"Assalamualaikum". Aku memberi salam kepada beberapa orang yang sedang galak berbual di atas bangku panjang. Kedengaran suara riuh daripada mereka membuatkan kakiku tertarik untuk menuju ke arah mereka.
"waalaikumussalam". Mereka berhenti berbual dan memandang pelik kearahku.
" boleh saya join?". Muka aku maniskan kepada mereka.
"boleh ke orang bandar join orang kampung macam kitaorang ni?". Sinis kedengaran daripada orang pernah bergaduh dengan aku di kolam ikan ni dulu.
" weh fatin. Asal kau cakap macam tu?". Tegur seorang perempuan disebelahnya.
"eah fiqa kau lupa apa yang pernah dia ni cakap dekat kita dulu? Dia cakap kita ni kampunglah, kolotlah, busuklah.. Macamlah dia ni perfect sangat!" bentaknya dengan riak tidak puas hati.
Wajah aku tunduk. Aku tahu salah aku yang terlalu biadap dulu.. Tapi salah ke kalau aku nak berbaik dengan diorang.
Nafas aku tarik dalam dalam
" takpelah kalau tak suka dekat saya... Takpe... Saya tak kacau korang... Sorry". Ucapku perlahan.Terasa tubir mata menjadi panas. Aku tak tahulah kenapa aku sensitif sangat sekarang ni. Betul kata orang, mulut kita ni tersangatlah berbisa jika tidak dijaga. Apabila ada hati yang terasa, susah untuk dibetulkan kembali.
"dah! Apa lagi? Pergilah!!". Bentaknya kuat.
Sabar fiyya, mungkin ni adalah balasan pada dosa kau yang dulu. Jadi kau kena sabar'aku cuba menenangkan hatiku yang berkecamuk.
Aku undur perlahan beberapa tapak sebelum berpaling ke belakang menuju ke pejabat kimi.
Melihatkan kimi yang sedang menulis sesuatu pada kertas kerjanya, aku pusingkan badanku kearah lain supaya dia tidak perasan akan wajah sedihku.
"fiyya...macam mana dengan kolam ni? Okay?". Tanyanya tanpa melihat wajahku.
"hmmm". Hanya itu yang aku mampu jawab pada ketika itu.
"fiyya.....".serunya lagi.
"hmmm". Aku cuba untuk kawal air mataku supaya tidak jatuh dari takungan mata.
Aku menunduk apabila dia memandangku. Janganlah dia perasan akan air mata aku tika ini.,
"fiyya kenapa ni? Senyap je". Dia menghampiriku dan matanya mengintai wajahku yang menunduk saat itu.
Tanpa dipinta, dia merapatkan wajahku pada dada bidangnya dan tangannya mengusap kepalaku yang berlapik dengan tudung bawal maroon. Tanpa dapat dikawal, air mataku terus mengalir dengan lajunya dan tanganku melingkar erat pada pinggangnya.
"kenapa ni fiyya?". Lembut dia bertanya.
" fiyya... Fiyya tak tahu kenapa fiyya nangis.... Dulu fiyya tak lemah macam ni... Fiyya kuat... Fiyya tak kesah pun apa.. Yang orang cakap dekat fiyya.... Tapi.... Sekarang ni..." luahku dalam keadaan sedu sedan.
" dahlah... Janganlah nangis macam ni... Siapa kata fiyya tak kuat? fia kuatlahh... Kalau tak fiyya takkan dah jadi macam sekarang ni". Dia mengelap air mataku yang jatuh ke pipi dengan senyuman manis.
"tapi.....".
"dah! Pedulikan apa orang kata pasal kita... Kita biarkan je mulut diorang tu, nanti kalau diorang penat diorang akan senyap lah tu.".
" dahlah nangis..... Fiyya jangan risau, kalau fiyya rasa fiyya sedih ke, rasa stress ke, rasa nak marah ke, fiyya boleh datang dekat abang dan abang boleh pinjamkan bahu abang ni dekat fiyya". Pujuknya.
Aku tersenyum mendengarnya.
"thanks". Ucapku ikhlas. Badannya aku peluk dan pipinya menjadi tempat kucupan bibirku. Dia sedikit tergaman denganku.
YOU ARE READING
DIA SUAMIKU? EUWW
RandomCOMPLETED✔️(FIRST BOOK) Dia mungkin tidak sweet seperti gula, Dia mungkin juga tidak seromantis romeo, Dirinya juga mungkin tidak sesempurna bidadara, Tetapi cintanyalah yang paling melekat di jiwa. Affiya Aulia, seorang wanita yang ditaburi de...