Manja

2.9K 72 3
                                    

      Jam di tangan aku kerling. Sudah pukul 8 malam.

"kak siti! Ooo kak siti!". Jeritku dari muka pintu dengan lantangnya.

"ye dik!" dia kelihatan tercungap cungap, mungkin sebab berlari kut datang ke sini.

Beberapa beg plastik yang aku bimbit di kiri dan tangan kananku aku serahkan kepadanya. " bawa naik atas dalam bilik adik! Lepastu gosok baju yang adik gantung dekat  pintu almari!". Arahku sambil kaki melangkah masuk kedalam rumah sambil bibir menyanyi nyanyi kecil.

"dari mana? Kenapa baru balik sekarang ni?" soal papa yang sedang menuruni tangga. Namun, Aku hanya memandangnya dengan riak yang selamba.

"shopping!" jawabku ringkas.

"dengan siapa?". Papa merenung aku.

"dengan tasha lah pa!". Jawabku jujur.

"ye ke?". Dia merenungku dengan riak yang tidak percaya sambil melabuhkan punggungnya pada sofa empuk itu.

Aku juga turut melabuhkan punggungku disebelahnya di atas sofa.

"betullah pa!". Kepala aku lentokkan  pada bahunya namum selang beberapa saat kemudian, dia menolak kepalaku daripada bahunya.

"ini dia anak bertuah mama sorang ni! Janji nak balik awal, pergi sekejap aja. Tapi sekarang ni baru nampak batang hidung!". Sampuk mama tiba tiba dari belakang dengan nada yang kedengaran agak tegas.

"alaa mama ni, adik pergi shopping je tadi dengan kawan! Bukannya pergi mana pun!". jawabku sambil memuncungkan mulut. Tak suka betullah dengar mama asyik bebel je!

"masalahnya kamu tu tak elok malam malam macam ni baru balik, kamu tu perempuan! Kalau jadi sesuatu dekat adik macam mana". Sambung mama lagi. Semakin panjanglah muncungku apabila mendengar bebelan mama itu.

"lagi lagi kalau adik pergi berkawan dengan si zaim tu, lagilah buat mama dan papa risau!"

"dahlah ma pa, adik naik bilik lah dulu!". Aku terus mengangkat punggung dengan wajah yang masam mencuka. Kalau aku berlama disitu, confirm lebih panjang lagi mama membebel itulah, inilahh.... Buat sakit telinga je dengar mama membebel banyak banyak!.

"mama tegur sikit pun nak merajuk, nak terasa! Kenapalah elok sangat perangai kamu ni adik!". Sindir mama apabila aku sudah bangun dengan wajah yang masam mencuka.

Aku terus menghentak kaki menaiki tangga tanda protes. Bencilah mama dan papa ni, ada je yang salah kalau aku buat. Ni yang buat aku nak merajuk ni.

Aku terus mengunci pintu dan merebahkan badan diatas katil. Baik aku tidur lagi bagus!.

Tiba tiba, mataku tertancap pada  dress paras lutut yang tergantung pada pintu alamariku.

"kak siti! Kak siti!" jeritku dengan kuatnya. Kalau macam ni cara aku menjerit, confirm satu rumah ni  boleh dengar aku menjerit.

"kak siti...". Terkocoh kocoh dia masuk ke dalam bilikku.

"ya, ada apa?". Soalnya dengan kening sebelah yang terangkat.

"kak siti dah iron dah ke baju adik tu?". Bibir aku juihkan kearah baju yang tergantung pada almari.

"dah! Tadi kak siti buat!". Jawabnya takut takut apabila aku mula menjegilnya.

"tapi kenapa still berkedut? Kak siti ni pandai buat kerja ke tak?". Soalku dengan nada yang sedikit tinggi. Aku merenungnya tajam.

"tapi... Kak siti...".

"adik tak kira! Adik nak kak siti iron balik baju tu sampai adik betul betul puas hati!". Tengkingku kuat membuatkan bahunya sedikit terhinjut. Aku peduli apa?   Aku paling pantang kalau orang buat sesuatu kerja tu tak menepati cita rasa aku terutamanya melibatkan penampilan aku.

"baik!" dia menunduk patuh sebelum berlari anak mendapatkan baju itu dan keluar dari bilikku.

Menyusahkan aku betullah dia ni, . Kalau buat kerja tu elok elok, takdelah pulak aku nak kena marah, tengking dia bagai! Rungutku dengan menyampahnya.

"kau memang takde rasa hormat langsung  dik dekat kak siti?". Tiba tiba, Celah suara abang yang tiba tiba muncul dari balik pintu.

Aku menjelingnya dan hanya mendiamkan diri tanpa menjawab pertanyaannya.

"kau kena ingat yang kak siti tu lebih tua daripada kau, kau kenalah hormat dia walaupun dia tu hanyalah pembantu rumah kat sini! And satu lagi, boleh tak kalau kau tak menyusahkan kak siti lagi dengan sikap malas kau ni! Kesian dia, dia banyak benda lagi nak kena buat dalam rumah ni! ". Nadanya sedikit keras sambil tubuhnya bersandar pada dinding. Dia berpeluk tubuh sambil merenung tajam kearahku.

" kau! kalau masuk bilik ni nak bebelkan aku, baik tak payahlah bang! Buat semak je!! Dahlah tadi mama dan papa dah bebelkan aku, dan sekarang ni kau pulak!"rungutku.

" memang sahlah kau kena bebel, perangai kau tak ubah ubah dari dulu lagi! Sampai bila kau nak berlagak macam ni?  Bila bila masa je tuhan boleh  tarik segala nikmat yang kau kecapi sekarang ni, jadi kau kena bawak bawaklah sedar diri eah ".

" jangan terlalu angkuh, takut makan diri nanti". Sambungnya lagi.

Aku menjelingnya tajam sebelum bangun daripada katil dan  berjalan kearahnya. Kedua dua belah bahunya aku pegang erat.

Satu Senyuman senget aku ukirkan pada bibir.

" none of your business! ". Bahunya aku tolak kuat sehingga badannya keluar dari bilikku.

Pintu aku hempas kuat..

Aku merengus,

Badan aku baringkan pada tilam sambil mata memandang tepat pada syiling.

Nak berubah?. Memang tak lahh! Perangai aku macam ni sejak kecil lagi! Cuma dulu, mama dan papa takdelah marah sangat dekat aku kalau nak dibandingkan dengan sekarang ni.

Apa yang aku buat sekarang ni semuanya salah? Semua tak kena di mata semua orang? Tapi, ada aku kesah?

Life aku, so ikut akulah nak buat apa pun!

Tiba tiba, Fikiranku kembali berlayar mengenangkan peristiwa tadi bersama zaim di restaurant.

"Affiya, sebenarnya i nak bagitahu sesuatu dekat u ni! Lama dah sebenarnya ,..... cuma i rasa tak berani nak luah kat u!". Dia mengigit bibirnya dan wajahnya kelihatan berat untuk meluahkannya.

"apa dia zaim? ". Kening aku angkat sebelah memandangnya dengan muka tanda tanya.

Lama dia berdiam.

"i sebenarnya suka dekat u, lama dahh tapi cuma i malu nak luah!". Dia senyum manis kearahku.

Aku terkedu mendengar luahannya itu.

" what? U.... U suka dekat i! ". Aku menunding jariku kepadaku. Tidak percaya.

" yeah, you know! U cantik dahlah baik, i suka sangat dengan u! ". Tangannya mengenggam tangan kananku lalu dikucupnya penuh romantis.

Aku hanya diam menunduk. Malu sebenarnya sebab sudah ada mata mata yang sedang memandang kearah kami.

Betul ke yang dia suka kat aku?.

Apabila terbayangkan wajahnya yang kacak dan senyumannya yang menampakkan lesung pipit pada pipi kanannya membuat aku mengigit bibirku sambil tersengih sengih.

Aku memintal mintal hujung rambutku sambil berangan akan muka kacak zaim.. Suara dia, muka dia.. Semuanya tentang dia bagi aku adalah sangat indah! Sangat ind..

Tiba tiba, bunyi ketukan  pintu dari luar menyentakkanku.

Kacau jelah dia ni,aku baru je nak berangan.

Aku bangun dan berjalan mendekati pintu dan membukanya" nak apa? ". Soalku kasar apabila Tepempang wajah kak siti yang menunduk merenung lantai tanpa berani melihat wajahku.

Dia menghulurkan baju dress yang aku menyuruhnya untuk gosok tadi.

Baju bertukar tangan dengannya" hurmm! ". Tanpa ucapan terima kasih atau maaf pada kak siti, pintu bilik aku tutup dengan muka yang acuh tak acuh.

DIA SUAMIKU? EUWW Where stories live. Discover now