0 0 2

130 13 6
                                    

Sejak mereka mengikat janji tersebut,Qaisara dan Iyaad seringkali meluangkan masa bersama ii.Oleh kerana pondok permainan mereka berdekatan,mudah bg mereka bertemu.

RUMAH QAISARA.....

"Adik,nak pegi mana tu?"Abg Akmal bertanya kpd Qaisara."Ouh,adik nk pegi umh pondok adik n Iyaad Abg.Nape??"ujar Qaisara pd abgnye.

"Adik tak makan dulu ker??"Tiba ii ibu muncul dr dapur sambil membawa mangkut tingkat lalu dihulurkan kpd Qaisara." Nah nie utk adik makan dgn Iyaad nnt ye?.Tp ingt jgn balik lwt sngt"pesan ibu pd Qaisara.

Qaisara menganggukkan kepalanya."Baik ibu"nyahut Qaisara."Haa,Akmal.Temankan adik kamu tu yer.Jaga dia Baik ii"pesan ibu pd Abg Akmal."Tp ibu Akmal x makan lg nihh"rungut Abg Akmal."Eiii Abg nie ngada ii la klau ibu suruh buat tu buat je la."kata Qaisara.

"Eiii ketot nihhh kecik ii mulut dh mcm org tua.Cubit kang br tau."manja Akmal pd Qaisara."Wekkk ii"perli Qaisara."Dh ii jgn nk bercakaran dkt sini"nasihat ibu.Ibu menghulurkan satu lg mangkut tingkt kpd Akmal."Ni utk Akmal. Makan yer."Akmal menyambut huluran ibu dgn senyuman."Terima kasih ibu"ucap Akmal."Sama ii.Eh pergi cepat.Kesian Iyaad tunggu lama."

"Ha jom. "Mereka menyalami tangan ibu lalu pergi ke pondok permainan tersebut.

DALAM PERJALANAN....

"Abg ii"pnggil Qaisara smbil mengoyangkan tangan kecilnya yg dipimpin oleh Akmal."ye adik,nape??"soal Akmal."Cuba Abg tgk nenek tu."ujar Qaisara sambil menunjuk ke arh nenek tua itu.

Kelihatan nenek tersebut berwajah pucat lesi.Tiba ii susuk tubuh nenek tersebut rebah ke bumi.Segera Akmal dan qaisara mendapatkan nenek tersebut."Nek??nek tak ape ii ke?"soal Akmal."Nenek tak apa ii cu...cuma nenek lapar dan dahaga.Sudah 3 hari nenek tak makan."nenek itu bersuara lemah.

Qaisara memandang abg Akmal. Lantas Qaisara bersuara kpd nenek itu."nek,sara ada nasi lauk ayam dgn sayur nek.klau nek nak nek boley makan."Qaisara menghulurkan mangkuk tingkatnye kpd nenek tersebut.

"Tidak menyusahkan ke ni??Nnt kamu nak mkn ape pula??soal nenek itu."Tak ape nek.tak menyusahkan pn.Lg pn sara dgn abg ade lg satu makanan.Nenek jgnlh risau."ujar qaisara.Akmal tersenyum melihat telatah adiknya yg lebih mementingkan org lain sebelum dirinya."terima kasih ye cu.."ucap nenek. Qaisara dan Akmal membalas ucapan nenek tersebut.

"Ouh ye,sebagai balasan,nenek ade seutas rantai yg mirip nama kamu,cu..."kata nenek itu."Eh,takpelh nek,Sara ikhlas tolong nenek."Qaisara Cuba menolak pelawaan nenek."Ala takpelah cu,nenek lg ikhlas berikan rantai ni pd kamu.Tangan nenek itu memegang tangan Qaisara lalu melepaskan rantai tersebut dlm genggaman qaisara.

Qaisara merenung rantai yg terukirnya nama dia disitu.Dia tersenyum.Qaisara memeluk nenek itu dengan erat."Terima kasih nek"senyum Qaisara. Nenek itu senyum kpd Qaisara semula.

~SKIP~

"Weii iyaad sorry lmbt td."ujar Qaisara kpd iyaad.Qaisara tahu yg iyaad merajuk dgnnye."Ermmm yela"balas Iyaad. Abg Akmal mengambil tempat di antara Qaisara n Iyaad. Qaisara n iyaad memandang Abg Akmal dgn muka hairan."Halal gab"kata Abg Akmal.

"Knp Abg ikut kepochi ??"tanya Iyaad."Adik Abg nih ade nama.Nama dia Amna Qaisara. Kau pnggil dia kepochi apahal??"tanya Abg Akmal."Alaa Abg nihh tu nama manja la."rengek Qaisara."yela ii.ibu srh Abg tmnkn Amna dtg sini."ujar Abg Akmal.

~SKIP~

"Adik,jom balik??"tanya Abg Akmal. Qaisara menganggukkan kepalanya."Iyaad aq balik dulu tau.Esk mcm biasa."ujar Qaisara."Okeh"pendek Iyaad menjwb.

~WAKTU BALIK~

Qaisara balik dengan merenung rantai tadi.Akmal tersenyum melihat gelagat adiknya itu."sukalh tu dpt rantai an.Rantai nama sndiri plak tu."ujar Abg Akmal."sukalh Abg.Spe je yg tak sukakan??"kata Qaisara. Qaisara berkata lagi."Adik jnji, adik akan jaga rantai nie elok ii Abg."senyum Qaisara.

TAHUN 2015

READERS MESTI NK TAU APE JD DLM THN 2015 KAN??JGN RISAU NNT AMNA UPDATE NEW PART K?
JGN LUPA VOTE.....

My Heart;(❤Where stories live. Discover now