Misi Tergendala

6 0 0
                                    

Petang itu seingat gua jam 6 petang, gua dapat satu call dari key ell.

"Bro, aku dengan Faiz outstation lsnin ni kat Jb. So esok (sabtu) kitorang ingat nak turun rumah kau. Untung2 kau bawa jalan2 Singapo pun cantek juga... Hehe."

Gua berfikir barang sejenak sebelum bersetuju untuk bawa hmm... Gua gelarkan dia sebagai Anuar Musa Bukan nama sebenar dan Faiz Subri Bukan nama sebenar.

Untuk merentasi sesebuah negara, umumnya buku merah wajib ada sebagai tiket untuk akses. Tanpanya boleh jadi kau berdosa besar menurut hukum manusiawi. Justeru, hari dinanti tiba. Kami bertolak ke Kota Singa demi tuntutan hajat Anuar Musa dan Faiz Subri.

Sejurus tiba di kaunter untuk pengecaman wajah, makwe imigresen beri arahan agar dapat diturunkan tingkap kenderaan agar urusan menyebut nama setiap penumpang diteliti sambil merenung tajam agar (berapa banyak agar daa...) wajah seiring buku merah.

Anuar Musa dan Faiz Subri panjangkan leher prentan nama disebut makwe imigresen. Tiba giliran gua, dengan efek separa sedar gua angkat jari telunjuk ke atas persis guru menyebut nama anak murid dalam kelas. Itu perkara kedua.

Perkara pertama, datang satu lelaki membawa senjata yang mengeluarkan cahaya lalu menyuruh membuka bonet. Tidak cukup dengan itu, digeledahnya kereta seolah olah gua bawa marijuana. Cilakak. Muka gua muka stone ke apa? Gua perhatiiii sambil menggenggam buku lima di balik stereng dengan peluh besar terjegil di dahi. Gua, Anuar Musa, & Faiz Subri sama2 berkongsi gugur jantung. Jadi, sebagai tanda solidariti, gua berdoa agar pegawai tersebut tidak menggunakan khidmat budak bulu berkaki empat dengan lidah terjelir itu.
.
Koma,

Cerita GuaWhere stories live. Discover now