Nu m-am gândit niciodată că aș putea schimba ceva ce e deja bătut în cuie. Și nici nu se poate în viața reală. Dar regula nu se aplică în ceea ce privește o carte sau imaginația unui scriitor, spre fericirea mea. :)Sunt o mare fană Shakespeare, oricât de pompos sau clișeic ar suna. Sunt de fapt o mare fană a personajelor sale negative, care sunt atât de briliant și extraordinar conturate, atât de complexe și ușor de înțeles în același timp. Charismatic villains, like I love to call them.
Pentru necunoscători, piesa Richard III este istorică. Mai mult sau mai puțin, căci și William Shakespeare și-a luat și el libertățile sale.
Nu m-am gândit în vecii vecilor că mă voi gândi cum ar fi să-i ofer eu o întorsătură violentă și, pornind de la asta, să ofer o altă alternativă istoriei.
Asta până când am citit-o integral și un fragment - pe care o să-l pun spre final - mi-a zgândărit curiozitatea.
Ofer în continuare un mic avertisment că nu mă voi amesteca în acuratețea istorică prea mult aici, ci doar în universul conturat de Shakespeare, căci de aici a pornit ideea, la urma urmei.
Richard III este, în piesa lui Shakespeare, atât protagonistul, cât și arhetipul maleficului suprem. Deformat la trup, dar și la minte, e crud, tiranic, manipulativ și nu s-ar da în lături de la nimic ca să devină rege.
Își ucide nepoții, cei doi prinți din Turn, pentru ca apoi să le ia tronul. Execută nobili fără preot sau judecată, contribuie la executarea fratelui său, asasinează un rege și își otrăvește soția ca să se poată căsători cu nepoata lui. Nu din dragoste, firește, ci ca să poată să-și păstreze tronul și domnia.
Bess, sau tânăra Elizabeth, așa cum e cunoscută în piesă, e unicul personaj prezent care nu are absolut nicio replică în infama piesă de teatru.
E nepoata lui Richard, fiica fratelui său și sora cea mare a prinților pe care unchiul ei i-a ucis.
Percepția cititorului despre ea trebuie să fie oferită de Richard însuși, căci ea e unica prezență pe care tiranul monstruos nu o ironizează sau o ia peste picior, așa cum face cu toți ceilalți:
You have a daughter called Elizabeth,
Virtuous and beautiful, royal and gracious.E o tânără de care toată lumea trage din toate părțile și pe care doi dușmani de moarte vor fiecare să o ia de soție ca să înhațe siguranța tronului odată cu ea.
Unul e unchiul ei, diabolicul Richard, celălat un pretendent de pe continent, Henry Tudor sau Richmond.
Bineînțeles, cel din urmă invadează, îl ucide pe tiran și o ia pe frumoasa prințesă în căsătorie, încheiând piesa cu un final cum nu se poate mai idilic.
Și aici am pus stop și m-am întrebat ce-ar fi dacă? Ce-ar fi dacă în schimb Richmond moare, tiranul iese victorios și ajunge, în ciuda a toate, să-și ia nepoata de soție? Cum conviețuiesc niște caractere conturate atât de antitetic în piesă? Ar reuși să o facă sau încă cineva ar mai sfârși mort? Cum ar reacționa un popor întreg și restul personajelor la un mariaj atât de scandalos și incestuos? Cum s-ar transforma Bess și Richard? Sau n-ar face-o deloc? (deși puțin probabil să nu)
Din punctul ăsta mi-am zis să-mi fac curaj și să-mi iau inima în dinți căci, din moment ce am specificat că e o versiune alternativă, nimeni nu-mi poate sări în cap cu absolut nimic. :)
Așadar, acesta este punctul de plecare al poveștii. Firește, nu va fi o piesă de teatru, ci scrisă ca o carte normală și obișnuită. Nici nu știu dacă se va putea numi carte, poate mai mult proză, dar rămâne de văzut cum evoluează lucrurile.
Sper ca ideea să vă pară cel puțin interesantă. Și să vă placă. Vă aștept părerile și ce credeți că s-ar putea întâmpla în mersul lucrurilor. :)
Și-acum să așez mai jos acel fragment care mi-a trezit interesul. :) Face parte din scena IV, o discuție între Richard și Elizabeth Woodville, mama lui Bess și regina-văduvă. El vrea să afle de la ea cum să-i cucerească inima fiicei sale. Elizabeth Woodville e atât de dezgustată și oripilată încât îi spune că mai degrabă ar minți că Bess nu e fiica regelui ca să o scape din ghearele lui. E o conversație atât de ironică și machiavelică, dar regina se lasă în cele din urmă convinsă de cuvintele lui pricepute.
Așa cum m-a convins și pe mine acest micuț fragmențel că ideea mea, deși nu extraordinară, ar merita măcar explorată, din moment ce Richard e așa un diavol, iar Bess văzută atât de dulce.
Sunt aproape sigură că toți cunosc limba engleză, căci oricum tradus nu ar mai avea niciun farmec. :)
KING RICHARD:
"Bound with triumphant garlands I will come,
And lead your daughter to a conqueror's bed;
To whom I will retail my conquest won,
And she shall be sole victoress,
Caesar's Queen!"QUEEN ELIZABETH WOODVILLE:
"And what is best for I to say to her?
Her father's brother would be her husband?
Or shall I say her uncle?
Or he that one that slew her brothers?"KING RICHARD:
"Say her she shall be a high and mighty queen!
Say to her I will love her everlastingly!"QUEEN ELIZABETH WOODVILLE:
"But how long shall that title 'ever' last?"KING RICHARD:
"Sweetly in force until her fair life's end."QUEEN ELIZABETH WOODVILLE:
"But how long shall my sweet daughter's life last?"KING RICHARD:
"As long as Heaven and nature lenghtens it."QUEEN ELIZABETH WOODVILLE:
"As long as Hell and Richard likes of her!"KING RICHARD:
"Say her that I, her Sovereign, am now her love's subject!"QUEEN ELIZABETH WOODVILLE:
"Shall I be tempted by the Devil then?"KING RICHARD:
"Yes, if the Devil tempt you to do good!"QUEEN ELIZABETH WOODVILLE:
"Shall I forget myself to be myself?"KING RICHARD:
"Yes, if yourself's rememberance wrong yourself."QUEEN ELIZABETH WOODVILLE:
"But you did kill my children!"KING RICHARD:
"But in your daughter's womb I bury them;
Where, in that nest of spicery, they will breed
Selves of themselves, to your recomforture."QUEEN ELIZABETH WOODVILLE:
"Shall I go and surender my daughter to your will then?"KING RICHARD:
"And be a happy mother by the deed."QUEEN ELIZABETH WOODVILLE:
"I go. Write to my very shortly,
And you shall understand from me how Bess mind is."KING RICHARD:
"Bear your daughter my true love's kiss;And so, farewell, madam!"
[Elizabeth Woodville leaves]
KING RICHARD:
"Relenting fool, and shallow, changing woman!"Abia aștept să vă aflu părerile! :)