Puan Kalsom memanggil anak-anaknya yang sedang sibuk mengemas rumah itu untuk turun ke bawah.Cepat-cepat Aiman dan Dini turun.
Hanis menoleh ke arah mereka berdua untuk melihat wajah anak-anak Mak Som. Aiman dan Hanis bertatapan mata hampir seminit.Aiman terkejut. Rupanya Hanis yang Mak dia cerita ni Hanis yang dia kenal.
Jantung Hanis berdegup laju dan laju.
"Hanis nilah Dini dengan Aiman yang Mak Som ceritakan tu."
Hanis kelihatan janggal. Dia tak tahu nak balas apa.
"Hanis kamu pergilah mandi dan berehat-rehat dulu. Kan kata penat tadi?"
Hanis naik ke biliknya. Dia sangat-sangat terkejut tetapi dalam masa yang sama dia rasa teruja. Kenapa heh?
Hanis sememangnya sudah tahu kehidupan Aiman agak susah disebabkan ayahnya sudah meninggal jadi yang menyara keluarga mereka adalah maknya. Tetapi tak sangka pula Mak Aiman berkhidmat untuk keluarga dia.
Hanis sebagai Timbalan Presiden Murid tahu tentang semua latar belakang pelajar George High School supaya dapat memudahkan Hanis untuk memberi perhatian yang lebih kepada para pelajar yang ada masalah.
Perhatian yang lebih diberikan kepada Aiman , Ashraff dan Isya disebabkan mereka merupakan pelajar yang ditanggung oleh sekolah. Hanis tak nak mereka mengalami cultural shock dan dibuli. Tetapi jangkaan Hanis salah sebab mereka bertiga sangat pandai menyesuaikan diri.
Cepat-cepat dia bersiap-siap dan terus dia turun ke bawah.
" Sekejapnya kamu berehat Hanis. Naiklah dulu makan tengah hari belum siap lagi."
"Tak apalah Mak Som. Saya dah puas berehat."
"Kalau macam tu pergilah cuba berkawan dengan anak-anak Mak Som tu."
Aiman dan Dini masing-masing sibuk menyiapkan tugasan sekolah mereka. Khusyuk !
Hanis mendekati mereka. Tetapi dia tak tahu macam mana nak mulakan perbualan.
Aiman yang sedang ralit menulis itu mendonggakkan kepalanya dan melihat Hanis yang di hadapannya. Aiman tahu Hanis awkward.
"Hanis, kau ni macam tak biasa pula dengan aku. Duduklah."
Dini terkejut melihat cara percakapan Aiman terhadap Hanis. Tak sangka abang dia berani cakap macam mereka berdua tu kawan rapat. Apa yang telah merasuki abang dia ?
"Kenapa terkejut sangat muka kau tu Dini? Perkenalkan inilah kawan baru abang dekat sekolah."
Dini membesarkan bebola mata dia. Sebesar yang mungkin. Berita ni lagi mengejutkan !
"Gilalah. Betullah ni ? Tak tipu eh?"
Hanis dan Aiman menganggukkan kepala mereka berdua.
"Kebetulan apakah ini?"
kata Dini lagi.Dini terus berlari ke dapur untuk memberitahu Puan Kalsom. Tinggallah Hanis dan Amirul berdua.
"Dah pandai kan sekarang berkau aku." Dulu Aiman bukan main formal lagi dengan dia tapi semakin lama mereka kenal, Aiman dan Hanis perlahan-lahan membuka hati mereka untuk menjadi lebih rapat. Dulu sekadar rakan setugas tetapi sekarang dah macam rakan karib.
" Kata kawan."
"Yelah saja je cakap."
"Wei serius aku tak sangka mak kau kerja sini. Kenapa tak bagitahu?"
"Sebab aku pun tak tahu."
"Aku rasa seronok pula tiba-tiba. Bolehlah kau datang rumah aku setiap minggu."
YOU ARE READING
Terbaik Untuk Kau Aku & Dia
Teen Fiction"Layakkah aku mencintai dia ?",Aiman "Mungkin cinta pertamaku memeritkan tapi aku yakin kali ini tidak.Dia akan bahagiakan aku.",Hanis "Cinta aku hanya untuk dia.",Amirul. "Kenapa susah sangat aku nak curi hati dia?",Izzati "Aku tahu kau rasa apa y...