Cerita dikampung kubang kuala Part 17
Azlan mendengar sayut-sayut namanya dipanggil, dia kemudian mendengar pintu biliknya di ketuk dari luar.
Kak Ima : 'Lan...Lan, bangun Lan sembahyang subuh' . Kedengaran suara Kak Ima di luar pintu itu. Lan dengan matanya mai-mai kemudian membuka pintunya. Kelihatan batang pelirnya keras mencanak pagi-pagi ini di sebalik kain sarungnya dia pakainya.
Kak Ima : 'Dah cepat pergi ambil air sembahyang , sembahyang subuh dah nak habis dah waktu ni dan lepas tu mandi terus, pukul 10 pagi nanti Lan nak ambil results SRP kat sekolah pulak. Haa ...tu kan dah nampak dalam kain tu dah tengang macam tiang bendera, jangan Lan lalu depan nenek lak macam tu kejap lagi', Kak Ima kemudian tersenyum lalu berlalu pergi. Azlan kemudian cuba menutup kain sarung yang timbul disebabkan pelirnya yang keras tadi dengan tangannya selepas ditegur oleh Kak Ima.
Sudah seminggu Azlan pulang ke kampungnya, pukul 9 nanti Abu akan sampai ke rumahnya, mereka dah berjanji akan pergi bersama ke sekolah nanti. Selesai mandi dia bersarapan dengan Kak Ima dan nenek di meja makan itu.
Nenek : 'Makan pelahan-lahan sikit kueh tu Lan, nanti tercekik' . Azlan hanya mengangguk pelahan mendengar nenek bercakap dengannya sambil dia menghirup kopi panas yang dibuat oleh Kak Ima.
Azlan : 'Kejap lagi Abu nak sampai nek, itu yang Lan nak cepat ini, dia nak pergi sekolah sekali nanti dengan Lan'.
Nenek : 'Yer lah..nenek tau, nenek doakan kamu dapatkan keputusan yang baik yer Lan. Habiskan air kopi itu dulu sebelum pergi'. Pesan nenek lagi kepada Azlan.
Azlan : 'Terima kasih nek', seketika kemudian terdengar Abu memberi salam di luar pintu.
Dewan SMK kampung Kubang Kuala dipenuhi dengan kelibat para pelajar bersama ibubapa yang turut hadir memberi sokongan kepada anak mereka, Azlan, Abu dan Salim hanya duduk berkumpul bersama di dalam dewan sementara keputusan mereka di umumkan, mereka tidak ditemani oleh ibubapa masing-masing hari ini . Sekalipun keadaan di dalam dewan itu hingar-bingar, jelas terasa suasana tegang dan berdebar di setiap dada pelajar di situ takala menanti keputusan mereka di umumkan oleh pihak sekolah. Tiba-tiba terdengar pengumuman dari salah seorang guru yang bertugas di situ.
Guru : 'Assalamualaikum, para pelajar semua boleh mula mengambil keputusan peperiksaan SRP masing-masing sekarang mengikut kelas, dapatkan slip keputusan dari guru kelas kamu di hadapan ini. Sila beratur dan bertenang. Ibubapa dan pelajar boleh juga menyemak keputusan kamu yang di tampal di papan kenyataan di koridor luar itu, cikgu yang bertugas tadi baru menampalnya di situ tadi. Terima kasih dan tahniah kepada semua pelajar'.
Slip keputusan perperiksaan Azlan sudah ada di tangannya, dia membuka perlahan-lahan kertas terlipat dengan namanya tertera itu, alhamdulilah dia lulus semuanya, dia membaca di bawah itu tertulis jumlah agregate 21 lulus dengan gred A, itu sahaja di tengoknya, rasa seram sejuk badan tadi tiba-tiba hilang, dia kemudian mencium tangan cikgunya sambil berterima kasih kepadanya, pada masa itu tahun 1988 pelajar semua di kira percapaian mereka melalui jumlah agregate tahun 1988 ini, kalau ada pelajar yang dapat keputusan SRP 12 aggregate ke bawah pun sudah boleh memohon untuk belajar di MRSM dan asrama penuh yang lain.
YOU ARE READING
Cerita di kampung kubang kuala (Completed by July 2020)
RomanceKisah yang berlaku dalam satu kampung . Watak utama adalah Azlan di bantu oleh Abu ,Salim,Tini dan juga Misah. Tak lupa juga Nenek Yam dan Kak Ima yang tinggal bersamanya. Dia tinggalkan oleh ibu kandung Munirah yang berhijrah ke bandar besar sejak...