Fat Girl

3.9K 409 9
                                    

"Dah?" tanya Arif sebaik sahaja Adira memasuki kereta. Adira mengangguk laju. "How?" tanya Arif lagi. Tak dapat membaca pula reaksi wajah Adira kali ini.

"I don't know" kata Adira. Adira mula termenung. Bella akan okay kah dengan Hanna nanti? Hanna? Okay kah dengan Bella? Arif memulakan pemanduannya. Isterinya yang di sebelah dikerling sekilas. Aduh, termenung pula si cantik ni.

Arif mencapai tangan Adira kemudian tangan itu dibawa ke bibir dan dikucup lama. Adira tersenyum kecil.

"You know what sayang, Amir dah besar. I'm sure he chose well" kata Arif memujuk. Adira tak habis-habis kata dia risau. Arif naik geram pula.

"Sayang try tadi"

"Try apa?"

"Try nak jadi garang sikitlah. Mana boleh baik-baik sangat. Biar Hanna takut sikit"

Arif tergelak besar. Tangan Adira diletak ke paha sendiri, masih digenggam. Adira nak buat-buat garang? Kelakarlah. "I'm pretty sure she thinks that you're cute, sayang" kata Arif.

Adira mencebik.

"Jahat" ujar Adira sepatah. Tangannya yang digenggam tangan Arif ditarik semula kemudian Adira berpeluk tubuh. Baru sahaja Adira nak membuka mulut untuk membebel lagi, Arif berbunyi 'shh' terlebih dahulu menyuruh Adira diam.

"I was so so so so worried, intimidated and down when Amir treated me differently back then when we wanted to get married. I'm pretty sure it's hard for Hanna if you do the same. Like Amir said before, she's suicidal"

Adira muhasabah diri sebentar. Apa la orang tua ni, buat Adira jatuh cinta hari-hari!

"Macam abang cakap tadi, she's suicidal kan. Macam mana kalau Amir nak kahwin dengan dia sebab kesian?" kata Adira.

"Amir tak macam itulah" kata Arif. Wajah Adira dipandang lagi.

"Amir dah besar. So, stop worrying. Come hold my hand" kata Arif. Tangannya dihulurkan kepada Adira. Perlahan-lahan Adira memegang tangan itu. Suka sangat nak hold hands masa memandu!

🌼🌼🌼

"Mir, you might as well wanna check who's Hanna new friend" kata Arif dihujung talian. Amir berkerut. Hanna ada kawan? Takkanla. Kalau ye, bagaimana Arif tahu? Butang lif ditekan ke tingkatnya dan kemudian Amir lihat pintu lif itu perlahan-lahan tertutup. Mindanya melayang.

"Adira left our kid there. Abang dengan Dira ada nak pergi Penang. Mama taknak jaga pulak" kata Arif.

Amir terbeliak. Awina dengan Aiman di rumah Hanna sekarang ini? Sebaik sahaja pintu lif itu terbuka, Amir memecut laju.

"Why would you do that. Abang tahu tak dia introverted. Need to go. Bye" kata Amir. Panggilan itu diputuskan. Sampai sahaja dihadapan rumah Hanna, loceng rumah itu ditekan. Kenapa Adira ni? Arif pun kenapa benarkan Adira buat begitu?

Tak lama kemudian, Hanna menjenguk dari birai pintu yang dibuka sekecil mungkin. Apabila sudah pasti Amir yang datang barulah Hanna membuka luas pintu itu.

"Hai" kata Hanna.

Pagar gril Hanna Amir buka dan Amir melangkah masuk. "Wina, Aiman. Uncle Amir ni" kata Amir. Mana pulak budak-budak berusia 4 dan 8 tahun itu. Hanna berkerut. Apa Amir ni? Balik kerja terus macam ini?

"Siapa Wina dengan Aiman?" tanya Hanna.

Seekor kucing putih gebu yang hampir obesiti berjalan keluar dari bilik Hanna. Kucing itu mengiau-ngiau kuat dan kemudian berjalan mendekati Amir, menggesek-gesek kepala ke kaki Amir. Amir mendengus.

Arif ni saja aje tau.

Anak yang lagi satu rupanya.

Bella diangkat dan dipeluk serta dicium. "My brother in law called just now. Dia cakap dia tinggalkan anak diorang dengan you. I thought it was my niece, Awina and Aiman. This fat girl rupanya" Amir tergelak sendiri.

Bella digomol sebentar. Rindu pula budak gemuk seekor ini. Lama tak jumpa. Hanna sekadar menangguk faham. Amir perasan wajah Hanna seperti berubah apabila Amir tiba-tiba meluru masuk tadi. Jadi, Amir melangkah keluar dari rumah Hanna dengan Bella masih berada dalam pelukannya. Amir berdiri betul-betul dihadapan rumah Hanna. Hanna pula berdiri di muka pintu.

"How's Adira?" tanya Amir.

"She's quite intimidating" kata Hanna dengan jujur.

"Dira ada marah you ke?" tanya Amir. Hanna menggeleng.

"What about budak gemuk ni? Ada buli you?" tanya Amir. Kepala Bella diusap-usap. Hanna menggeleng lagi. "She's so clingy. Sebelum you datang, she was sleeping on my bed. I cannot leave my bed pun. Nanti dia bising" kata Hanna. Amir memandang Bella. Lama tak jumpa si gemuk ni.

"She watch cartoon. If dia mengada-ngada sangat just put on some cartoon and watch together" kata Amir. Bella digomol sekali lagi kemudian diserahkan kepada Hanna.

"I masuk rumah dulu. Bye Hanna" kata Amir. Amir lega sedikilah. Ingatkan si Awina dan Aiman yang kecoh. Rupanya Bella.

Baguslah, Hanna ada teman.

🌼🌼🌼


Fly me to the moonWhere stories live. Discover now