BAB 4

1.2K 97 25
                                    

Jam sudah menunjukkan pukul 2:30 petang. Semua pelajar Akademi Pulau Rintis sudah pun melangkah keluar dari pintu pagar sekolah untuk pulang ke rumah masing-masing. Boboiboy, Fang dan Gopal pula merancang untuk pulang bersama-sama pada petang itu.

Mereka bertiga masih lagi berada di dalam kelas untuk menyiapkan kerja sekolah matematik Cikgu Papa yang tidak disiapkan mereka.

FLASHBACK

Waktu matapelajaran matematik sudah habis. Cikgu Papa melangkah keluar dari kelas mereka dan berhenti di hadapan Boboiboy, Fang dan Gopal yang masih berdiri di luar kelas.

"Pergilah masuk kelas kamu tu wahai anak muda.."

"Betul ke ni cikgu? Terima kasih Cikgu Papa!" Boboiboy mewakilkan diri mereka bertiga untuk mengucapkan terima kasih kepada Cikgu Papa. Kemudian mereka pun ingin masuk ke dalam kelas mereka semula namun ditahan oleh Cikgu Papa.

"Eh—? Apasal cikgu halang kiteorang pulak ni?" Soal Fang kepada Cikgu Papa.

"Ntahnya.. Tadi bukan ke cikgu dah bagi kebenaran.." Sambung Gopal.

"Itulah yang kamu taktau.. Cikgu tak habis cakap lagi kamu dah bedesup berlari mahu masuk ke kelas.."

"Hehehe sorry cikgu.. Ha cakaplah cikgu.." Boboiboy menggaru pipinya yang tidak gatal akibat serba salah.

"Kamu boleh masuk ke kelas kamu.. TETAPI,.. INGATLAH YANG KAMU BERTIGA TIDAK BOLEH BALIK SELAGI TAK SIAPKAN KERJA SEKOLAH MATEMATIK YANG CIKGU BAGI HARITU!! FAHAM TAK?!" Bersembur air liur Cikgu Papa dek kerana ingin menyampaikan amanatnya.

"Errr,.. Faham cikgu.. Baik, kk-kami akan ikut cakap cikgu." Boboiboy akur.

"Baguslah kalau macamtu.." Cikgu Papa kemudiannya berlalu pergi dari kelas mereka.

END FLASHBACK

"Fuhh.. Siap pun akhirnya. Deyy Boboiboy, Fang.. Aku balik dulu ye. Aku kena tolong Appa aku ni. Korang baliklah berdua.." Gopal menerangkan hasratnya untuk pulang ke rumah segera.

"Hmm yelah. Nanti aku balik dengan Fang." Balas Boboiboy.

"Yeayyy. Terima kasih Boboiboy! Kau memang kawan terbaik akuu!"

"Cehh, bodek je tu." Fang menyindir Gopal.

"Deyy, mana ada lah. Betul la aku nak tolong Appa aku. Dahla, aku pergi dulu. Bye korang!" Gopal serta merta keluar dari kelas mereka seusai menghabiskan katanya.

"Hmm dahlah tu. Jom kita sambung siapkan kerja ni." Boboiboy dan Fang pun menyambung menyiapkan tugasan mereka.

Hampir setengah jam berlalu, Boboiboy dan Fang akhirnya berjaya siapkan tugasan mereka. Jam juga sudah menunjukkan jam 2:55 petang.

"Alhamdulillah. Siap pun kerja kita. Dahla Fang. Jom kita balik."

"Jom."

Boboiboy dan Fang pun menggalas beg sekolah mereka dan keluar dari kelas. Namun langkah Boboiboy terhenti di luar kelas.

"Kenapa Boboiboy?" Soal Fang.

Boboiboy hanya mendiamkan diri. Tiba², dia pecah tujuh. Fang ternganga.

"Woitt. Apasal kau pecah tujuh ni?" Fang masih ternganga melihat tindakan Boboiboy itu. Ketujuh-tujuh Boboiboy menggaru-garu pipi mereka sambil tersengih.

"Sajee.. Nak hilangkan bosan.. Hehehe.." Fang sweatdrop.

'Haih nampaknya sekejap lagi kena la aku layan perangai diorang bertujuh ni.' Keluh Fang di dalam hati.

OUR LOVES NEVER END!Where stories live. Discover now