PUD 3 : Drawing Competition

1K 80 1
                                    

KELAS aku memang bising kalau tiada guru. Banyak gosip. Walaupun kelas baru mula selama lima minit, memang bising mengalahkan bunyi disko. Aku duduk diam je. Memandang Syaza di sebelahku dah selamat ke alam mimpi, maka aku buat kerja aku sendiri. Main telefon.

Sekolah memang  benarkan bawa telefon ke sekolah. Scroll punya scroll, tiba tiba kelasku senyap. Mengalahkan tanah perkuburan ni dah kenapa? Pelik aku dibuatnya.

Mata aku melihat ke pintu. Apa dia buat dalam kelas aku ni?

“Assalamualaikum. Saya dapat arahan dari pengetua untuk jaga kelas ni. In case Cikgu Azharina MC, dan saya pun tak reti nak ajar korang semua math, so you may do your own work. Tapi, jangan bising. Kelas lain nak belajar.” Kata Qalish seraya duduk di kerusi. Mata membelek buku.

Kerja dia lah tu. Wajahnya serius. Sekali tengok memang macam muka cikgu disiplin. Maklumlah, commander kawad kaki. Aku meneruskan kerjaku iaitu stalk instagram idola aku. Hehe. Tiba tiba dua gadis yang duduk di belakang aku bangun. Eyka dan Reena. Dua gadis itu dipanggil dengan gelaran ‘Gedikdivas'.

Kenapa? Sebab mereka memang gedik.

“Hai. Err.. Kami sebenarnya kurang jelaslah dengan topik ni. Bolehlah Qalish tolong ajarkan kami?” soal Reena. Rambut panjangnya dipintalkan. Mereka Islam ya, tapi disebabkan sekolah ni memberi kebenaran untuk freehair maka rambut mereka pun mulalah berkarat dan dilepas bebas tanpa tudung. Lainlah kalau Christiana budak skema tu, dia memang bukan Islam.

Qalish yang sedang membuat kerjanya mendongak lalu merenung Reena dan Eyka. Perlahan lahan keluhan dilepaskan.
“Duduk.” Kata Qalish sepatah. Gedikdivas terus merembat kerusi berdekatan untuk duduk. Muka memang teruja habis. Aku hanya memerhati. Meluat entah kenapa.

Kemudian, aku nampak Qalish mengajar mereka. Mukanya memang tak ada senyuman. Kadang kadang pelik juga aku. Dia ada split identity ke apa? Senang je dia berubah. Dekat rumah bukan main lagi mengusik sampai aku rasa nak terajang. Tapi dekat sekolah, jangankan pelajar perempuan lain, aku pun dia buat macam stranger je. Tengok tadilah, mana ada dia tegur aku. Mengusik jauh sekali.

Aku nampak Reena dan Eyka banyak bertanya soalan kepada Qalish. Amboi… masa Cikgu Azharina ajar, tak ada pula korang tanya banyak macam tu. Nampak bebenor gedik tu. Aku hanya menggeleng. Macam macam lah. Aku rasa kalau Gedikdivas tu tahu yang aku ni isteri Qalish, mahu ditetaknya aku.

“Jadi, bila keluar soalan macamni, guna je formula yang ada. Lepastu semak balik jawapan korang. Sebab kadang kadang boleh jadi error. Alert about this. Lepastu, baca elok elok soalan dia. Kalau dia nak nilai x, cari x.” terang Qalish.

“Tapi saya tak ada ex.” Kata Eyka separa mengayat. Sempat ketawa nakal. Aku nampak muka Qalish seakan akan menahan rasa menyampah.

“That’s all. Any question so far? Kalau tak ada, boleh balik tempat masing masing.” Halau Qalish secara berhemah.

“Awak ada girlfriend tak?” soal Reena tanpa selindung. Woi.. Bini dia dekat sini je lah!

“Sure.” Jawab Qalish mudah. Nampak muka Gedikdivas cuba tahan rasa kecewa. Aku lah ‘sure' dia tu. Haha. Bangga pula rasanya.

Astagrfirullahalazim! Jangan riak.
Gedikdivas mula kembali ke tempatnya. Mataku direnung tajam. Dah apahal pula ni? Aku hanya membiarkan.

“Awak tak ada kerja lain ke nak buat selain dari gajet? Next year, awak SPM. Yakin sangat ke dapat straight A’s ni?” soal satu suara garau. Aku mengangkat muka. Mataku terus bertentang dengan mata coklat mudanya. Itulah salah satu kelebihan padanya. Bermata coklat muda yang mampu mencairkan mana mana gadis. Malangnya, aku dah imun sebab perangai dia. Aku meletakkan telefon di dalam poket lalu mengambil buku math. Acah sekejap. Baru buka muka pertama, fuh.. Memang tak faham apa soalan dia. Aku ni memanglah otak tak berapa nak berfungsi kalau bab bab mengira ni. Akhirnya, malas nak fikir panjang, aku termenung.

Permata Untuk Dia [E-BOOK]Where stories live. Discover now