PUD 4 : Firas

892 76 0
                                    

MASA aku memang dihabiskan untuk melukis. Sehari suntuk aku terperap di dalam bilik. Keluar bila perlu. Makanan pun Qalish yang rela hati nak tolong sediakan. Dia nampaknya memang nak aku masuk pertandingan tu. Sampaikan harini memang dialah yang uruskan rumah. Aku cuma melukis.

Aku terdengar bunyi pintu terkuak. Aku tahu itu Qalish. Aku meneruskan kerja aku tanpa mempedulikannya. Qalish berdiri di sebelahku meneliti lukisanku. Kemudian dia tersenyum.

“Cantik.” Pujinya. Aku turut tersenyum dan mendongak.

“Thanks.” Kataku ikhlas. Alhamdulillah tangan aku masih boleh melukis.

Maklumlah, sejak naik tingkatan empat ni aku dah kurang melukis. Kemudian aku suakan beberapa berus untuknya.

“Kau lukislah juga. Mana tahu kau berbakat juga.” Kataku. Qalish menggeleng sebelum menarik kerusi dan duduk di sebelahku.

“Lukisan aku tak cantik. Kalau dibandingkan dengan lukisan budak darjah dua memang kalah. Aku tak boleh melukis. Sebab tu kau beruntung sebab boleh buat lukisan secantik ni.” Kata Qalish. Aku dapat kesan keikhlasan dalam katanya. Sekali lagi aku tersenyum. Aku meletakkan lukisanku di tepi. Jam menunjukkan pukul 11 malam. Baru siap lukisanku.

“Aku nervous lah. Macamana kalau aku kalah? Mesti cikgu kecewa dengan aku.” Luahku. Memang aku takut. Aku taknak malukan sekolah aku.

“Isya, kau masuk pertandingan ni bukan untuk menang. Kau kena ingat, kau masuk sebab kau nak asah bakat kau sendiri. Menang kalah tak penting. Yang penting kau dah berusaha untuk harumkan nama sekolah. Sekolah untung tau, ada pelajar yang masih sudi untuk tonjolkan bakat dalam bidang lukisan. Ya, semua pelajar boleh capai straight A’s dengan cara belajar sungguh sungguh. Tapi tak semua boleh melukis walaupun dah cuba. Lagi lagi buat lukisan cantik macamni.” Qalish menunjuk ke arah lukisan ku. Aku tersenyum. Itulah Qalish. Sekuat mana pun kami bergaduh, dia takkan lupa untuk beri aku sokongan bila aku memerlukan.

“Dah siap ke?” soalnya. Aku angguk. Dia meneliti lukisan itu. Lama.

“Kenapa lukis bukit?” soalnya.

“Sebab bukit ni tanda usaha kita. Aku lukis ni tanda aku berusaha. Manusia di hujung bukit tu aku lukis bila aku dah siap lukis semuanya. Maknanya, aku berjaya.” Kataku. Sekali lagi Qalish tersenyum. Rambut panjangku diusap lembut tanda dia bangga.

“Kau dah lama berjaya. Sejak kau beranikan diri untuk menaruhkan nama sekolah kita dengan lukisan kau. Itu dah jadi satu kejayaan pada aku.” Kata Qalish. Aku tersenyum.

“Dah, tidur. Esok sekolah.” Kata Qalish sambil menarik tanganku.

“Sabar. Nak basuh cat dekat tangan dulu.” Kataku. Qalish angguk. Aku terus berlalu ke bilik air untuk mencuci tanganku dan membersihkan diri. Melekit pula badan rasa bila seharian melukis. Bila keluar, aku teringat pakaian sekolah aku dan Qalish yang tidak bergosok. Biasanya akulah yang gosok bajunya.

Terus aku berlalu ke almari namun aku tersenyum apabila melihat baju sekolahku dan dia sudah bersangkut dan tergosok rapi. Memang dia uruskan semua hari ini. Tak sangka pula dia gosok baju kami. Aku masuk ke bilik tidur apabila memastikan semuanya siap. Kelihatan Qalish sudah nyenyak. Aku melabuhkan duduk di birai katil dan terus berbaring di sebelahnya. Wajahnya aku pandang.

Tak sangka. Tak sangka pada usia 16 tahun aku sudah tidur dengan suamiku. Tak sangka aku sudah bergelar isteri. Dan aku lagi tak sangka suami aku ketua pengawas sekolah aku! Nasib baik tak sekelas. Dan aku juga tak sangka dia sanggup terima perkahwinan ni walaupun umurnya baru mencecah 17 tahun. Aku menutup mata dan memeluknya. Tanpa segan silu.

Biasanya dalam novel, mesti si perempuan malu malu nak peluk laki dia. Aku? Heh, peduli apa. Dia yang peluk aku dulu. Qalish ni pernah peluk aku masa tidur. Terkejut beruk aku dibuatnya. Tapi lama lama dah biasa pula. Dan, lama lama aku pula yang peluk dia. Haha.

Permata Untuk Dia [E-BOOK]Where stories live. Discover now