Birthday

2.9K 84 2
                                    

       Jam ditangan aku kerling, sudah pukul 11.55 p. m. Dah nak dekat pukul 12 dah. Yelah selalu kan orang akan sambut birthday pada pukul 12 malam.

Tanganku naik mengemas baju yang aku pakai pada badan dengan satu senyuman yang baru pada wajah. Rasa teruja dia macam lain macam.

Belum smpat aku ingin melangkah keluar, bunyi mesej yang datang dari telefon membatalkan niatku. Ip diambil dan kelihatan satu notification dari WhatsApp muncul.

Kimi.

"hey fiyya! Kau tahu tak esok birthday aku, kau taknak datang wish dekat aku ke! Kesian aku, isteri sendiri pun tak ingat birthday aku😭😭".

Aku ketawa kuat membaca mesej itu. Apalah dia ni, sesdih bebenar lagaknya. Ada ke patut paksa orang wish birthday dia.. Aku mengeleng kepalaku beberapa kali.

" ala birthday je pun! Apa yang penting sangat? ".

" tak penting kau cakap? Takpelah kalau macamtu! Aku nak tidur dululah!".

"merajuk ke?". Balasan aku itu ditinggal bluetick olehnya. Merajuk betul ke mamat tu?. Mulutku mengukir senyuman sebelum bergerak mengambil kotak kek coklat Aisyah diatas meja.

Dengan lafaz bismillah, aku mengorak langkah perlahan kearah biliknya, terbit rasa gugup dihati tapi aku cuba untuk buang jauh jauh perasaan itu. Aku meneliti diriku dari atas hingga ke bawah. Betul ke apa yang aku buat ni?.

Aku mengetuk pintunya beberapa kali sebelum pintu dikuak dari luar.

"ingatkan taknak da..". Katanya mati apabila melihatkan penampilanku pada malam ini.

"fiyya...". Riaknya seperti tidak percaya.

" Happy Birthday Arham Hakimi yang ke 27!nah kek". Kotak kek ditangan aku hulurkan kepadanya dan dia menyambutnya. "ouh ye, ni kek yang Aisyah bagi"

"terima kasih fia....".matanya masih lagi tidak lepas memandangku dari atas hingga ke bawah.

"taknak bagi i masuk ke? I letihlah duk berdiri lama dekat sini".

"masuklah". Pintu dibuka luas olehnya dan aku masuk kedalamnya dan aku labuhkan punggungku pada katil. Dia meletakkan kek diatas meja dan dia turut disebelahku. Badannya menghadapku dan aku tahu matanya masih lekat pada wajahku. Aku menunduk malu apabila direnung begitu.

"fiyya... Aku tak tahu nak cakap apa? Tapi kau memang nampak cantik sangat malamni!".

"tq.".

Dia mengangkat daguku supaya memandang wajahnya. Jelas bersinar sinar matanya. "Alhamdulillah, akhirnya Allah dah makbulkan doa aku supaya kau terbuka hati untuk bertudung macamni... Aku.. Aku tak tahu nak bagitahu macam mana happynya aku sekarang ni fia". Berkali kali bibirnya megucapkan rasa syukur.

" Alhamdulillah, i nak u sentiasa doakan dan support i untuk terus istiqamah dalam berhijab ni sebab u adalah orang first yang i bagitahu yang i nak pakai tudung". Tanganku mengengam tangannya.

"insyaallah! Aku doakan kau agar kau istiqamah dalam buat kebaikan fiyya!". Dia senyum kearahku.

Aku harap pilihan yang aku pilih ni adalah tak salah bagi aku dan aku harap agar cara ni dapat memberi ketenangan kepadaku. Dress hitam labuh yang mempunyai batu halus bersinar aku kenakan dengan shawl berwarna emerald ini aku beli dah lama tapi baru malam ini aku dapat merasa untuk memakainya.

"i ada belikan u hadiah tapi entahlah kenapa barang yang i order tak sampai sampai so I'm so sorry sebab takde hadiah untuk malam ni". Riak serba salah aku pamerkan tapi dia hanya tersenyum manis.

DIA SUAMIKU? EUWW Where stories live. Discover now