangkah ke pintu dengan perasaan teruja. Pintu dibuka.

Namun senyuman aku pudar saat melihat Qalish yang tidak terurus. Rambutnya serabai dan wajahnya sedikit kepenatan.

“Kau.. Okey ke?” soal aku. Tangan aku cuba untuk menggapai tangannya. Qalish menepis.

“Tolonglah jangan menyibuk. Aku penat.” Kata Qalish sambil melangkah masuk ke dalam bilik. Aku menurutinya. Qalish terus landing di atas katil. Dengkuran halus kedengaran. Macam macam ada dalam kepala aku. Tapi aku husnuzon. Mungkin dia penat sebab lain.

Baju tshirt nya aku tanggalkan dan aku mengambil kain menekap mukanya. Selimut aku tarik supaya menutupi badannya yang tidak berbaju. Pipinya aku cium lembut.

Selamat malam.

Agak agak kenapa eh? Nak double tak????????????? Klau nk mlm ni eycha bgi lgi satu.

Also, alhamdulillah  tq for 1K reads! Nnti kita dapatkan 1K vote plk ok?

Permata Untuk Dia [E-BOOK]Where stories live. Discover now