البارت العاشر

204 4 0
                                    

#البارت العاشر#
من حب بعد قسوة وعذاب بقلمى..دنيا عيد.
*********&**********&
سبحان الله وبحمده ..سبحان الله العظيم..اللهم صلى وسلم ع افضل المرسلين..
*******&***********&
هو يشدها خلفه إلى هذا الركن المظلم ...وهى تمشى خلفه بغضب  وانفعال ...هى بغضب :هو انت جارر بقرة ..وراك ...سيب ايدى لحسن والله .
هو "ببرود أعصاب ":امممممم هتعملي اي يعنى ...قولى كدا ...واخير ترك معصمها...لتمسك فريدة معصمها ..وهى تدلكه من الوجع ..لتقول ..وهى تنظر للواقف أمامها بغرور: مممكن حضرتك عايزة اي ...ثم أضافت بإنفعال ..وانا مش بحب حد يلمس ايدى ..
فارس"بغرور": هتجوزينى ...
فريدة "بسخرية..وضحك": وي ترى ده عن حب ...ههههه وإلا أي ...هو حضرتك مجنون والا انا بتهيألى .
فارس: ممكن تقولى انتقااام ...ثانيا انا مش باخد رأيك انا ببلغك ..
فريدة:وأى إلى يخلى حضرتك ..مواقف ع فكرة انا هقول لا.
فارس"بعجرفة": اممممم ومين قالك انك مش هتوفقى ..ثم أضاف بثقة ..وهو يضع لها هاتفه أمام عينها ويقول لها ...ههه اي رأيك .
فريدة"بصدمة": اي ده..وتنظر فريدة إلى الهاتف وبصدمة إلى هذه الصورة ..التى كان يحملها فارس ..فتذكرت ان هذه الصورة عندما فقدت الوعى ..وصورة أخرى وهو يضربها بخفه ع وجهها ...لتقول فريدة بقوة عكس الخوف الذى بداخلها..وتقول بسخرية: والمفروض انى هخاف منك وقولك انى موافقة .
فارس "وقد فهم ما تفكر به ..وقرر ان يلعب ع هذا الوتر": اممممم اكيد انتى خايفة ..
فريدة"بسخرية": وهخاااف منين اي انشاء الله.
فارس "بثقة": انك بعد اما اتجوزك... تحبينى ...ثم أضاف بترهيب... ثم انك لو موفقتيش دلوقتى انا ممكن اعمل إلى انا عاوزه ..لو حصلت انى اخطفك.
فريدة "بعد وقت من التفكير ...فإذا لم توافق ..سوف يأخذها بالغصب...ولا يمر سوي دقائق ليشق السكون صوت فريدة تعلن به ع موافقتها ..بخفوت وتوتر ..ثم اضافت بتفكير: طاب والانتقام.
فارس:لا خلى الانتقام بعد التحدى ومين إلى هيكسب ..ثم أضاف بشرح..يعنى مثلا لو انا كسبت يبقي استعدى لعذابك ..اما لو انتى كسبتى وخلتينى انا خساران واعترفت بحبك ..يبقى لو طلبتى اي هنفذهولك.
فريدة "وهى تعلن بالحرب بداخلها ..وتعهد نفسها بنصر لها..فتقول:اوك ..هتيجى تقدم امتى....فشهقت بصدمة عندما نظرت إلى يده التى سحبتها خلفه مرة اخرى.لتقول فريدة بإضطراب:انت واخدنى ع فين .
ليقول فارس ..دون أن ينظر لها :هتعرفى دلوقتى....

*****&*********&******&
اللهم ارحم موتنا... هل صليت اليوم عليه💜
اما عند فادى ..وهو يجلس بجانب فاطمة ...ويتغزل بجمالها ..
فادى: ي لهوووى ع السكر ي ناااس ...اتصدقى انا عبيط .
فاطمة "بخجل ": ليه يعنى .
فادى : علشان كان نفسى يبقى كتب كتاب وشبكة علشان اخد راحتى فى الكلام .
فاطمة " بسخرية": هو انت مش واخد.. راحتك كدا فى الكلام.....وقطعت الكلام ....صوت سيف الدين وهو يقووول :يلا ي فادى ...انت وفاطمة علشان نكتب الكتاب.
ليقول فادىوهو ينظر إلى السماء ببلاهه :هى أبواب السما كانت مفتوحة ولا اي.
فاطمة"هو انا كنت عارف موضوع كتب الكتاب ده.
فادى:لا ابدا بس شكلهم كانوا عاملينها مفجأة ...ثم أضاف بمرح...اي اجيب المأذون هنا.
فاطمة "بإبتسامة":لا عيب احنا إلى نروح.
*********&**********&...
توكلت ع الله الذى لا يضر بإسمه شيأ فى الأرض ..ولا فى السماااء👐
اما عن نادين التى تقف بجانب والدتها وصحبتها نرمين ..وتقول بغضب : انا حاسه مش شيفنى ي مامى .
سوسن : لا ما انتى تروحى تقفى معاه ي نانى ...وهزرى ....اوعى تخلى حد ياخدوا منك .
نادين "بتفكير": صح ي مامى عندك ....ثم أضافت بتملك ..فاارس ده بتاعة انا ومستحيل اخلى حد يأخدوا منى .
نرمين "بتشجيع": ايوا كدا نانى ..فارس بتاعك انتي ي حبيبتى.
لتقول نادين.:هما هيكتبوا الكتاب ولا اي ...ثم تفاجأ الجميع بصدمة ...بفارس الذي يجر وراءه فريدة...ويقول:عمى عادل استنى ..انا عايز اتجوز فريدة.
عادل "بصدمة":نعممممم ..سيب ايد البت ياض.
فارس:لا ماهو لو حضرتك لو موفقتش انا هخطفها....هه قولت اي.
سيف الدين "بفرحة عن عقدت ابنه التى انفكت ع يد تلك الفريدة":خلاص ي عادل خلى الفرحة فرحتين ووافق...وبعدين انا مش ضاامنه ..ده مجنون وممكن يخطافها.
عادل:طاب هات البت هسألها ..
فارس"وهو يشد يده ويتمسك بفريدة..بقوة:لا مش هسبها ..أسألها وهى هنا.
عادل "بتعجب":ده اي الجيل المهبب الى مش بيكسف ده احنا مكناااش شباب..ثم وجهه بصره إلى فريدة..وهو يقول:اي رايك ي فريدة.
فريدة"وهى تنظر إلى الذين ينظرون لها بصدمة..وإلى أصحابها ..وعائلات ..والدتها ..وهى تهز لها رأسها...اما عن فارس الذى قبض ع يده فتأوت ..وتقول:اه ..إلى تشوفه حضرتك ي بابا.
عادل"بخضوع إلى الأمر الواقع":خلاص خليها خطوبة.
ليقول فارس بتصميم:لا انا هكتب كتابى بعد فادى.
لينظر عادل إلى سيف الدين بصدمة...فيهز سيف الدين رأسه ..يعلن عن تقبله الأمر...ليقول عادل:ماشى نكتب الكتاب ..وأمرنا لله...
وتم مراسم زواج فادى وفاطمة ..وانتهاء الشيخ بكلمة بااارك الله لكما وعليكما...وجمع بينكم فى خير..
وجاء الدور ع فريدةوفارس ...وانتها أيضا ..لتصبح فريدة زوجة لهذا الفارس ...فظنت انها انتهت ..ولكن صبرا عليكى ي فتاة...فأنتى دخلتى عش النسر ..بقدميكى..
وهنأ الجميع وبارك لفريدة وفارس وفاطمة وفادى...فالبعض بالتمنى لهم بالسعادة ..والآخريين بنظرات البغض والحقد..
*********&**********&****&
اما عن فارس الذى أخرج من جيبه هذه العلبة الزهرية ..وفتحها ..ليخرج منها خاتم ودبلة لفريدة رائعين ..ولبسهم لها...وهو يقول:مبروك ي زوجتى العزيزة ..ويخرج منها دبله له أيضا ..وهو يقول :اي مش هتلبسينى.
فريدة "وهى تمسك الدبلة وتقربها من ابهامه...ولكن لعنه لهذا القلب الذى يقرع كالطبول من هذا الاقتراب...فالبسته فريدة الخاتم ..
فألعنت منار زغروطة...مصرية أصيلة تدل ع فرحتها ..لتسلم عليها هى ومنه وسلمى ..ببعض الأسئلة التى فى جوفنهم ..ولكن صبرا ..قليلا وسيعلمون الكثير..اما عن مراد الذى جاء يبارك بقلب مكسور..وهو يمد يده ليسلم ع فريدة..ولكن سبقت يد فريدة ..يد فارس ..وهو يضغط ع يد مراد بغيرة:لا معلش فريدة بطلت تسلم ع رجالة.
مراد:الف مبروك ي فريدة.
فريدة"بضيق..ولكن استطاعت اخفأوه":الله يبارك فيك ي مراد ..عقبالك.
مراد"بقلب حزين":بإذن الله..بعد اذنكم.
وذهب مراد...وفريدة تقف بجانب فارس ..لتقول بضيق:انت ازاى.....تكسف مراد كدا .
فارس وهو يسحبها معه الى حلبة الرقص..ويقبض ع خصرها...بقوة..ناتجة عنها تأووت فريدة..ليقول فارس بتملك: بس انا مش بحب حد يلمس حاجة بتاعتى.
فريدة:انت شخصية متملكة ورخمة.
فارس:ايوة مالكيش دعوه ..ويلا ...
*************&***********&**
اما عن منه وسلمى والآخريين الذين يقفون مع بعض ينظرون إلى فريدة وفارس ..وهم يرقصون ..لتقول منه بتعجب:ي حول الله مكنوش طايقين...بعض ودلوقتي ربنا هديهم.
لتقول سلمى:لا الموضوع فى آن ..ولازم نعرفها.
منار:مش دي فريدة الى كانت بتقول انا مش هجوز...الا بعد الكلية .
نورهان:بقلوكوا اي ملكوش دعوة بيها انهاردة.
سلمى:ومن امتى العقل ده.
نورهان:لا ماحنا هنسبها انهاردة ..بس وحياتك لنعمل اجتماع فش أسرار.
منه "وهى تضحك بخفه":وانا اقوول نورهان اي إلى حصلها .
منار:اومال فين إسلام ترقصى معاه ..بدل ما انتى محسوبة عليا مخطوبة وخلاص ..وقرفانه احنا.
نورهان"بغرور مصطنع ":متنسيش إلى انا كسرت القاعدة ي ميروو.
*********&''***********&
اللهم انت ربي..لا اله الا انت ..خلقتنى وانا عبدك.. وانا ع عهدك ووعدك لمن استطاعت ..اعوذ بك من شر ما صنعت ..وابوه لك بذنبى فغفر لي ..انه لا يغفر لك الذنوب الا انت💛
اما عند عادل الذي يقف بجانبه سيف الدين  ..وينظروا لبعض ثم يتشاركون الضحك لنجاح خطتهم..ليقول عادل:بس فارس اجن من فريدة  بمراحل.
سيف الدين :بس الحمد لله نجحنااا.
Flash Back...
عندما ذهب سيف الدين إلى محل عادل ..بعد زيارته أن احضروا شبكة فاطمة ..سيف الدين :انا طالب منك طلب..واتمنى انك توافق.
عادل:وانا عمرى ما ارفضلك طلب ..انا عشرت عمري ي سيف .
سيف الدين:انا عايز نكتب الكتاب مع الشبكة ...وكمان انا حاسس بإعجاب فارس لفريدة ..فالو طلبها منك..وافق...فارس محترم وهيشلها فى عنيه .
عادل"بمزح":بس كدا طمع. ..انت قولت طلب واحد...بس عامتنا انا واثق فى اختيارتك ي صحبى .
سيف الدين"بفرحة":يعنى نقول مبرووك.
Back🙈
سيف الدين :عمر احساسى ماخيب. .
ويأاتى عليهم فارس الممسك يد فريدة..وهو يقول ..انا هاخد فريدة ونروح نتعشى فى مكان.
عادل:ي رب ي معين ..ي بنى ايد البت هتخلع فى ايدك...روح بس خلى بالك منها ومتأخرش.
فارس:متقلقش فى عنيا ...فذهب فارس وفريدة الى عربية فارس..لتقول فريدة "بتعب":انا مش عايزة اخرج ..انا عايزة اروح انااام.
فارس:لا بس انا عايزك تخرجى معايا ...وصلوا عند العربية ويبحث فارس عن مفاتيح العربية ..ولكن تذكر أنه تركها فى الداخل..ليقول لفريدة:استنينى هنا ..هجيب المفاتيح واجى. ..فريدة وهى تسند ع العربية ..ولكن تفاجأت......🙊🙈🙈🙈
******&*************&***
ي جماعة والله انا اسفه جدااا.. انا بعد مكتبت البارت اتمسح ..فامعلش ع التأخير. .انا والله سهرانه وخاصته الحمد لله ع خير ..اتمنى تقولولى رأيكم ..ويجماعة اتكلموا عاادى جدااا انا كا دنيا بحب إلى الناااس إلى بتعلقلى بالكلام ...يلا اتمنى تعجبكوا ..بقلمى ..دنيا عيد..رأيكوا يهمنى😎
...ي جماعة انا عايزة اشكر Dahab Badr..بجد انتى مبدعه ..تسلم ايدك😍😍

حب بعد قسوة وعذابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن