Khalif memandang sahabatnya yang termenung dari tadi. Bahu dicuit.
Faris berpaling ke arahnya.
"Kau okay tak? Fikir apa?" Tanya Khalif prihatin.
Faris mengeluh.
"Tia.. pasal haritu"
Khalif hanya mampu memberikan kata-kata semangat. Dia faham apa yang sahabatnya rasakan.
"Jangan diam je Ris. Think. Fikir macam mana nak dapatkan hati dia balik. Jangan sia-siakan peluang, korang dah lama terpisah. Now, peluang dah ada depan mata kut. Think Faris think"
Faris memandang Khalif dengan senyum pahit.
" A real man never gives up on a woman he loves. No matter what happens Faris"
Faris kemudian mengangguk faham.
Faris teringatkan sesuatu.
"Qhaye macam mana?"
Pertanyaan Faris membuatkan Khalif terdiam. Terbayang wajah manis gadis itu. Khalif mengangkat bahu. Dia sendiri tidak tahu apa yang harus dilakukan.
Pertemuan pertama selapas 11 tahun dia dan Qhaye terpisah diingat kembali.
Qhaye masih dengan wajah dinginnya. Langsung tidak memandang Khalif.
Khalif akhirnya mengeluh sendiri.
" And a real man never gives up on a woman he loves. No matter how many times he got rejected "
Kata-kata Faris menyentakkan Khalif. Dia kemudian memandang Faris. Kepala diangguk.
*****
Tangan dimasukkan ke dalam poket kot putihnya. Mata merenung pesakit yang telah membuatkan darahnya naik."Aku straight to the point jela eh? Kau memang sengaja atau--"
"Aku terpaksa. Kau ingat aku nak ke mencuri bagai?" Jawab pesakit itu.
Qhaye tersenyum. Ada pun mulut.
"Ada pun mulut, ingatkan dah tertanggal"
Perlian oleh Qhaye dijeling pesakit itu.
"Arif Daniel. Kau nak jujur atau taknak?" Soalan ringkas diberi oleh Qhaye.
Pesakit yang bernama Arif itu mengangkat kening tanda tidak faham.
"Kau salah sorang ahli kumpulan gangster right?"
Soalan Qhaye menyentakkan Arif. Macam mana dia tahu? Arif hanya diam.
Qhaye merenung Arif dengan pandangan yang tajam. Arif menelan air liur. Pandangan yang menakutkan.
"Ye, jadi kenapa? Ada kena mengena dengan kau ke?"
Qhaye mengangguk.
"Apa nama kumpulan yang acah gangster tu?"
Arif merengus.
"Blacky" Jawab Arif sepatah.
Qhaye menundukkan badannya sedikit. Wajah didekatkan dengan Arif yang berada di atas katil pesakit itu.
"Kau memang nak masuk group tu at--"
"Tak! Aku terpaksa!"
Terkejut Qhaye dibuatnya. Tetapi wajahnya cepat-cepat dikawal. Badan ditegakkan kembali.
Nampaknya Arif mula takut dengannya. Lagi senang nak buat kerja macam ni. Huh penakut rupanya.
Ting!
Bagai ada mentol bercahaya di tepi kepala Qhaye. Dia tersenyum.
"Lusa atau esok kau dah boleh keluar. Memandangkan kau ni memang takde kerja and waris pun takde, someone has paid your bill "
Arif memandang Qhaye tidak percaya. Siapa yang baik hati yang sanggup membayar bil hospitalnya?
Arif bersyukur.
"You should thank to him "
" Siapa?"
"Nanti kau jumpa la dia"
Qhaye berlalu pergi.
*****
Sesudah memarkin kereta kaki memasuki markaz. Butang lift ditekan.
Pintu diketuk beberapa kali. Setelah mendengar jawapan untuk diizinkan masuk dia membuka pintu dan terus menuju ke meja Tuan Mikael.
"Duduk"
Qhaye duduk di kerusi empuk di depan Tuan Mikael.
"So what did you get from him? " Tuan Mikael bertanya sambil tangan menaip sesuatu di laptopnya.
Qhaye berdehem sebelum berkata.
"Dapat Tuan. Arif ialah ahli kumpulan gangster Blacky. Tapi, dia dipaksa menyertai kumpulan tu. Saya rasa dia ada masalah. Dia takde ahli keluarga dan hidup seorang diri"
Tuan Miakel mengangguk faham.
"Itu saja?"
"Saya sebenarnya nak tolong dia Tuan err.."
Tuan Mikael seakan faham dengan niat Qhaye terus berkata.
"Awak nak dia sertai Speed? Tapi awak tahu asal usul dia kan?"
Soalan Tuan Mikael membuat Qhaye berdebar untuk menjawab.
"Awak tahu kan untuk menyertai Speed banyak halangannya? Ia dikira dari segala aspek. Asal usul, latar belakang, sejarah silam dan lain-lain?" Tuan Mikael terus bertanya.
"Saya tahu Tuan. Tapi saya nampak Arif ada potensi dan kita boleh tingkatkan potensi dia. Dia boleh tolong kita Tuan" Jawab Qhaye.
Tuan Mikael bersandar di kerusi. Dia berfikir sejenak.
"Okay. Tapi segala pasal Arif, awak yang bertanggubgjawab. Faham maksud saya?"
Qhaye mengangguk faham.
"Terima kasih tuan"
"Teruskan perhatikan dia"
"Baik Tuan"
Qhaye kemudian bangun dan mengundurkan diri.
Dia kemudian pergi ke bilik latihan untuk ejen-ejen Speed.
' Punches Room '
Dia masuk ke dalam bilik tersebut dan memulakan latihan.
YOU ARE READING
The Six Agents 2 ✔️
Romance[ The Wattys of 2020] [The Wattys of 2021] [ Highest Ranking #1 in crackhead] [ Highest Ranking#1 in agent] [ #3 in action] [ #5 in cheesy] [ #6 in adultstory] [ Trending on Wattpad] [ Trending on comedy] Qits dan Dude. Hampir 2 dekad dan mereka...