#البارت الأول #

559 8 4
                                    


من رواية حب بعد قسوة وعذاب......
اللهم صلى وسلم عليك ي رسول الله....
........................................
في منطقة شعبية نوعاا ماا.. شمس تشرق وتعلن عن بداية يووووم جديد..وأشاااعة ذهبية تداعب وجة... بطلاتنااا .. كما يرن هاتفهاا بمنبة الازعاااج ...هكذا تسمية هى..
فريدة"بتأفف":ايوا ابتدينا الصحياان بدري كل يوم امتى ربنا يهووونها علينا ونخلص بئا.
(فريدة.. بنت قصيرة نوعا ما ..وهى فتاة محجبة .. عيونها عسلى وبتقلب كحبات البندق .. ذو بشرة بيضاء .. وشعرها اصفر ويتغلب عليه اللون البنى... شخصية عنيدة.. طيبة القلب.. لديها برود اعصاااب شديد .. قبل ان تصيبها العااااصفة العصبية .. وتتعامل مع الأمور بحكمه شديدة.. ولكن لديها
بعض الهدوء... فى العقد التاسع عشر من عمرها.. وفى اخر سنه فى المعهد التجارى)
فاطمة : مش ابتدينا الصحيان .. قاصدك ابتدينا البرطمة بتاعت كل يوم ي حلوة .. يلا قوومى علشان تصحى اسراء ومتتاخريش.
(فاطمة..بنت فى طول فريدة اختها.. فتاة محجبة .. ومتدينا نوعا ما.. تتميز بعيون بنية كحباات البندق.. والبشرة القمحوية.. ذو شعر كئستانى ..فى العقد الواحد والعشرون .. تدرس ف كلية التربية .. واخر سنه لها... كما انها شخصية فرفوشة .. مثل شخصية فريدة)
تقوم فريدة وتذهب إلى الحمام .. لكى تنعم بشور ينتشلها من حالة الكسل التي هي بها ...وتتوضي ..وتذهب لأداء فرضها .. وتوقظ اختها إسراء.
(فريدة وهى تبتسم بمكر):اسراء.. لسراااء قومى الساعة 8الله يخربيتك .. أتخرنا عن المدرسة.
اسراء "بفزع": ايه بتقولى اي.. وتنهض وتذهب في سرعااا رهيبة اتجاة الحمام...
(اسراء فتاة  قمحوية .. تأخذ نصيب ملامحها من ملامح اختها .. فاطمة ..فى العقد الرابع عشر .. فى الصف الثانى الاعدادى)
فاطمة وفريدة .. بعد توقف شديد من الضحك... فريدة : لا لسة الساعة سبعة الا ربع ي اسرااء.
فريدة تذهب لارتداء ملابسها .. وتتلقى نداء والدتهااا..
نادية (الام):ايه اقوم اعمل الفطار والسندوتشات.. ولا انتي هتعمليهم
فريدة:لا ي حاجة هعملهم انااا .
نادية: ماشى ..بس بسرعة علشان متأخرين.
ذهبت فريدة لإعداد السندوتشات .. ووزعتهم ونزلت هى واسراء... بينما هاتف فريدة يصدع بالنغمة رانين...
اسراء :متشوفى مين ي حاجة
فريدة "وهى ترفع الهاتف وتقول بنبرة مازحة":ي ترى مين الهاتف الداعى.. ديه منص.
منه منصور:انتي ي حاجة فينك ..انا مستنياكى في الموقف.
فريدة:ي حاجة انا مستنية عربية ع الشااارع والنااس زحمة .
منه:طاب خلصى فالانجاااز.
فريدة "بنبرة مازحة ": وأين الباقى ي منص.
منه:لسه مجوووش بس بصراحة انا لسه ف عربية الامل .
فريدة : عبوشكللك ي منص الكلب.
منه :اتفوووه عليكى .. سلام.
(منه.. هى وفريدة صحاااب بقألهم تلات سنين .. وديه السنه الرابعة لهم ..نفس الهبل والجنااان .. فهى فتااة محجبة .. ذو البشرة قمحوية ... وتتميز بالعيون السوداء.. طيبة القلب..وي سلام اما يتلمواا ويمشوا مع بعض هي وباااقى الشلة .. اجاركم الله).
اسراء:سلااااموووز انااابقى .. ي حاجة انا كدا اتأخر.
فريدة:ع اساس مدرستك بعيد ديه اخر الشارع.. كدا تمشى وتسبينى لوحدة .. اسفخس ع دية اخوووه.. سلااام.
وتذهب اسراء الى مدرستها .. وربنا يكرم فريدة بعربية. .. تنزل وتمشى لغاية موقف آخر .. لكى تلتقى بباقي الشلة. ...
منه:اهلا.. اهلا.. ايه النشاط والحيوية دية.. ع الصبح ثم أضافت بمرح معتاااد يخربيت الى يعتمد عليكوا..
فريدة : منص حبيبتى الى واحشانى واللهى .. الله يخربيت الكرونا الى عملت فينا كداااا ي بو الصحااااب.
منه:بالحضن ي جعفر .. واحشانى والله.
شوية وجااات عليهم نورهاااان ومي.. نورهان: أصدقائي الواطيين وحشني ي جزمة منك ليها.
فريدة :هيكل والله واحشانى باحضن ي بت .
منه:ي كلبة فينك متخنتيش يعنى ف الحظر يعنى.
فريدة :بت ي مي ازيك ي جزمة اي الأخبار ي شق .. واحشانى اكتر من نورهان الكلب.. قصدى نورهان حبيبتى..
(نورهان ومى اخواات.. نورهان تتميز بالعيون البندقية ..ذو بشرة قمحوية ..فى العقد التاسع عشر .. عيندية جدااا مثل فريدة .. أصلهم جوزاااء😂)
مي :والله انتو اكتر ي جماااعة.
(مي .. قناة ملامحها كملامح اختها ..بس تختلف عنها بطولها الفارغ.. ف العقد السابع عشر  تدرس معهم ف نفس المدرسة ..ومن ضمن الشلة.. بس بعيدة عنهم شوية ... بس نفس دمااااغ فريدة بتحب قرأت الرويات وتحب تكتبهم ... )
نرجع لشلة المتاااعيس.. نلاقيهم ركبوا العربية وسط مرحهم وهزرهم وهبلهم.. فى طريقهم المدرسة.
*************&*****&&&&
نسيبهم ونذهب إلى كلية التربية التي تدرس بها فاطمة....
فاطمة ...وهى تعانق صديقتها بل بنت خالتها ..ويدرسون معا ف كلية واحدة ..
أروى : أي ي حاجة واحشانى .. والله العظيم .. ي طمطم.
(أروى. .قناة بيضاء البشرة ..محجبة... طيبة القلب .. وشخصية مرحة.. وتعتبر بنت خالت فاطمة .. وأختها ف الرضاااعة).
فاطمه : لحقت اوحشك ي بت ي باااكشة ده انا لسة كنت عنديكم اول امباارح.
أروي :ي حاجة خلينى أضحك عليكي شوية.
فاطمة: اه قولتيلى هنبدأ ضحك وهزار وننسى السيكشن.. إلى علينا ي هاانم
وهما بيتكلموا جات عليهم ساااندى .. صديقتهم..
ساندي:اهلا ي حلوة منك ليها .. شوفتى ب فاطمة الدكتور الجديد.. بيقولوا عليهم رخم وعصبى .. ومش بيقبل بأي تاخير ...
فاطمة (ببرود اعصاب):وهو هيتعصب علينا ليه ..طول مأحنا ملتزمين .
ساندى :اممممم انتي هتقوليلى ده انتى ف الالتزام بسم الله مشاء الله عليكى .. ده انتى الأولى ع الدفعة كل سنه.
أروي"وقد شعرت بتوتر الجو":طلب يلا بينا ع السيكشن.
فاطمه: طاب روحوا انتوا وانا هروح اشترى مياة وجاية وراكوا .
البنااات :اوك.
******&&&&&*********&&&&&
نروح مدرسة البنااات. .ونذهب إلى شخص يرتدى ..بدلة جيش.. بيكلم زميلة
زميله: ي عم انسى وانت .. لسه فاكرها.
هو:"وقد وضع يده ع خده الايمن":عمرى ماهنساها ولسة. . امااشوفها .. هخليها تشوف العذاب ألوان
زميلة لسة هيتكلم...فقطع عليهم حديث البنااات. .وهماداخلين.
منه: ي ترى المدرسة هتبقى ازااى بعد اما الجيش يمسكها.
مي ... تلاقيهم هيمسكوها حبت شباااب حلوين .. وهنفضل نكراااش عليهم
منه:اه ي سلام انا نتخرج بشهادة والايد التانية بالعريس😂😂😂
بقلمى ... دنيا عيد😄 العياا .
نورهان:لا ي مامااا انا مليش دعوة بيهم. .
فريدة بنبرة سخرية لمنه ومي : عارفين انتوا الاتنين ضحكتونى جدااا.
مي:ليه يعنى.
فريدة :يعنى يوم امايمسكها الجيش وعايزين .. يظبطوها هى جبولكم قال شباب حلوين.. استنى بس وانتى تشوفى قائد الكاتيبة بس هتلاقيه قد جدو وعجوز ومكحكح ي حاجة.. و الكرش مدللدل مترين قدااام.
نورهان :بس ي حاجة منك ليها شويه وهتشوفه.
صحيح باقىالعيااال فين...
فريدة : انتى بتكلمى ع ثلاثى التأخير.. شوية وتلاقي التلاته داخلين عليكي.
**********&&&&&**********
فاطمة بعد أن ذهبت للكافتيريااا لإحضار زجاجة المياه.. وكوبين من القهوة وفي أثناء سيرها... وهى تنظر إلى القهوة وهيمانا في رائحتها ..فخبطت فى أحدهم فأنسكبت القهوة عن ملابس كل منهما...
فاطمة بشهقة فزع من شدة الصدمةوبمزيج من الحدة والعصبية:انت ازاى ي استاااذ تخبط  كدا فالناااس..هى كانت ناقصاك انتى كمان.. كفاية الدكتور الرخم العصبي إلى مش هيرضا يدخلنى السيكشن.
هو لسه سيعانفها  ولكن توقف عندما نظر الى عينيها و تأملهم ..ثم اضااااف بهيام:اناااا اسف جدا ..معلش انا كنت بكلم ف الفون ومركزتش..
فاطمة"وقد التمست العذر له .. وقررت ان تعذر له":لا خلاص ولا يهم حضرتك ... وانا اسفة جدااا ع عصبيتى... بعد اذنك.
وقف هو سرحان لغاية اما اختفى طيفها. .من امااامه .. وذهب لاكمااال عمله..
بينما تتجهه فاطمة الى قاعة السيكشن ..بخطواات سريعة .. وتدعى الله انها تلحق السيكشن .. وميكونش لها نصيب فى حفلة التهزيق.. قدااام الدفعة..
فاطمة وهى تدخل القاعة ... وحمدت  الله ان الدكتور العصبى لسة مجاااش..دخلت قاعدت بجوار اروي
فااااطمة لسه هتكلم ... ولكن قاااطع حديثها هذه الصدمة التى الجمت لسانها......
بااااااس ... الحمد لله تم البارت الأول ع خير ... ممكن تفاعل شوية .. وهستنى رأيكوا....
بس ي تري مين الشخصين إلى استرقوا السمع لحديث شلة البنااات؟
ومين هما ثلاثى التأخير؟
وي تري اي حكاية ساندى مع اروى وفاطمة؟
وايه الي صدم فاطمة بعد دخولها السيكشن؟
اتمنى تكون عجبتكم😍

حب بعد قسوة وعذابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن