البارت الرابع ..الجزء الاول

225 3 2
                                    

البارت الرابع:
الجزء الأول...
من حب بعد قسوة وعذاب...
سبحان الله .. والحمد لله.
اللهم صلى وسلم ع افضل المرسلين .
***&*******&&&&
فى بيت عادل والد فريدة ... اسراء وهى تنظر لفاطمة..وتقول :يلا ي طمطم احنا مش هنلبس ونروح علشان نلحق الخروجة من اولها.
فاطمة "بعبوس وكسل":والله مكسلة اقووم ي اسراء.
اسراء "بحزن":يعنى مش هنروح .
فاطمة "بمكر":يعنى مش عايزة تروحى .
اسراء :انا كنت عايزة ..بس انتى مكسلة.
فاطمة "بنشاط":طاب يلا ي زعلانه علشان خطرك  بس ..وانتى كمان بقيتى تذاكرى  ..يلا هتقومى تلبسى ولا اغير رأيى...وكمان علشان اروى متزعلش.
اسراء "بفرح":لا انا ربعاية واكون لبسة.. وذهبت اسراء هى وفاطمة لارتداء ملابسهم.
*&*******&***&
فى بيت سيف الدين ..وهم جالسون فى غرفة الطعام يتناولوا الغداء.. عمر "برخامةلفرح وهى تجلس بجانبه":بت انتى ي بت ..ثم ضربها بخفة ع مؤخرة رأسها.
فرح وهى تنظر إلى أبيها وأمها وتقول :ي ماما خلى عمر يسكت بقى.
نادية"الام":ي بنى اعقل شوية ملكش دعوة بيها .
فرح "وهى تلكزةفى بطنه ..وتقول بشماتة": ده ي عقل ده انا أعقل منه ..
سبب الدين :اتصدقى فعلا ربنا يكملك بعاقلك منك ليه.
فرح "بمكر": بقولك ي عموري ... انت خارج انهارة رايح فين.
عمر "وهو يقرصها من خدها ويقول": انتى مالك ي فرحتى ... ثم أضاف ..ومش هخدك معايا .
نادية الام:هو انت مش قاعد انهاردة في البيت وبعدين رايح تخرج مع مين.
عمر :لا انا خارج  انهاردة انا وفارس .. رايحين نسهر مع الشباب.
نادية "وهى تنظر لفارس وهي تقول":وانت ي فارس رايح معاهم .
فارس" الذي لم يكن باله معهم من الأساس ..فأفاق من شروده عندما لاكزه عمر ..وهو يقول :ي ترى اي إلى واخد عقلك ي نسر.
فارس : لا والله ي ماما مش هينفع مروحش .. أصلى بقالى فترة كبيرة مخرجتش معاهم... ثم أضاف ..هو حضرتك عايزنى ف حاجة.
نادية "الام": لا أصلى نادين وخالتك اول عارفوا انك نزل اجازة ..قالوا يجوا انهاردة شويه معاك .
فارس عندما ذكرت هذه النادين ..شعر بغصة مريرة فى حلقه .. فنظر لعمر وهو يقوم من ع الطاولة :يلا ي عمر .. هنتأخر ع الشباب .
عمر :جاى وراك .. ي عم .
نادية "ببعض الحدة ":يعنى باردوا خارجين .. وهتسيبونى وانا باقبل الناس لوحدى😒
عمر :ليه ي حاجة ما الدكتور العاقل اقاعد اهووه .. وكمان الحاج .
فادى"بتهرب وهو يغمز لفرح ":لا انا هخرج انا فرح ..صح ي فرح .
فرح :طبعا صح ي خوياااا ..اما الحق اقووم البس علشان متأخرش ...يلا سلام.
نادية وهى تنظر إلى عمر  .. ليقول عمر :اهوووه الحاج قاعد معاكى.
سيف الدين وهو ينهض هو الآخر ..ويقول :لا ياض انا خارج انا كمان .
نادية:ليه رايح فين.
عمر :ايوه صح أنت رايح فين.
سيف الدين :انا كمان رايح اقعد مع صحابى.
عمر بهمس لولده :طاب اي رأيك تيجى تسهر معانا أنت وصحابك بس تدفع كام .
سيف الدين وهو يمسك عمر من تلابيب قميصه..ويقول :أنت ياض بتنصب عليا كل مرة وانا بعديها ..بس سؤال فى رجل أعمال محترم وصاحب شركة ..وبتكسب قد كدا ..وبردوا بتقالبنى كل مرة.
عمر وهو يبتسم ويقول :اوعى تكون بتحسد ي حاج .. ده انا مشى بالبركة... ثم تباع حديثه بمكر وهو يقول:المهم هاتيجى اعمل حسابك ولا لاء.
نادية :انتو بتوشوشوا بعض كدا ليه.
عمر :لا ابدا .. ده انا كنت بقول للحاج انى ممكن أوصله فى طريقى.
سيف الدين :لا انا همشى مع فادى ..اروح اغير بقى.
وذهب كلامن عمر وابيه لتبديل ثيابهم.
**&**&********&
فى بيت مريم ومحمد وتحديد فى غرفة منار وفريده... فريدة "بتأفف وهى تنظر فى حقيبتها":الله يخربيت التوهان إلى فيا.
منار وهى تنظر لها: اي الحمد لله اتجنيتى .. مالك ي حاجة بتكلمى نفسك ليه.
فريدة :ابدا نسيت طرحة الطقم .. واكيد اختى منار حبيبتى هتدينى الطرحة .
منار "برفض":لا والله ابدا ..روحى خدى بتاعت أروى.
فريدة :عبو شكلك مش هستفاد منك حاجة.
ثم ذهبت فريدة لغرفة أروى .. لتأخذ منها الطرحة... ثم ذهبت مرة آخر إلى غرفة منار لارتداء ملابسها للاستعداد النزهة.
فلم يمر الكثير من الوقت ..إلا أن أسر دق ع باب الغرفة .. بإستعجال وهو يقول :انزلوا ورايا متأخروش .. لحسن مصطفى يقول مفيش خروج.
منار :احنا وراك ي سطا ع طول .
ونزل آسر إلى مصطفى إمام العربية ..ثم نظرة له مصطفى وهو يقول :روح استعجلهم .
آسر : قولتلهم قبل مأنزل .. متخلينى أسوق انا ي درش .
مصطفى :لا خليك وانتم وراجعين.
آسر :ليه انت مش راجع معانا .
مصطفى :لا هسهر مع صحابى شوية.
ونزلت اروى هى ومنار وفريدة ..فجلست اروى بجانب مصطفى فى الأمام ..بينما أسر ومنار وفريدة في الكرسى الخلفى.
مصطفى وهو ينظر لهم من خلال المرأة وهو يقول: لاطخة وباردة مش عايز .. خناق ..هه ي ثلاثى النكد....اوك.
منار وآسر وفريدة فى نفس واحد:اوك.
ثم صدع هاتفه ..فإلطقته ليجيب:ايوة ي مروة اي نزلتوا... طاب ماشى سلام.
منار :ايوه ي عم ولاعة معاك🔥
آسر :والله الواحد نفسوا يحب ويتحب ي جدعان🥴
فريدة :عيب ي بت انتى وهو ..ثم أضافت ..هو الحب حلو ي درش .
مصطفى :حاضر هنزل واقولكوا😒
واصلوا الى الكورنيش .. مصطفى بعد اما ركن العربية ..ونزل منها ..وقف أمامهم وهو يشمر تلك ساعديه ..ويجرى خلفهم ..بضحك وهزار ..اما اروى فكانت ع اتصال بأفاطمة..وهى تقول :انتى ي زفته اوعى تكونى مش جاية ..طاب فى الانجاز واعملى حسابك انك هتباتى معايا..يلا سلام..بينما وهى تستدير......
**&&&&*بقلمي دنيا عيد*&*&&&&&&&*
فى مكان آخر ..سوف تزوره الأول مرة ..فى بيت نورهان ومى حيث يتجمع العائلة...
فى غرفة مي ونورهان..مي :اه ي سلام ناس ليها القاعدة فى البيت وناااس ليها الخروج ..ي جدعان ... ثم أضافت ..بت ي نورهان متخلى إسلام يخرجك واروح معاكم.
نورهان :ابوكى مش هيرضا .. يأما تروحى تقولى لاسلام.
مي بتفكير:والله حلو ..اما اروح اقول لاسلام.
"معلومة إسلام خطيب نورهان وابن خالتها ..اي خدمه ي نورهان مش مطلعاكى سنجولة اهووووه😂😂 "
فذهبت مى ونورهان إلى البلكونة حيث يقف إسلام .. لتقول مي بمرح معتاد :بقولك ي خطيب اختى ..وانشالله تبقى جوزها ي بعيد قريب ..بس قول ي رب.
إسلام :اممم الكلام الحلو... بس اكيد فى ليه مصلحة ..ثم أضاف زهو ينظر لمى :اممم اشجنى ي اوختى.
مي :بما ان كل العيلة هنا مش هتعرف تقعد مع البنية .. فأيه رايك نروح الكورنيش.
إسلام "بإقتناع":لا ي بت اقنعتينى.
طاب اروح استأذن علشان نلحق نروح.
***&********&***
اما عند فاطمة واسراء بعد مالبسوا استأذنوا امهم.. وقولاها إنهم هايباتوا عند خالتهم وعمهم ..اسراء وهى تلبس الكوتشى ..بينما فاطمة تقول: بقولك اي ي اسراء انا هنزل قدامك عند بابا ..وانتى تعالى ورايااا ..وذهبت فاطمة إلى محل والدها..ولكن.....
بااااااس تم بحمد لله الجزء الأول من البارت الرابع..ي رب تكون عجابتك😘
بس باردوا رأيكوا يهمنى ..بس ي ترى مين هو صاحب سيف الدين ..واي إلى هيحصل فى الخروجة ....ويترى بابا نورهان وافق انهم يخرجوا ولا لاء؟
واي إلى شفتوا فاطمه عند بابها؟
انشاء الله بكرة انزل الجزء التانى😁

حب بعد قسوة وعذابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن